ایران بخشی از نظارت‌ها را نگه خواهد داشت

خطیب‌زاده: تعهدات طرف‌های برجامی انجام نشود، دولت مکلف است اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند

سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران امروز تصریح کرد: «اگر تعهدات طرف‌های برجامی تا هفته اول اسفند انجام نشود، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی قطعا متوقف خواهد شد.»

شهروندآنلاین: سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سوالات آنان پاسخ داد.

نکات مهم سخنان خطیب‌زاده در ادامه می‌آید:

در خصوص همکاری‌ها با آژانس به عنوان نهاد فنی موضوع نهایت همکاری را داشتیم. در گذشته چندین بار درز اطلاعات صورت گرفته است. آژانس مسئولیت حفظ محرمانگی اسناد را دارد. متأسفیم برخی سهل‌انگاری‌های جدی در اطلاعاتی که به آژانس داده شده در گذشته رخ داده است.

آمریکا متأسفانه همچنان بر رویه غلط دولت قبلی حرکت می‌کند و آنچه امروز اتفاق می‌افتد با قبل از ۲۰ ژانویه هیچ فرقی نکرده و فشار حداکثری و جنایت علیه ملت ایران و در نظرنگرفتن حقوق بین‌الملل امروز هم ادامه دارد.

در هفته اول اسفند مطابق بررسی‌های فنی قطعا ایران اگر تا آن روز تعهدات طرف‌های مقابل انجام نپذیرفته باشد دولت مکلف است براساس قانون مصوب مجلس اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند. این زمانبر نیست و هر روزی فرا برسد می‌تواند اجرا شود.

 نظارت‌های فراپادمانی متوقف می‌شود که نظارت‌هایی است که ایران در چارچوب پروتکل پذیرفته و به معنی توقف تمامی نظارت‌ها نیست. ایران بخشی از نظارت‌ها را نگه خواهد داشت. پروتکل الحاقی قطعا متوقف خواهد شد.

 همکاری ایران با آژانس ادامه خواهد داشت و ایران طی نامه‌ای همه موارد را به اطلاع آژانس خواهد رساند و همه این اقدامات ایران به‌سادگی برگشت‌پذیر هستند؛ به شرطی که طرف‌های مقابل به تعهدات‌شان برگردند.

 موضع ایران تغییر نکرده و بر صلح‌آمیزبودن همه فعالیت‌های هسته‌ای است و این موضع تغییر نکرده است و فتوای مقام معظم رهبری در حرمت سلاح‌های هسته‌ای در جای خود باقی است.

 هیچ کشوری در دنیا نیست که درباره مصالح ملی و امنیت ملی خود مصالحه کند. ایران به عنوان کنشگر شناخته‌شده در صحنه بین‌المللی در مورد منافع ملی خود با کسی مصالحه نمی‌کند. برنامه موشکی ایران دفاعی و تدافعی است. برجام برای حل و فصل بحران ساختگی در مسیر پیگیری است.

 وزارت خارجه و خود آقای قالیباف می‌دانند وزارت امور خارجه در چه ابعاد و سطحی و با چه تلاشی برای این سفر هماهنگی داشته است. خوب نیست از تریبون سخنگویی ریاست مجلس حرفی زده بشود که درست نیست. اگر مصالح ملی اجازه نمی‌دهد وزارت خارجه بیش از این ورود کند به این معنا نیست ادعاهای پراکنده مطرح‌شده درست است. اگر دوستان اصرار دارند مباحث در فضای عمومی گفته شود می‌توان در صحن بیان کرد. سفر خوبی بود و پیام رهبر انقلاب به جایی که باید رفته و ان‌شاءالله برکات و اثرات خود را خواهد داشت.

 هیچ کارمند سرکنسولگری ایران بازداشت نشده است و آنچه رخ داده بازداشت یکی از اتباع ایرانی در هنگام ورود است با دولت ترکیه در تماس هستیم و نتیجه را خواهیم گفت. این موضوع باید در مسیر خود حل شود.

بحث سوخت پیشرفته رآکتورها یک موضوع قدیمی است و ایران در حوزه تحقیق و گسترش دانش صلح‌آمیز هسته‌ای خود همواره این را مدنظر داشت و این را به خاطر برجام متوقف کرده بود. اورانیوم فلزی ضرورت رسیدن به این سوخت پیشرفته است. ایران کاری نکرده الا تحقیق و توسعه خود را برای سوخت انجام داده است. اگر اروپایی‌ها به تعهدات‌شان برگردند ایران هم فردای آن روز به تعهداتش برمی‌گردد.

ما از کمک همه استقبال می‌کنیم و با قطر در بین دوستان و همکاران نزدیک منطقه‌ای ایران قرار دارد و همواره رایزنی‌های نزدیکی بین دو کشور در سطوح مختلف برقرار بوده است. اجرای تعهدات آمریکا خیلی نیازمند پیام‌ بردن نیست. آمریکا فردای روزی که بخواهد از مسیر شکست‌خورده دولت قبلی فاصله بگیرد راهش باز است و به سادگی می‌تواند چنین کند. تأسف اینجاست که دولت فعلی شریک نقض و گردنکشی دولت قبلی علیه ایران شده و این روند سازنده‌ای نیست و امیدواریم متوقف شود.

هیچ اتفاقی در خصوص اجرای تعهدات توسط آمریکا رخ نداده است. سیاست‌های آمریکا شکست خورده است و این سیاست‌ها نمی‌تواند به این صورت ادامه یابد و خودشان می‌دانند و هر چه زودتر تحریم‌ها را به صورت موثر بردارند مسیر آینده بهتر خواهد بود.

آقای ظریف کسالت مختصری داشت که هم تست دیروز و هم تست امروز صبح منفی بود. آن کسالت را باید از طرق دیگری پیگیری کنند. الحمدلله کرونا نبوده است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.