همه چیز درباره واکسن های کرونا در ایران

گفت‌وگوی «شهروند» با مدیر مرکز تحقیقات بالینی انستیتو پاستور

به گفته آمیتیس رمضانی، مدیر مرکز تحقیقات بالینی انستیتو پاستور، چه ایمنی طبیعی باشد مثل افرادی که به کرونا مبتلا می‌شوند، چه کسانی که واکسن می‌زنند دوره ایمنی محدود دارند.
-در کشور هم واکسن‌ساز و ویروس‌شناس‌های قوی داریم هم صنعت داروسازی ما پیشرفت زیادی کرده که همه این موارد موجب شده شرایط مناسب را برای تهیه واکسن داشته باشیم ولی واکسن تکنولوژی‌های مختلفی دارد که زیرساخت آن هم باید در کشور فراهم شود.
-رمضانی با بیان اینکه واکسن کوبایی که قرار است به طور مشترک بین ایران و کوبا ساخته شود از نوع پروتیینی است، گفت بعد از طی‌شدن فاز سوم و انتقال تکنولوژی می‌توانیم این واکسن را داشته باشیم.
-واکسن روسی براساس وکتور است که فقط 91درصد از بیماری افراد جلوگیری می‌کند و در 9درصد باقیمانده افراد نوع شدید بیماری را نمی‌گیرند و ممکن است نوع خفیف آن راداشته باشیم ولی فوتی نداریم.
-مدیر مرکز تحقیقات بالینی انستیتو پاستور افزود: «کارایی هیچ واکسنی به صورت صددرصد نیست و با نژاد و قوم و محل جغرافیایی هم مرتبط است. برای همین تأکید شده است تا فاز بالینی 3 را در کشورهای مختلف انجام دهند.»
-کسی که واکسن می‌زند ممکن است بیماری را به افراد دیگر منتقل کند. لازم است افراد پس از واکسیناسیون حتما از ماسک استفاده و فاصله اجتماعی را رعایت کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.