داروی آرتریت شگفتی‌ساز در برابر کووید-19

تحقیقی جدید می‌گوید داروی آرتریت (التهاب مفصل) که به مبتلایان کووید-19 در «آی‌سی‌یو» کمک می‌کند، فواید گسترده‌تری دارد

در تحقیقی جدید، کارایی داروی آرتریت روماتویید (التهاب مفاصل) در برابر کووید-19 بیشتر از پیش آشکار شده است. محققان دریافتند که داروی ضد التهاب توسیلیزوماب هم خطر مرگ را در بیماران کووید-19 که در بخش مراقبت‌های ویژه قرار دارند، کاهش می‌دهد هم مدت زمانی را که بیماران در این واحدها می‌گذرانند. بیماران در این آزمایش داروی آرتریت را در کنار دگزامتازون دریافت کرده‌اند، که قبلا مشخص شده بود باعث نجات جان بیماران بدحال کرونایی می‌شود. آنان این نتایج را «شگفت‌انگیز» و «فراتر از تحقق رویایی دور از ذهن» خوانده‌اند.

فرشته کیانی- شهروندآنلاین: محققان دریافتند که داروی آرتریت روماتویید که قبلا برای نجات جان مبتلایان به کووید-19 بستری در بخش مراقبت‌های ویژه کارساز بود، می‌تواند به کسانی که در بخش‌های عمومی اکسیژن دریافت می‌کنند نیز کمک کند و فشار بر بخش خدمات درمان را کاهش دهد.

آزمایشی به نام Remap Cap ماه گذشته نشان داد که داروی ضد التهاب توسیلیزوماب (tocilizumab) هم خطر مرگ را در بیماران کووید-19 که در بخش مراقبت‌های ویژه قرار دارند، کاهش می‌دهد هم مدت زمانی را که بیماران در این واحدها می‌گذرانند.

اکنون بزرگ‌ترین آزمایش برای درمان کووید-19 در جهان – Recovery- نه تنها این یافته‌ها را تقویت و پشتیبانی کرده، بلکه نشان داده است که توسیلیزوماب می‌تواند به طیف وسیعی از بیماران کووید-19 کمک کند.

تحقیقی جدید نشان داد که داروی ضد التهاب توسیلیزوماب (tocilizumab) هم خطر مرگ را در بیماران کووید-19 که در بخش مراقبت‌های ویژه قرار دارند، کاهش می‌دهد هم مدت زمانی را که بیماران در این واحدها می‌گذرانند.

پروفسور پیتر هوربی از دانشگاه آکسفورد و محقق ارشد تحقیقات Recovery گفت: «فکر می‌کنیم بر اساس محاسبات ما، نیمی از بیماران بستری‌شده از این دارو بهره‌ ببرند. این اتفاق ممکن است به زودی رخ دهد.»

تحقیق جدید دریافت که توسیلیزوماب خطر مرگ را حدود 14 درصد، نسبت به خطر در بین کسانی که مراقبت‌های استاندارد و معمول دریافت می‌کنند، کاهش می‌دهد.

بیشتر بیماران در این آزمایش داروی آرتریت را در کنار دارویی استروییدی و ارزان قیمت به نام دگزامتازون دریافت کرده‌اند، که قبلا مشخص شده بود باعث نجات جان بیماران بدحال کرونایی می‌شود.

تیم تحقیق گفت این یعنی فوایدی که توسیلیزوماب دارد بر مزایای دگزامتازون افزوده می‌شود و تأثیر این دو دارو در کنار یکدیگر «عمیق» است.

«شگفت‌انگیز» و فراتر از تحقق رویایی دور

پروفسور مارتین لندری، از دانشگاه آکسفورد و از محققان اصلی تحقیقات Recovery گفت: «اکنون می‌توانیم خطر مرگ را به میزان تقریبی یک‌سوم تا یک‌دوم کاهش دهیم [در مقایسه با بهار سال گذشته]، بسته به اینکه دقیقا چه بیمارانی تحت درمان هستند.»

