همراه اول و ایرانسل بسته‌های اینترنت را به حالت قبل بازگرداندند

هنوز تکلیف تخلف ۶۰۰میلیاردی اپراتور‌ها و نقدشدن جریمه ١٧ و ١٢‌میلیارد تومانی آنها مشخص نیست

چهارشنبه هفته گذشته هنگامی که وزیر ارتباطات دولت دوازدهم در حاشیه نشست هیأت دولت در رابطه با دو اپراتور گرانفروش اینترنت همراه گفته بود: «آنها فرصت دارند تا ۴۸ساعت قیمت بسته‌ها را به وضع قبل بازگردانند و اگر این کار را نکنند، همراه اول روزانه ۱۷‌میلیارد تومان و ایرانسل ۱۲‌میلیارد تومان جریمه می‌شوند.» کمتر کسی فکر می‌کرد آنها که ٤٥روز بر گرانفروشی خود پای فشرده بودند، مجبور به عقب‌نشینی شوند اما این‌گونه شد و روز گذشته ابتدا ایرانسل و بعد از چندساعت همراه اول بسته‌های پیشینی خود را بازگرداندند.

از نیمه تیرماه ‌سال‌جاری، کاربران در فضای مجازی از افزایش قیمت بسته‌های اینترنتی در اپراتورهای همراه خبر داده و به آن اعتراض کردند. این موضوع منجر به واکنش حسین فلاح‌جوشقانی رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی شد که اعلام کرد بالابردن قیمت اینترنت همراه بدون هماهنگی با رگولاتوری تخلف بوده و برخورد قانونی با اپراتورها آغاز شده است. پس از آن و بیست‌ونهم تیرماه بود که جوشقانی از ابلاغ جریمه دو‌میلیارد تومانی به اپراتورها خبر داد و اعلام کرد جریمه نقدی قدم اول برای برخورد با تخلف صورت‌ گرفته است. او گفت: «درصورت استمرار این مسأله، روال‌های دیگری ازجمله تعلیق، کاهش مدت اعتبار پروانه و مواردی از این دست، از مصوبه‌های قانونی است که می‌توان با استناد به آنها تخلفات را پیگیری کرد.»


اوایل مرداد بود که محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز عنوان کرد: «وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات برای برخورد با این تخلف، اختیاری تا حد جریمه دو‌میلیارد تومانی را داشت که انجام شد. پس از آن از دولت درخواست شد اختیارات بیشتری به این وزارتخانه بدهد تا بتواند با تخلفات، جدی‌تر برخورد کند.» بعد از این صحبت‌ها بود که خبر رسید پنجم مردادماه مصوبه پیشنهادی وزارت ارتباطات به دولت رفته و این مصوبه پانزدهم مردادماه به تصویب دولت رسیده است. براساس مصوبه دولت، اپراتور‌ متخلف درصورت ادامه تخلف باید یک‌دهم درآمد سالانه خود را به صورت روزانه و تا پایان دوران تخلف به‌عنوان جریمه پرداخت کند. البته همان زمان رئیس رگولاتوری گفت که این جریمه صرفا از سوی تنظیم مقررات صورت می‌گیرد و پرونده گرانفروشی در تعزیرات هنوز باز است. بعد از آن و بیست‌ودوم مرداد ماه بود که وزیر ارتباطات در حاشیه نشست هیأت دولت گفت: «بر اساس مصوبه‌ صادر شده از سوی دولت، در صورت برنگشتن بسته‌ها به حالت اول، اعمال جریمه روزانه حدود ۱۷‌‌میلیارد تومان برای همراه اول و ۱۲‌میلیارد تومان برای اپراتور ایرانسل در نظر گرفته شده است.»

بعد از این کش‌وقوس‌های فراوان بود که یکشنبه شب رئیس رگولاتوری در صفحه توییتر خود نوشت: «دو اپراتور تلفن همراه بسته‌های اینترنتی بلندمدت و پرطرفدار حذف‌شده‌ خود را باز می‌گردانند.» موضوعی که دوشنبه محقق شد و جریمه‌های درنظر گرفته شده برای آنها سبب شد تا بالاخره  اپراتور‌ها از گرانفروشی خود عقب بنشینند و ملزم به تبعیت از مقررات شوند.
روز گذشته رئیس دفتر رئیس‌جمهوری یکی از مقامات ارشد دولتی بود که درباره پایان دادن اپراتور‌ها به گرانفروشی واکنش نشان داد و با انتقاد از همکاری دیر هنگام اپراتورهای تلفن همراه در بازگرداندن بسته‌های بلندمدت ‎اینترنت همراه اظهار کرد: «بازگشت بسته‌های بلندمدت ‎اینترنت همراه، اقدام مثبتی است.» محمود واعظی در حساب کاربری خود در توییتر با تأکید بر لزوم رعایت حق‌الناس از سوی اپراتورهای تلفن همراه نوشت: «‏در روزهایی که بخش قابل توجهی از امورات مردم در بستر فضای مجازی می‌گذرد، بازگشت بسته‌های بلندمدت ‎اینترنت همراه اقدام مثبتی است. پیگیری‌های مجدانه وزارت ارتباطات در این زمینه و همکاریِ -هرچند دیرهنگام- اپراتورها قابل تقدیر است.» رئیس رگولاتوری هم قول مصاحبه عمومی با رسانه‌ها درباره این موضوع را داده بود که تا لحظه تنظیم این گزارش خبری از گفت‌وگوی او با رسانه‌ها نشد.


گرانفروشی که همراه اول و ایرانسل در موضوع اینترنت همراه از سیزدهم تیرماه آن را کلید زده بودند بعد از ٤٥ روز کشاکش روز گذشته به پایان رسید اما در همین زمان آن‌طور که وزیر ارتباطات گفت ٦٠٠‌میلیارد تومان خسارت به مردم وارد شد. حال که اپراتور‌های متخلف مجبور به عقب‌نشینی شدند، با این خسارت چند صد میلیاردی که به مردم وارد کردند جا دارد دستگاه‌های نظارتی و قضائی برخورد درخوری با  آنها داشته باشند تا درس خوبی باشد که دیگر میلی برای ورود خسارت به مردم نداشته باشند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.