حذف گذرنامه برای گردشگران ایرانی و ترکیه‌ای در دستور کار

سرانه هزینه هر شهروند ایرانی در سفر به ترکیه 700دلار

بخش گردشگری ترکیه به ایران پیشنهاد کرده که «گذرنامه» برای سفر اتباع دو کشور حذف شود

شهروند آنلاین: سفر گردشگران ایرانی و ترکیه‌ای بدون گذرنامه، در کمیته فنی مشترک همکاری‌های گردشگری ایران و ترکیه مطرح شد. قرار است این پیشنهادِ ترکیه از سوی بخش گردشگری دو کشور به صورت ویژه پیگیری شود.

ایران در یک‌دهه گذشته در بین پنج کشور نخست بوده که بیشترین گردشگر را در ترکیه داشته است. سال ۲۰۲۰ با بسته‌شدن مرزها و توقف پروازها بین دو کشور، رتبه ایران به ششم تنزل کرد.

سال ۹۸ مرکز آمار ترکیه سرانه هزینه هر شهروند ایرانی در سفر به این کشور را میانگین ۶۹۳دلار اعلام کرد که بیشتر از کشورهایی نظیر سوئد، هلند، بلژیک، جمهوری آذربایجان، اوکراین و روسیه بوده است.

ایرانی‌ها صرف نظر از سفرهای تفریحی که به ترکیه دارند، در سال‌های اخیر به یکی از اصلی‌ترین خریداران ملک در این کشور تبدیل شده‌اند. مرکز آمار ترکیه در تابستان امسال گزارشی را منتشر کرد که نشان می‌داد ایرانی‌ها با وجود شیوع ویروس کرونا، با خرید 3هزار و ۱۶۸ فقره ملک، رتبه اول خرید ملک در ترکیه را به‌ دست آورده و از شهروندان عراقی سبقت گرفته‌اند.

در چندسال اخیر رتبه و تعداد سفر شهروندان ترکیه به ایران نیز ارتقا یافته است. آمارها نشان می‌دهد تا پیش از سال ۹۷ تعداد اتباع ترک که به ایران سفر کرده بودند، تنها بین ۱۵۰ تا ۲۰۰هزار نفر بود که با وجود این، رتبه نهم را در بین کشورهایی که بیشترین گردشگر را در ایران داشتند، به ‌دست آورده بود. یک مرکز مطالعاتی و پژوهشی در ترکیه در گزارشی که همان سال منتشر کرد، علت را در ضعف زیرساخت‌های گردشگری ایران و مهم‌تر از آن، ناآگاهی و برداشت‌های محدود و مبالغه‌آمیز شهروندان ترکیه درباره ایران یافته بود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.