پروفسور پیتر هوربی هم گفت: «این نتایج در واقع فراتر از تحقق رویاهای دور از ذهن و دست‌نیافتنی ماست و بیش از آن چیزی است که فکر می‌کردیم می‌توانیم به آن برسیم.»

در تحقیقی که هنوز در حال بررسی است، تیم Recovery گزارش داده است که آنها به 2هزار و 22 بیمار که به‌طور تصادفی انتخاب شده بودند، داروی توسیلیزوماب با تزریق داخل وریدی دادند و  2هزار و 94 بیمار را که آنها هم به‌طور تصادفی انتخاب شده بودند تحت مراقبت‌های معمول قرار دادند و نتایج را با هم مقایسه کردند.

همه شرکت‌کنندگان در بیمارستان بودند و علائم التهاب و نیاز به اکسیژن داشتند. حدود دوسوم بیماران در این آزمایش زیر 70 سال داشتند و  حدود دوسوم‌شان هم مردان بودند. به82 درصد از آنان داروی دگزامتازون داده می‌شد.

محققان می‌گویند توسیلیزوماب برای هر بیمار حدود 500 پوند هزینه دارد و علاوه بر آن 5 پوند هم هزینه دوره درمان با دگزامتازون است. بنابراین آنان بر لزوم یافتن راه‌هایی برای در دسترس قرار دادن توسیلیزوماب در سراسر جهان تأکید می‌کنند.

نتایج نشان ‌داد در میان کسانی که در گروه توسیلیزوماب بودند، 29 درصد از بیماران در مدت 28 روز فوت کردند. در میان کسانی که تحت مراقبت‌های معمول بودند، این رقم 33 درصد بود. محققان می‌گویند این برابر است با کاهش 4 درصدی خطر قطعی مرگ و کاهش نسبی حدود 14 درصدی.

مارتین لندری گفت: «ما فواید این درمان را در پیر و جوان دیدیم، در مردان و زنان، در اقوام مختلف، در کسانی که به دستگاه تنفسی وصل بودند و کسانی که در بخش‌های عمومی بودند.»

این تیم همچنین دریافت که مزایای دیگر این درمان به طول مدت بستری در بیمارستان برمی‌گردد. 54  درصد از بیماران گروهی که داروی آرتریت دریافت کردند، طی 28 روز مرخص شدند، در مقایسه با 47 درصد از بیمارانی که تحت مراقبت‌های استاندارد و معمولی بودند.

همچنین مشخص شد این دارو احتمال نیاز به دستگاه اکسیژن را کاهش می‌دهد.

توسیلیزوماب هم‌اکنون برای بیماران کووید-19 که در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند، استفاده می‌شود، اما تیم تحقیق می‌گوید نتایج جدید به این معنی است که استفاده از آن ممکن است همین روزها در بخش‌های عمومی گسترش یابد.

مارتین لندری گفت: «این نتایج نه تنها در انگلستان بلکه در کل جهان تغییر در درمان ایجاد می‌کند.»

با این حال، محققان می‌گویند توسیلیزوماب برای هر بیمار حدود 500 پوند هزینه دارد و علاوه بر آن 5 پوند هم هزینه دوره درمان با دگزامتازون است. بنابراین آنان بر لزوم یافتن راه‌هایی برای در دسترس قرار دادن توسیلیزوماب در سراسر جهان تأکید می‌کنند.

آنتونی گوردون، متخصص بیهوشی و مراقبت‌های ویژه در امپریال کالج لندن و محقق ارشد در آزمایش  Remap Cap، گفت که نتایج جدید «هیجان‌انگیز» است.

او گفت: «ما می‌دانیم که از زمان اعلام نتیجه Remap Cap در انگلیس نزدیک به 4هزار بیمار بدحال حالا  با توسیلیزوماب تحت درمان قرار گرفته‌اند و از این به بعد حتی بیماران بیشتری از این روش درمانی بهره‌مند می‌شوند.»

منبع: گاردین

اینجا کلیک کنید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.