اتهام تحریک به شورش، دروغی بزرگ است!

وکلای مدافع دونالد ترامپ اتهامات او را «دروغی بزرگ» و او را قربانی «فرهنگ حذف کردن» خواندند

وکلای مدافع ترامپ هنگام ارایه شواهد در سنای آمریکا در چهارمین جلسه دادگاه استیضاح او گفتند اتهام تحریک شورش که به دونالد ترامپ وارد شده، «دروغی بزرگ» است و او قربانی «فرهنگ حذف‌کردن و نادیده گرفتن» شده است.

شهروندآنلاین: با به جریان افتادن دادگاه استیضاح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، روز جمعه، ۱۲ فوریه، پس از آنکه سه روز تیم استیضاح دونالد ترامپ، متشکل از ۹ نماینده دموکرات با مدیریت جیمی رسکین، نماینده ایالت مریلند، ادله و شواهد خود را علیه ترامپ بیان کردند، نوبت به وکلای مدافع رئیس‌جمهوری سابق آمریکا رسید که از او در برابر اتهام ترغیب هوادارانش برای یورش به کنگره در روز ششم ژانویه، دفاع کنند.

وکلای مدافع ترامپ هنگام ارایه شواهد در سنای آمریکا گفتند اتهام تحریک شورش علیه دونالد ترامپ «دروغی بزرگ» است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، متهم شده است که با سخنانش درباره تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 باعث تحریک هواداران خود و رقم خوردن شورش ششم ژانویه در کنگره آمریکا  شده است که به کشته شدن 5 نفر انجامید. او این اتهام را رد می‌کند.

بیشتر جمهوری‌خواهان گفته‌اند برای محکومیت ترامپ رأی نخواهند داد.

وکلای مدافع ترامپ هنگام ارایه شواهد در سنای آمریکا گفتند اتهام تحریک شورش علیه دونالد ترامپ «دروغی بزرگ» است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، متهم شده است که با سخنانش درباره تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 باعث تحریک هواداران خود و رقم خوردن شورش ششم ژانویه شده است که به کشته شدن 5 نفر انجامید. او این اتهام را رد می‌کند.

تیم وکلای ترامپ، عصر جمعه کمتر از  4 ساعت از ۱۶ ساعت زمان خود برای ارایه دفاعیات برابر سناتورها استفاده و تلاش کردند دادگاه استیضاح را به سرعت خاتمه دهند.

با اتمام دفاعیات وکلای ترامپ، سنا وارد ۴ ساعت جلسه پرسش و پاسخ از وکلا و دادستان‌ها شد.

وکلای مدافع ترامپ معتقدند ترامپ قربانی «فرهنگ حذف کردن، به حساب نیاوردن و نادیده گرفتن» شده است و این ادعا را که سخنان و اقدامات او باعث شورش مرگبار در پایتخت آمریکا شده است، به‌شدت رد کردند.

مایکل وان در وین، یکی از وکلای ترامپ گفت: «هیچ انسان متفکری نمی‌تواند واقعا باور کند سخنان رئیس‌جمهوری در ششم ماه ژانویه به هر طریقی تحریک به خشونت یا شورش باشد.»

او گفت: «این تلاش بی‌سابقه، نشان‌دهنده مخالفت دموکرات‌ها با خشونت سیاسی نیست. دموکرات‌ها تلاش می‌کنند رقبای سیاسی خود را بی‌صلاحیت نشان دهند. کار آنها حذف کردن و نادیده گرفتن با استفاده از قانون اساسی است.»

تیم دفاع از ترامپ با نشان دادن ویدیویی که در آن رهبران دموکرات‌ها در سخنرانی‌های مختلف از کلمه «جنگیدن» استفاده می‌کردند، استدلال کرد زبان ترامپ تفاوتی با خطابه‌های‌ آتشین سیاستمداران امروز آمریکا ندارد و  به‌کاربردن چنین واژه‌هایی در میان سیاستمداران  کاملا عادی است.

دادستان‌های دموکرات هم با استناد به سخنرانی‌ها و توییت‌های ترامپ در حد فاصل انتخابات نوامبر تا ششم ژانویه، مدعی شدند رئیس‌جمهوری سابق آمریکا «با آگاهی از قدرت کلمات خود» هوادارانش را با ادعای بی‌شواهد «تقلب در انتخابات» شورانده است.

یورش به کنگره آمریکا در 6 ژانویه. GETTY IMAGES

مدیران استیضاح گفتند ترامپ به  سوگند ریاست جمهوری خود خیانت و در پایان دادن به حمله کوتاهی کرده است. پس از این اتفاق هم اظهار پشیمانی نکرده است و به همین دلیل تهدیدی برای دموکراسی محسوب می‌شود.

استیسی پلاسکت، عضو دموکرات مجلس نمایندگان و یکی از مدیران جلسه استیضاح، روز جمعه به سناتورها گفت: «رئیس‌جمهوری ایالات متحده از کنگره این کشور دفاع نکرد و این قابل دفاع نیست.»

با اتمام جلسات شکواییه و دفاعیات، سنا وارد مرحله آخر می‌شود و در صورت احضار نکردن شاهدان، سناتورها شنبه عصر به محکومیت یا تبرئه ترامپ رأی خواهند داد.

دموکرات‌ها برای محکوم کردن دونالد ترامپ حداقل به همراهی ۱۷ سناتور جمهوری‌خواه نیاز دارند تا در کنار ۵۰ رأی خود به حد نصاب دو سوم، یعنی ۶۷ رأی، برسند.

دونالد ترامپ تنها رئیس‌جمهوری تاریخ آمریکاست که در یک دوره چهارساله مسئولیت در کاخ‌سفید دو بار استیضاح شده است.

منابع: گاردین- BBCNEWS

اینجا و اینجا کلیک کنید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.