جنبش انصارالله سه‌شنبه از فهرست تروریستی آمریکا خارج می‌شود

هشدار سازمان‌های امدادی و بشردوستانه اثرگذار بود

تصمیم دولت جدید آمریکا برای خارج‌کردن نام جنبش انصارالله از فهرست سیاه سازمان‌های تروریستی از روز سه‌شنبه شانزدهم فوریه اجرایی می‌شود.

آنتونی بلینکن،‌ وزیر امور خارجه ایالات متحده روز جمعه در حالی از نهایی‌شدن خارج‌کردن نام جنبش انصارالله از فهرست سیاه سازمان‌های تروریستی و اجرایی‌شدن آن از روز سه‌شنبه خبر داد که دونالد ترامپ حدود یک‌ماه پیش در آخرین روزهای ریاست جمهوری خود حوثی‌های یمن را به فهرست سیاه سازمان‌های تروریستی اضافه کرده بود.

جو بایدن در نخستین روزهای ورود به کاخ سفید پس از بیستم ژانویه از تصمیم برای بازنگری فوری در تصمیم دولت قبلی مبنی بر قرار دادن حوثی‌ها در فهرست سازمان‌های تروریستی خبر داده بود.

بر همین مبنا،‌ وزارت امور خارجه آمریکا هفته گذشته رسما کنگره را در جریان تصمیم دولت برای خارج‌کردن نام جنبش انصارالله از فهرست سازمان‌های تروریستی ایالات متحده قرار داد.

سازمان‌های امدادی و بشردوستانه در واقع هشدار داده بودند که قرار گرفتن حوثی‌ها در فهرست سیاه سازمان‌های تروریستی آمریکا عملا کار آنها را برای ارسال مواد اولیه مورد نیاز شهروندان یمنی از جمله غذا و دارو به صورت کامل مختل می‌کند.

آنتونی بلینکن در بیانیه خود همچنین آورده است: «تأکید ما بر لزوم بهبود شرایط انسانی در یمن است و امیدواریم که طرف‌های مناقشه در این کشور برای حل مشکلات به مذاکره و گفت‌وگو روی بیاورند.»

وزیر امور خارجه آمریکا در عین حال اعلام کرد که نام رهبران ارشد حوثی‌ها به صورت شخصی در فهرست سیاه باقی می‌ماند.

دولت بایدن بارها و به خصوص پس از حمله پهپادی اخیر حوثی‌ها به فردوگاه ابها در خاک عربستان نسبت به این‌گونه اقدامات به شبه‌نظامیان یمنی هشدار داده و تأکید کرده که خارج ساختن نام گروه جنبش انصارالله از فهرست تروریستی به منزله چشم پوشیدن و برخوردنکردن با چنین اقداماتی نیست.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز پیش‌تر تأکید کرده بود که واشنگتن قویا عقیده دارد حوثی‌های یمن باید رفتارشان را تغییر دهند؛ چراکه این گروه «مسئولیت قابل توجهی در قبال فاجعه انسانی و ناامنی‌های یمن دارند.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.