انگوزی اوکونجو ایویلا کیست؟

نخستین رییس زن WTO رسما انتخاب شد

انگوزی اوکونجو ایویلا، وزیر دارایی سابق نیجریه، سه‌ماه پس از مخالفت جدی دونالد ترامپ با ریاست او و به لطف جلب حمایت جو بایدن بالاخره بر رقیب کره‌‌ای خود یعنی یو می یونگ هی غلبه کرد تا از ظهر دوشنبه به‌عنوان نخستین زن و اولین آفریقایی‌تبار بر کرسی ریاست سازمان تجارت جهانی تکیه بزند.

شهروند آنلاین: در نشست مجازی روز دوشنبه سازمان جهانی تجارت، ۱۶۴ کشور عضو این سازمان به اتفاق انگوزی اوکونجو ایویلا ۶۶ساله که وزیر دارایی سابق نیجریه است را به مدت چهارسال به‌عنوان مدیرکل این نهاد انتخاب کردند. او از اول مارس رسما این سمت را برعهده می گیرد و می‌تواند پس از پایان دوره چهارساله‌اش در سی‌ویکم آگوست سال ۲۰۲۵، برای بار دوم نامزد احراز این سمت شود.

سازمان جهانی تجارت از سپتامبر که روبرتو آزودو یک‌سال زودتر از پایان موعد ریاستش، از سمت مدیرکلی کنار رفت، بدون رئیس مانده بود و از آن زمان تحت مدیریت چهار معاون مدیرکل قرار داشت.

اوکونجو ایویلا در دوران ترامپ با رأی وتوی آمریکا روبه‌رو شده بود که مانع انتخاب او به این سمت شده بود اما اکنون در شرایط خطیری برای اقتصاد جهانی و خود سازمان جهانی تجارت این مسئولیت را برعهده می‌گیرد. دولت بایدن هفته گذشته حمایت رسمی خود از کاندیداتوری اوکونجو ایویلا برای ریاست بر سازمان جهانی تجارت را اعلام کرد تا مانع نهایی برای رسیدن او به این مقام و انتصاب نخستین رئیس زن آفریقایی بر این نهاد جهانی هموار شود.

انگوزی اوکونجو ایویلا دو دوره وزیر دارایی نیجریه بود و ۲۵سال سابقه حضور در بانک جهانی داشت و همچنین به‌عنوان رئیس اتحاد جهانی واکسن‌ها و ایمن‌سازی فعالیت کرده است. تابعیت آمریکایی دوگانه او به معنای آن است که یک آمریکایی برای نخستین‌بار مدیرکل سازمان جهانی تجارت می‌شود.

هدایت سازمان جهانی تجارت در بحبوحه شکاف عظیمی که میان چین و کشورهای غربی ایجاد شده است، یکی از چالش‌های اصلی اوکونجو ایویلا خواهد بود.

هیأت آمریکایی در سازمان جهانی تجارت متعهد شد همکاری نزدیکی با اوکونجو ایویلا داشته باشد و اعلام کرد مدیرکل جدید سازمان جهانی تجارت می‌تواند روی آمریکا به‌عنوان یک شریک سازنده حساب کند. هیأت چینی در سازمان جهانی تجارت هم در بیانیه‌ای اعلام کرد این سازمان در شرایط حساسی قرار دارد و تصمیم جمعی که توسط همه اعضا گرفته شد، نشان‌دهنده رأی اعتماد به اوکونجو ایویلا و همچنین نگرش و انتظارات ما و سیستم تجارت چندجانبه‌ای است که به آن باور داشته و حفظش می‌کنیم.

واشینگتن و بروکسل به برنامه‌های یارانه گسترده چین، انتقال اجباری فناوری و نفوذ گسترده این کشور بر اقتصادش انتقاد دارند و می‌گویند این سیاست‌ها به مختل‌شدن تجارت منتهی شده و تأثیر منفی بر اقتصاد جهانی گذاشته است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، اوکونجو ایویلا در کمپین انتخاباتی خود بر لزوم بازسازی اعتماد بین آمریکا و چین و تلاش برای یافتن بخش‌های منافع مشترک تأکید کرد. او به‌عنوان نامزد این سمت از ابتکار میان آمریکا، اتحادیه اروپا و ژاپن برای ایجاد مقررات جدید برای یارانه‌های صنعتی، شرکت‌های دولتی و انتقال اجباری فناوری حمایت کرده است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.