توهین وحدت شکن

کم‌توجهی به نام امام(ره) و توهین به رئیس‌جمهوری، حاشیه‌های راهپیمایی متفاوت 22 بهمن

مراسم 22 بهمن دو حاشیه پررنگ داشت؛ یکی حذف نام امام خمینی(ره) از بیانیه پایانی مراسم و دیگری شعار و هتاکی علیه رئیس‌جمهوری در یکی از شهرها.

شهروندآنلاین: با توجه به شیوع ویروس کرونا و تأکید ویژه بر عدم‌برگزاری تجمعات، امسال راهپیمایی ۲۲ بهمن با شور و شوق خاصی و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و به‌صورت خودرویی و موتوری در سراسر کشور برگزار شد. حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در مراسم سالروز بزرگداشت پیروزی انقلاب اسلامی که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، با تبریک آغاز چهل‌وسومین سال انقلاب اسلامی ایران گفت: «اگر در این هفت‌سال‌ونیم در بخش‌هایی از اداره کشور آنچنان که شایسته ملت ایران بوده، عمل نکرده‌ایم از مردم عزیز و بزرگوار ایران در این ایام جشن ملی طلب عفو می‌کنم.»
رئیس‌جمهوری گفت: «مردم از منتخب خودشان می‌خواستند که تعامل سازنده با جهان را با عزت ادامه دهد و پیمان‌هایی را که در برابر دنیا ملت ایران متعهد شده است، پاس بدارد. مردم از منتخب خود می‌خواستند که با تعامل سازنده سایه جنگ و تحریم را از سر مردم دور کند و منتخب مردم به مردم وعده داده بود که هم اقتصاد شرایط بهتری خواهد داشت و هم قدرت هسته‌ای شرایط بهتری خواهد داشت، به گونه‌ای که چرخ سانتریفیوژها بچرخد.»
او تأکید کرد: «من به مذاکره افتخار می‌کنم. مذاکره چیز منفی‌ای نیست و از لوازم دولت و حکمرانی دنیای امروز و نه امروز که ارث پیامبر است که در مقاطع مختلف با دشمنان خود حرف زد و مذاکره کرد و پیمان بست و صلح کرد که نمونه آن صلح حدیبیه است.»
اما مراسم 22 بهمن دو حاشیه پررنگ دیگر هم داشت؛ یکی حذف نام امام خمینی(ره) از بیانیه پایانی مراسم و دیگری شعار و هتاکی علیه رئیس‌جمهوری در یکی از شهرها.
کم‌توجهی به نام و یاد امام راحل(ره) در بیانیه پایانی راهپیمایی ۲۲ بهمن
موسسه تنظیم و نشر آثار امام‌خمینی در واکنش به کم‌توجهی به نام و یاد امام راحل(ره) در بیانیه پایانی راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال اعلام کرد: «این اقدام حتی در صورت سهو قابل اغماض نبوده و مستوجب ارایه توضیح و عذرخواهی تنظیم‌کنندگان آن از علاقه‌مندان به امام راحل(ره) و انقلاب اسلامی است.»
موسسه تنظیم و نشر آثار امام‌خمینی در واکنشی اعتراض‌آمیز نسبت به این موضوع خواستار توضیح این اتفاق شد.
هتاکی علیه رئیس‌جمهوری
اهانت و توهین به شخصیت‌های سیاسی و اجرایی کشور مدت‌هاست که در کشور رواج یافته است. شاید یکی از پرسش‌های مهم افکار عمومی این است که ریشه این اهانت‌ها به دومین شخص سیاسی کشور چیست؟ اساسا اهانت و تخریب بی‌مورد چه سود و عوایدی برای جامعه و نظام سیاسی دارد که اینچنین شاهد تکرار این رویه در میان برخی جریان‌ها و نحله سیاسی کشور هستیم.
با این حال، این رفتار نابخردانه با واکنش‌های جدی از سوی شخصیت‌های سیاسی مواجه شده است.
جهانگیری: قوه قضائیه با رفتار موهن عده‌ای معدود قاطعانه برخورد کند
معاون اول رئیس‌جمهوری در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه با اشاره به رفتارهای موهن عده‌ای موتورسوار و سردادن شعارهایی مخرب و غیراخلاقی علیه روحانی در آیین گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب گفت‌: «با اقدام قاطع سوءاستفاده مخالفان کشور و نظام مرتفع می‌گردد.»
انتقاد وزیر ارشاد از توهین به رئیس‌جمهوری
سیدعباس صالحی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «موتورسواران یک شهرستان در سالگرد انقلاب اسلامی، با وجود تأکید رهبر انقلاب بر حفظ حرمت‌ها و پرهیز از بدزبانی، به فحاشی به رئیس‌جمهوری منتخب پرداختند. ستاد امر به معروف آن شهرستان که در دوچرخه‌سواری بانوان موضعی فعال دارد، در موضوع موتورسواران فحاش نمی‌خواهد اعلام موضع کند؟»
توهین به رئیس‌جمهوری اقدامی ضدملی و مجرمانه است
محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در واکنش به این رفتار ضدملی گفت: «ایجاد انشقاق در صفوف به‌هم‌پیوسته‌ راهپیمایان، طرح شعارهای انحرافی و توهین به رئیس‌جمهوری منتخب ملت در مراسمی که نماد وحدت ملی و یکپارچگی ایرانیان در مواجهه با ناظران فراملی است، ‌اقدامی به غایت غیرمسئولانه، ضدملی، تفرقه‌افکن و البته مجرمانه است.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.