بررسی توهین به مقامات نیازمند شاکی خصوصی است

رئیسی کاندیدای انتخابات نمی‌شود

سخنگوی قوه قضائیه، در خصوص پیگیری قانونی توهین به رئیس جمهوری در راهپیمایی ۲۲ بهمن گفت: تا جایی که قانون اجازه دهد دادستان راسا پیگیر خواهد بود

غلامحسین اسماعیلی، روز سه‌شنبه بیست‌وهشتم بهمن در نشست خبری ضمن تبریک اعیاد رجبیه، اظهار داشت: «در سال جاری برای انجام دادرسی‌های الکترونیک ۲۵۰۰ اتاق در واحدهای قضائی ما به سیستم دادرسی الکترونیک مجهز شده است. ۴۰۰ اتاق در زندان‌های کشور مجهز به دادرسی الکترونیک شده است. قریب به ۱۰۰ هزار دادرسی را الکترونیکی انجام دادیم که بیش از ۶۲ هزار مورد بین واحدهای قضائی و زندان‌ها بدون نیاز به اعزام زندانی بوده است.»

اسماعیلی گفت: «بیش از ۳۱ هزار مورد دادرسی با برقراری ارتباط با منزل یا محل کار طرف پرونده و بیش از ۳۰ مورد از طریق ارتباط با خارج از کشور انجام شده است.»

اسماعیلی همچنین در خصوص پیگیری تکمیل کیفرخواست پرونده شهید سلیمانی در سفر اخیر به عراق، افزود: «یکی از موضوعات مذاکرات ما در سفر اخیر به عراق پیگیری این پرونده بود. در ملاقات‌ها قضات رسیدگی‌کننده هم حضور داشتند و در این پرونده در رابطه با مقامات آمریکایی دخیل در پرونده از سوی قاضی عراقی حکم جلب صادر شده است. قرار شد بخش دوم پرونده در رابطه با سایر شرکت‌ها و دولت‌ها که ایفای نقش داشتند پیگیری شود و مقرر شد اطلاعات خود را در اختیار شورای عالی قضائی عراق قرار دهیم. همچنین موضوعاتی در رابطه با داعش و منافقین مورد بحث قرار گرفت.»

سخنگوی قوه قضائیه در رابطه با صدور حکم نهایی پرونده هفت‌تپه و اعلام نتیجه نهایی این پرونده افزود: «دو پرونده در رابطه با هفت‌تپه در قوه قضائیه داریم که یکی پرونده کیفری مدیرعامل این شرکت است که جلسات دادرسی متعددی در این رابطه برگزار شد و موضوع به کارشناسی واصل شده است و پس از اعلام نتیجه دادرسی‌ها ادامه خواهد داشت بخش دیگر پرونده، حقوقی است که در این پرونده جلسات دادگاه برگزار شده و به زودی رأی این دادگاه صادر و ابلاغ خواهد شد.»

او در خصوص عملکرد مجتمع ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی گفت: «در راه‌اندازی این مجتمع قوه قضائیه به دنبال رسیدگی‌های تخصصی به پرونده‌های اقتصادی بود که در کنار آن سرعت، دقت و قاطعیت در رسیدگی از اهداف بود. شعبات متعددی در این مجتمع داریم. ۵ هزار و ۶۲۲ فقره پرونده به این مجتمع وارد شده که اکثر قریب به اتفاق این پرونده‌ها مورد رسیدگی قرار گرفته است. در دادسرای مبارزه با مفاسد اقتصادی ۳ هزار و ۲۷پرونده وارده داشتیم که در این مقطع اکثر آنها مورد رسیدگی قرار گرفته است.»

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص انتشار نامه‌ای از سوی احمد توکلی در رابطه با فشارهای وارده بر صدور حکم در پرونده رئیس سابق خصوصی‌سازی گفت: «در این پرونده هیچ فشاری نبوده است و قضات ما از نظر ساختاری و فردی تسلیم فشارها نمی‌شوند و این پرونده به موقع به دادگاه ارسال و رأی صادر شد و اکنون جهت فرجام‌خواهی در دیوان عالی کشور است.»

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به این سوال که بیش از یک ماه از ارجاع پرونده عیسی شریفی به دیوان عالی می‌گذرد اکنون در چه مرحله‌ای قرار دارد گفت: «رأی دیوان هنوز صادر نشده است و پس از صدور اعلام می‌شود.»

اسماعیلی در پاسخ به این سوال که با توجه به سفر اخیر به عراق آیا رئیس قوه قضائیه برای انتخابات پیش رو شرکت می‌کند؟ گفت: «ایشان با برنامه تحول و جامع مسئولیت قوه قضائیه را قبول کردند و روند مسئولیت و برنامه‌ها به دور از کار تبلیغاتی بوده است و آنچه انجام می‌شود عملکرد قوه قضائیه است. ایشان در دیداری با دانشجویان در پاسخ به همین سوال اعلام کرد که من به جز قوه قضائیه به موضوع دیگری فکر نمی‌کنم. ما هم در قوه قضائیه شاهد این هستیم که رئیس قوه قضائیه به صورت شبانه‌روزی تمام توان و انرژی خود را مصروف برنامه قوه قضائیه می‌کند و تا امروز نه ایشان نظر دیگری در این رابطه داشتند و نه ما رویکرد دیگری دیدیم.»

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص پیگیری قانونی توهین به رئیس جمهوری در راهپیمایی ۲۲ بهمن گفت: «بارها افراد را از این قبیل برنامه‌ها برحذر کردیم. دادستان اصفهان در این رابطه بلافاصله طی نامه‌ای به اداره کل اطلاعات استان، اعلام کرد که مقصرین و مسببین و افرادی که در این اقدام نقش داشتند را شناسایی و به مراجع معرفی کنند. تا جایی که قانون اجازه دهد دادستان رأسا پیگیر خواهد بود. اشکالی در پایان دوره مجلس قبل رخ داد از جمله اینکه توهین به مقامات نیازمند شاکی خصوصی است. چنانچه در این مورد یا موارد مشابه شکایتی داشته باشیم حتما رسیدگی می‌کنیم. اقداماتی در این مورد آغاز شده و ادامه خواهد داشت.»

او در رابطه با پیگیری قضائی شکایت در رابطه با برخورد نماینده مجلس با سرباز راهور گفت: «پرونده‌ای در این رابطه در دادسرای تهران تشکیل شده و با تکمیل تحقیقات و نظر دادسرا، پرونده به دادگاه ارسال می‌شود.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.