قلبی آتشین برای ناوالنی

حامیان آلکسی ناوالنی، منتقد روسی، به سیاست‌های پوتین، روز یکشنبه علی‌رغم دریافت اخطار بازداشت، در حیاط خانه‌ها در سر تا سر روسیه دور هم جمع شده و شمع روشن کردند.
ناوالنی به دلیل مسمومیت بر اثر گاز اعصاب که گفته می‌شود کار عوامل دولت روسیه بوده است در آلمان تحت درمان بود. اما ماه گذشته پس از بازگشت از آلمان دستگیر و روز دوم فوریه روانه زندان شد که موج اعتراضات حامیان ناوالنی را به دنبال داشت.
پس از آنکه پلیس هزاران نفر را طی هفته‎‌های گذشته در اعتراضات خیابانی علیه بازداشت و زندانی‌کردن ناوالنی دستگیر کرد، متحدان ناوالنی تا بهار تجمعات خیابانی در روسیه را به حالت تعلیق درآوردند.
اما لئونید وُلکُف از متحدان نزدیک ناوالنی در توییتی مردم روسیه را تشویق کرد که با جمع‌شدن خارج از منازل خود در عصر روز ولنتاین به مدت 15 دقیقه و روشن‌کردن چراغ‌های تلفن همراه خود و ساختن قلب‌های آتشین با شمع حمایت خود را از ناوالنی نشان دهند.
مردم تصاویری از خود در حالی که شمع یا موبایل‌های روشن در دست دارند در شبکه‌های اجتماعی با هشتگ «عشق قوی‌تر از ترس است» به زبان روسی منتشر کرده‌اند. با این حال در مقایسه با تجمعات خیابانی هفته‌های گذشته، این تجمعات کوچک و پراکنده بود.
یکی دیگر از فعالان، زنان را تشویق کرد که یکشنبه عصر با تشکیل‌دادن زنجیره‌ای انسانی در مسکو حمایت خود را از همسر ناوالنی و دیگران زنان حاضر در سرکوب پلیس نشان دهند.
بیش از 100 زن در حالی که یک روبان سفید با بیش از 100 متر طول را در دست داشتند، در سرمای شدید در قلب مسکو زنجیره‌ای انسانی تشکیل دادند. زنجیره‌ای کوچک‌تر نیز در سن‌پترزبورگ تشکیل شده بود.
این تجمعات دستگیری گسترده یا درگیری شدید به همراه نداشت.
منبع: Reuters
مترجم: مهرناز الماسی

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.