«دو ماسک» و چند معنا!

تحقیقات جدید می‌گوید پوشیدن دو ماسک خطر کووید-19 را کاهش می‌دهد؛‌ هرچند برخی هم «مُد» یا «هویت» را در آن می‌بینند!

چه ماسکی بپوشیم؟ چند تا؟ این روزها که کرونا باعث شده است ماسک هم به یکی از پوشش‌های روزانه ما تبدیل شود، این سوالات هم پیش می‌آید. تحقیقات جدید درباره پوشیدن دو ماسک حاکی از آن است که یک ماسک جراحی کاملا مناسب که با ماسک پارچه‌ای پوشیده ‌شده، میزان محافظت در برابر قطرات آئروسل (هواپخش یا ذرات معلق در هوا) را 90 درصد افزایش می‌دهد. در این میان البته برخی هم تعدد ماسک‌ها را از پشت عینک سیاسی یا مُد دیده‌اند!

فرشته کیانی- شهروندآنلاین: مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC) دریافته است که پوشیدن دو ماسک، به‌گونه‌ای که ماسک‌ جراحی مناسب زیر ماسک‌ پارچه‌ای پوشیده شود، به‌طور چشمگیری محافظت در برابر کووید-19 را تقویت می‌کند.

این نخستین تحقیق در این‌باره است که CDC  آن را پشتیبانی و «ماسک دوبل» را توصیه می‌کند؛ گرچه دکتر آنتونی فائوچی، متخصص ارشد بیماری‌های عفونی آمریکا، به مردم توصیه کرده است که به گزارش‌های گذشته در این‌باره توجه کنند.

فائوچی یک هفته قبل از انتشار این تحقیق در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: «پوشیدن دو ماسک مشکلی ایجاد نمی‌کند. من اغلب خودم دو ماسک می‌زنم.»

او که مدیر انستیتوی ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی ایالات متحده است از ایده پوشیدن دو ماسک حمایت کرده و به NBC News Today گفته است این کار خطر شیوع ویروس را کاهش می‌دهد: «اگر پوششی یک‌لایه دارید، وقتی لایه دیگری روی آن قرار دهید، کاملا منطقی است که موثرتر خواهد بود.»

آنتونی فائوچی با دو ماسک. Photograph: Brendan Smialowski/AFP/Getty Images

مطالعه CDC نشان داد که بهترین ماسک‌ باید به‌خوبی صورت را بپوشاند و از نشت هوا از لبه‌های ماسک جلوگیری ‌کند.

در این مطالعه اثربخشی ماسک‌های تنفسی مانند  N95 بررسی نشد و بیشتر مقامات بهداشتی به مردم توصیه می‌کنند که این ماسک‌ها را برای پرسنل پزشکی نگه دارند.

CDC در این مطالعه ماسک نزدن، ماسک جراحی با کیفیت ناچیز، ماسک پارچه‌ای و پوشیدن دو ماسک را در شبیه‌سازی قطرات تنفسی بین دو نفر -منبع و گیرنده- مقایسه کرده است.

این مطالعه نشان داد هنگامی که افراد از ماسک جراحی کاملا مناسب و باکیفیت که با ماسک پارچه‌ای پوشیده ‌شده، استفاده می‌کنند، 90 درصد یا بیشتر در برابر قطرات آئروسل محافظت می‌شوند و هنگامی که هر دو طرف ماسک می‌زنند احتمال انتقال به‌طرز چشمگیری کاهش می‌یابد.

این تحقیق دریافت «استفاده همگانی از ماسک»، ابزاری کاملا موثر برای کاهش سرعت گسترش ویروس Sars-CoV-2  است، زمانی که با سایر اقدامات محافظتی مانند رعایت فاصله فیزیکی، پرهیز از ازدحام جمعیت و فضای داخلی با تهویه نامناسب و رعایتِ درستِ بهداشت دست‌ها ترکیب شود.

نکته مهم اینکه این تحقیق با محدودیت‌هایی هم مواجه بود. این یافته‌ها در مورد مردان دارای ریش و موی صورت، که ممکن است با ماسک تداخل داشته باشد یا کودکان که صورت آنها کوچک‌تر است، صدق نمی‌کند. همچنین، در این تحقیق دو ماسک جراحی یا دو ماسک پارچه‌ای مقایسه نشده است و دیگر اینکه این مطالعه فقط یک نوع ماسک پارچه‌ای را بررسی کرد، اگرچه انواع مختلفی از ماسک در بازار وجود دارد.

مانند همه لوازم جانبی، ماسک‌ها هم با خطر تبدیل‌شدن به نشان «هویت» به جای «سلامت» رو‌به‌رو هستند. در جامعه‌ای که در آن پوشیدن یک ماسک می‌تواند نشان‌دهنده موقعیت شما در اردوگاه ترقی‌خواهان باشد، پوشیدن دو ماسک نه تظاهرات مُدگرایانه، که تظاهرات سیاسی تلقی می‌شود.

در آمریکا، در 14 ایالت و واشنگتن دی‌سی از سیاست‌ «استفاده همگانی از ماسک» پیروی می‌شود. دولت جو بایدن همچنین اخیرا دستور داده است در تمام مناطق فدرال و حمل‌و‌نقل داخلی از ماسک استفاده شود. بایدن از همه آمریکایی‌ها خواست در 100 روز نخست ریاست‌جمهوری او ماسک بزنند و این کار را «وظیفه‌ای ملی و میهن‌پرستانه» دانست.

