فتح بلندترین دودکش اروپا

جانجا گارنبرت و دومِن اسکوفیک، دو تن از سنگ‌نوردان صاحب‌نام جهان، از بلندترین دودکش اروپا صعود کردند. این دودکش که متعلق به نیروگاه برق تربوولیه واقع در اسلوونی است، ۳۶۰ متر ارتفاع دارد. این نیروگاه در دره‌ای در ساحل رود ساوا قرار دارد.
حتی نگاه کردن به ارتفاع سر به فلک کشیده آن باعث می‌شود که زانوان هرکسی بلرزد، اما این دو سنگ‌نورد صعود به آن را به چشم فرصتی نگاه کردند که فقط یک بار در زندگی هرکسی اتفاق می‌افتد و تصمیم گرفتند هر طور شده به آن صعود کنند.
این زوج که فقط یک طناب برای نجات خود در صورت سقوط به کمر بسته بودند، در دومین تلاش خود بعد از بیش از 7 ساعت موفق به صعود شدند.
اسکوفیک 26 ساله که برنده جام جهانی صعود در 2016 شده گفت: «مطمئنا این خاص‌ترین اتفاق در زندگی شغلی من است. این فقط یک صعود نبود، بلکه مجموعه‌ای بود از هر آنچه تاکنون تجربه کرده و یاد گرفته‌ام.»
جانجا گارنبرت 21 ساله نیز تاکنون چندین قهرمانی جهان و جام جهانی را در کارنامه خود دارد و انتظار می‌رود یکی از برندگان مدال طلا در المپیک توکیو باشد.
با وجود تجربه هر دو در سنگ‌نوردی، این صعود کاملا خارج از دایره امن آنها بود؛ چون هر دو به سنگ‌نوردی در فضای بسته و آن هم با دیوارهایی با حداکثر 30 متر ارتفاع عادت داشتند.
این دودکش که در سال 1976 و برای فرستادن دود به خارج از دره ساخته شده بود، از سال 2014 دیگر مورد استفاده نیست.

منبع متن: CNN
منبع ویدئو: RT
مترجم: مهرناز الماسی

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.