اولین هلیکوپتر در فضا

تا چندسال پیش، ایده استفاده از یک «اسباب‌بازی» برای تحقیقات علمی خنده‌دار به نظر می‌رسید، اما هم‌اکنون همین به ظاهر اسباب‌بازی در خدمت علم قرار گرفته است.
مریخ پیمای Perseverence که هفته آینده روی مریخ فرود می‌آید، هلیکوپتر- پهپادی را حمل می‌کند که قرار است اولین پروازهای کنترل از راه دور را روی یک سیاره غیر از زمین اجرا کند. این هلیکوپتر که Ingenuity نام دارد، کمی کمتر از 2کیلوگرم وزن داشته و زیر بدنه مریخ پیما نصب شده است. این پهپاد-هلیکوپتر ابتدا روی زمین‌های هموار غیرصخره‌ای مریخ به مدت یک‌ماه تست شده و سپس رها شده تا اولین پروازهای خود را انجام دهد.
تست این پهپاد در پنج پرواز انجام می‌شود. اولین پرواز آزمایشی آن شامل پرواز به سمت بالا، درجازدن در هوا و سپس پایین آمدن بوده و تست‌های بعدی، پرواز در سطح افقی را شامل خواهد شد. شارژ باتری‌های لیتیومی این پهپاد حداکثر 90 ثانیه برای هر پرواز آزمایشی دوام داشته و در این مدت زمان باید 100 متر پرواز کند. با اینکه جاذبه مریخ فقط یک‌سوم جاذبه زمین است، ولی اتمسفر رقیق آن که فشارش 1 درصد زمین است، پرواز را مشکل می‌سازد. همچنین سرمای هوای منفی 73 درجه سانتیگراد مریخ روی باتری‌های پهپاد اثر گذاشته و گرم نگه‌داشتن و شارژکردن آنها در طول روز از طریق پنل‌های خورشیدی یکی از چالش‌های استفاده از این پهپاد و راهی برای تست مقاومت و طراحی آن است. سنسورهای نصب‌شده، ارتفاع، حرکات، کارکرد آیرودینامیک و واکنش آن در برابر وزش‌های شدید باد را کنترل خواهند کرد. این پهپاد دو دروبین در جلو و زیر آن دارد تا از سطح مریخ عکس بگیرد.
خود مریخ‌پیما اما 7 دستگاه پیچیده به همراه دارد تا با ضبط ویدیوهای پانورامیک، چک‌کردن آب و هوا و طیف‌سنجی با استفاده از اشعه ماورابنفش و اشعه ایکس از هر آنچه که کشف کند، دنبال نشانه‌هایی از حیات میکروبی روی این سیاره باشد.
ناسا در حال تولید پهپادهای پیچیده‌تر برای فرود روی مریخ و همچنین قمر زحل، یعنی تیتان، برای پروژه‌های بعدی است.
منبع: NBCNEWS
مترجم: مهرناز الماسی

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.