اخیرا پیش‌بینی‌ها هم «استفاده همگانی از ماسک» را در نظر می‌گیرند. پیش‌بینی‌کنندگان «موسسه سنجش و ارزیابی سلامت» معتقدند اگر 95 درصد مردم در ملأ عام از ماسک استفاده کنند، ممکن است 116 هزار زندگی تا اول ژوئن حفظ شود؛ در مقایسه با «بدترین سناریو»ی این  موسسه، که در آن ممکن است 702 هزار نفر بر اثر ابتلا به کووید-19 بمیرند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها نخستین‌بار آوریل 2020 ماسک‌های پارچه‌ای را برای استفاده عموم توصیه کرد، حدود یک ماه پس از آن‌که شمال شرقی آمریکا به‌شدت از ویروس آسیب دید.

در آن زمان، این توصیه‌ها مبهم بود و از آمریکایی‌ها می‌خواست که از ماسک استفاده کنند، ماسکی که ممکن است از مواد معمول با هزینه کم در خانه درست شده باشد.

در حالی که دانش در مورد پوشش صورت به‌سرعت در حال پیشرفت است، در بررسی جدیدی در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم، اشاره شده است که از قرن سیزدهم میلادی، پوشش صورت به دلیل وجود عوامل بیماری‌زا که از راه هوا منتقل می‌شود، استفاده می‌شده است.

 معانی «دو ماسک»!

در مراسم تحلیف جو بایدن «دو ماسکه‌ها» همه جا حضور داشتند، اما این باعث می‌شود از کووید-19 در امان بمانید یا فقط نمایش است؟

همه می‌دانیم که باید ماسک بزنیم. اما آیا باید دو تا بپوشیم؟ به عنوان مثال، در همان مراسم تحلیف، آنچه بسیار -حتی بیش از بند موی قرمز آماندا گورمن، شاعر مراسم تحلیف- جلب توجه ‌کرد، «دو ماسکه‌ها» بودند.

آماندا گورمن در مراسم تحلیف جو بایدن. Photograph: Win McNamee/EPA

 مُد یا نگرانی برای سلامت؟

دیوید هیمن، استاد اپیدمیولوژی بیماری‌های عفونی در لندن در این‌باره با احتیاط با گاردین صحبت می‌کند. او می‌گوید استفاده از دو ماسک اقدام احتیاطی درستی است، اما لازم است مردم به خاطر بسپارند که ماسک‌ بیش از آنکه از افراد در برابر ابتلا به ویروس محافظت کند، مانع گسترش بیماری می‌شود.

او به گاردین گفت: «درک می‌کنم که این ممکن است به پوشنده ماسک احساس قدرت و استیلا بر ویروس ‌دهد، اما لازم است به مردم یادآوری شود که دلیل استفاده از «ماسک» یا «ماسک‌ها» محافظت از دیگران است. مطمئنم مردم با ماسک‌ها قوت قلب پیدا می‌کنند، اما «چشم‌ها» هنوز در معرض خطرند.» او همچنین گفت شواهدی که نشان می‌دهد افرادی که از عینک استفاده می‌کنند کمتر در خطر ابتلا به ویروس هستند، در حال افزایش است.

به گفته هیمن، شواهد زیادی وجود ندارد که بتواند اثبات کند ماسک‌های پارچه‌ای روشی موثر برای محافظت در برابر ویروس است. بستگی زیادی به پارچه‌ای که استفاده می‌شود، دارد و به همین دلیل اجباری‌شدن دو ماسک بسیار سخت می‌شود.

هیمن گفت: «هنوز هم بهترین راه برای محافظت از خود، رعایت فاصله فیزیکی از دیگران و شستن دست‌هاست. اگر می‌خواهید دو ماسک بزنید، هیچ‌کس نمی‌گوید که این اشتباه است. این‌گونه که من می‌فهمم این یک‌جور مد است.»

تام کروز با دو ماسک. Photograph: Piero Tenagli/IPA/Rex/Shutterstock

هویت سیاسی

مانند همه لوازم جانبی، ماسک‌ها هم با خطر تبدیل‌شدن به نشان «هویت» به جای «سلامت» رو‌به‌رو هستند.

در ایالات متحده -جایی که سال گذشته ماسک‌پوشیدن یکی از میدان‌های نبرد در جنگی فرهنگی بود- به نظر می‌رسید پوشیدن دو ماسک به نمادی از هویت سیاسی تبدیل شد.

در جامعه‌ای که در آن پوشیدن یک ماسک می‌تواند نشان‌دهنده موقعیت شما در اردوگاه ترقی‌خواهان باشد، پوشیدن دو ماسک نه تظاهرات مُدگرایانه، که تظاهرات سیاسی تلقی می‌شود.

فارغ از همه اینها، پوشیدن دو ماسک ممکن است حداقل از پوشنده آن بیشتر و بهتر محافظت کند.

هیمن گفت پوشش مناسب و محکم‌تر می‌تواند اثربخشی را بهبود بخشد و از مه‌گرفتگی عینک و همچنین لیز‌خوردن ماسک جلوگیری کند. کاش کسی پیدا می‌شد و این را به بیل کلینتون می‌گفت! در تمام مدت مراسم تحلیف جو بایدن، ماسک بیل کلینتون، رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا، زیر بینی‌اش قرار داشت!

بیل کلینتون در مراسم تحلیف جو بایدن. Photograph: Greg E Mathieson Sr/MAI/Rex/Shutterstock

منبع: گاردین

اینجااینجا کلیک کنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.