آتش در نقطه صفر مرزی

آماده باش مرکز امدادهوایی و اعزام تیمهای عملیاتی به گمرک دوغارون

انفجار مهیبی در نقطه صفر مرزی به سمت گمرک اسلام قلعه در خاک افغانستان به وقوع پیوست. این حادثه باعث حریق بیش از 300 کامیون ترانزیتی شد. رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از اعزام تیم های امدادی به گمرک دوغارون خبر داد.

مهدی ولی پور با اشاره به انفجار و آتش سوزی تانکرهای حمل گاز در نقطه صفر مرزی ایران و افغانستان، گفت: «ساعت ۱۲ و۳۰ دقیقه روز ۲۵ بهمن ماه این حادثه به جمعیت هلال احمر اعلام شد. بلافاصله پس از اعلام حادثه مرکز امداد هوایی و شعبه تایباد به حالت آماده باش درآمد. تیم های امدادی هلال احمر با بکارگیری ۳ دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس به گمرک دوغارون اعزام شدند.»

درخواست کمک از ایران برای مهار آتش سوزی

سیدروح اله لطیفی، سخنگوی گمرک نیز درباره این حادثه گفت: «حدود ساعت 12 و 30 دقیقه، تانکر گازی در گمرک اسلام قلعه، افغانستان منفجر شد. کامیون‌های حامل گاز و سوخت برای ترک از محل در حال هدایت هستند. سایر کامیون‌ها نیز در پاسگاه 17 شهریور که بیش از پنج کیلومتر با محل انفجار فاصله دارد مستقر خواهند شد. گمرک از هلال احمر و سایر نهاد‌های امدادی و امنیتی برای مهار آتش و انجام اقدامات ضروری و ارسال بالگرد، پیگیری‌هایی داشته است که امیدواریم هر چه زودتر مشکلات پیش آمده مرتفع شود. از تجار درخواست می‌کنیم تا اطلاع ثانوی از ارسال محموله صادراتی ممانعت کنند، از پرسنل گمرک نیز خواسته شده تا از محل آتش سوزی فاصله بگیرند. از تلفات این حادثه خبری در دست نیست.»

آمار دقیقی از تعداد مجروحان نیست

به گفته شاهدان عینی و اتباعی که از طریق روادید قانونی وارد مرز دوغارون می‌شوند. بیشتر ساکنان روستا‌ها و مناطق تخلیه شده در آنسوی مرز هستند. این حادثه بیش از 100 نفر در سمت افغانستان قربانی داشته است. ولی هیچ منبع رسمی هنور آمار قربانیان احتمالی و مصدومان را اعلام نکرده است. از تعداد مجروحان آمار دقیقی در دست نیست.

گمرک دوغارون، پایانه مرزی، بازارچه مرزی و منطقه ویژه اقتصادی دوغارون هم همه تخلیه شدند.

همه نیرو‌ها از جمله آتش نشانی و نیرو‌های مسلح مستقر در مرز برای خاموش کردن حریق در حال کمک هستند.

حریق بیش از 300 کامیون ترانزیتی

بر اثر حادثه انفجار گمرک اسلام قلعه افغانستان بیش از 300 کامیون ترانزیتی دچار حریق شده است. سخنگوی گمرک دوغارون از تجار درخواست کرد تا اطلاع ثانوی از ارسال محموله صادراتی ممانعت کنند. وی همچنین از پرسنل گمرک خواسته است تا از محل آتش سوزی فاصله بگیرند. در پی وقوع این حادثه جلسه ستاد مدیریت بحران در استانداری خراسان رضوی تشکیل شده است.

درخواست کمک از ایران

آتش سوزی گسترده در گمرک «اسلام قلعه هرات» افغانستان خسارات مالی زیادی برجا گذاشته است.

«یونس قاضی زاده» رییس اتاق تجارت و سرمایه گذاری هرات در این باره گفت: «حجم زیادی از اموال موجود در گمرک اسلام قلعه در این آتش سوزی طعمه حریق شد. این یک ضربه اقتصادی بزرگ به بخش خصوصی افغانستان است. همچنین تاکنون هشت زخمی از محل آتش سوزی به بیمارستان هرات منتقل شده اند.»

درپی وقوع آتش سوزی در گمرک اسلام قلعه، برق صادراتی ایران به هرات نیز قطع شده است.

استاندار هرات هم آتش سوزی در گمرک اسلام قلعه را گسترده خوانده و از ایران برای مهار آتش سوزی کمک خواسته است. این آتش سوزی شهروندان هرات را تا فاصله کیلومتر‌ها به وحشت انداخت و مردم و کامیون‌ها را مجبور به فرار کرد.

توضیحات والی هرات

همچنین والی هرات افغانستان توضیحاتی را از نحوه پی گیری و ارسال کمک از تهران و مشهد و شهرهای اطراف برای مهار آتش سوزی در اسلام قلعه در مرز مشترک ایران و افغاستان ارائه داد.

سید وحید قتالی، والی هرات در مورد پیگری ها برای اطفای آتش سوزی در اسلام قلعه در مرز مشترک ایران و افغانستان گفت: «از ساعت اولیه تمام تلاش ما این بود تا بتوانیم مدیریت کنیم. با دفتر ریاست جمهوری کشور همسایه صحبت کردیم. آتش نشانی از خواف، تربت جام و تایباد به کمک آمدند. از مشهد در خواست امداد هوایی داشتیم، اما فراهم نشد. سه بار با والی مشهد صحبت کردم. کمیته بحران تشکیل دادند و حالا صحبت امداد هوایی از تهران مطرح شده است. ما نیروهای سرحد و کماندوها را نیز آماده کرده و دخالت دادیم تا مردمان غیر مسئول و غارتگر وارد نشوند.»

خطیب زاده: از صدمه به اتباع ایرانی هنوز اطلاعی نداریم

بدنبال انفجار امروز در یکی از مخازن گاز در محوطه گمرک اسلام قلعه افغانستان و وقوع آتش سوزی گسترده در این گمرک، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه هم از تماس استاندار هرات در افغانستان با استاندار خراسان رضوی و درخواست کمک جهت جلوگیری از آسیب بیشتر به تاسیسات و همچنین حاضرین در محوطه گمرک خبر داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: بلافاصله اقدام اولیه جهت ارائه تسهیلات بیشتر به افراد و خودروهای گرفتار شده در منطقه آتش سوزی هماهنگی شد و سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات طی تماس‌هایی با مقامات این استان، از جمله استاندار ابعاد حادثه را مورد بررسی قرار داد همچنین با هماهنگی وزارت امور خارجه و مرزبانی و سایر دستگاه‌های ذیربط مرز اسلام قلعه – دوغارون به روی کامیون‌ها، خودروها و افرادی که برای گریز از آتش سوزی به سمت مرزهای کشورمان گریخته بودند باز نگاه داشته شد.

خطیب زاده اضافه کرد: همچنین جمهوری اسلامی ایران برای کمک به آسیب دیدگان و مجروحین احتمالی حادثه، تدابیری اتخاذ کرده است و تماس میان مقامات ذیربط دو کشور در این ارتباط در جریان است.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین تاکید کرد: تاکنون در خصوص آسیب دیدگان احتمالی حادثه گزارشی واصله نگردیده و همینطور در خصوص وارد آمدن صدمه به اتباع ایرانی نیز اطلاعی دریافت نکرده ایم و امید داریم با کمک مقامات دو کشور در مرز، هر چه سریعتر دامنه آتش سوزی مهار شود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.