قطر، برداشت بیشتر از میدان مشترک گازی پارس‌جنوبی!

قطرپترولیوم اعلام کرد که توافق‌نامه نهایی اجرای طرح توسعه میدان گازی شمالی قطر (مشترک با میدان گاز پارس‌جنوبی) را با شرکت‌های چی‌یودا کورپوریشن ژاپنی و تکنیپ فرانسوی به امضا رسانده است. ارزش این قرارداد، که بزرگ‌ترین پروژه ال‌ان‌جی جهان تاکنون خوانده شده است، 28.75میلیارد دلار بوده و تا پایان سال 2025 که آماده بهره‌برداری شود، ظرفیت تولید ال‌ان‌جی (گاز طبیعی مایع) قطر را از 77میلیون تن در سال به 110میلیون تن در سال و میزان کل تولیدش به 1.4میلیون معادل بشکه نفت BOE خواهد رساند. علاوه بر ال‌ان‌جی، این پروژه میعانات گازی، ال‌پی‌جی (گاز مایع)، اتان، سولفور و هلیوم نیز تولید خواهد کرد. این پروژه شامل ساخت چهار واحد خط تولید ال‌ان‌جی، هرکدام با ظرفیت تولید 8میلیون تن در سال، همراه با سایر تسهیلات مربوط به پالایش گاز، حصول گاز طبیعی مایع، استخراج و پالایش هلیوم است.
سعد الکعبی، وزیر انرژی قطر، در مورد این توافق‎نامه گفت: «این قرارداد درآمد قابل توجهی برای قطر به همراه داشته و سود فراوانی برای تمام بخش‌‌های اقتصادی قطر در مرحله ساخت و پس از آن خواهد داشت. این پروژه شامل سیستم جداسازی دی‌اکسیدکربن و ذخیره آن (CCS) است که با طرح جامع‌تر CCS شرکت قطر پترولیوم در رأس لفان، پس از بهره‌برداری کامل، ادغام شده که به نوبه خود بزرگ‌ترین از نظر ظرفیت در صنعت ال‌ان‌جی و یکی از بزرگ‌ترین‌ها در جهان خواهد بود.»
قطر سرگرم مذاکره با شرکت‌های اکسون موبیل، شورون و کونوکو فیلیپس و همچنین شرکت‌های نفتی دیگر به‌عنوان شرکای احتمالی برای کسب ۳۰درصد سهم در پروژه توسعه ظرفیت تولید ال‌ان‌جی است.
منبع: oedigital.com
مترجم: مهرناز الماسی

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.