با دستور رئیس جمعیت هلال احمر ۴ استان به حالت آماده‌باش درآمدند

چادر و اقلام امدادی آماده شده و به مناطق زلزله‌زده ارسال خواهد شد

در پی زلزله ۵.۶ ریشتری شهر سی‌سخت مرکز شهرستان دنا و یاسوج مرکز استان کهگیلویه‌وبویراحمد رئیس جمعیت هلال‌ احمر گفت: «دستورات لازم به ۴ استان کهگیلویه‌وبویراحمد، چهارمحال‌وبختیاری، اصفهان و فارس داده شد؛ در حال حاضر علاوه بر اعزام تیم‌های ارزیابی و امدادی به کانون زلزله، هر ۴ استان در حالت آماده‌باش کامل به سر می‌برند، همچنین چادر و اقلام امدادی آماده شده و به مناطق زلزله‌زده ارسال خواهد شد.

در پی زلزله ۵.۶ ریشتری شهر سی‌سخت مرکز شهرستان دنا و یاسوج مرکز استان کهگیلویه‌وبویراحمد رئیس جمعیت هلال ‌احمر گفت: «دستورات لازم به ۴ استان کهگیلویه‌وبویراحمد، چهارمحال‌وبختیاری، اصفهان و فارس داده شد؛ در حال حاضر علاوه بر اعزام تیم‌های ارزیابی و امدادی به کانون زلزله، هر ۴ استان در حالت آماده‌باش کامل به سر می‌برند، همچنین چادر و اقلام امدادی آماده شده و به مناطق زلزله‌زده ارسال خواهد شد.»

همتی در در خصوص میزان خسارت احتمالی گفت: «تا کنون خسارت جانی از زلزله ۵.۶ ریشتری سی‌سخت گزارش نشده است اما آب و برق منطقه قطع شده است و تیم‌های ارزیاب اعزام شدند.»

گفتنی است این زمین‌لرزه که در ۱۰ کیلومتری شهر سی‌سخت، ۱۹ کیلومتری کمه اصفهان و ۲۴ کیلومتری شهر یاسوج، مرکز استان کهگیلویه‌وبویراحمد رخ داد و این شهر را نیز لرزاند.

بررسی کارشناسی پس‌لرزه‌های احتمالی

علی ساکت، عضو هیأت علمی پژوهشکده سوانح طبیعی معتقد است که با توجه به نزدیکی کانون زمین‌لرزه اصلی به گسل فعال دنا در نگاه اولیه به نظر گسل مسبب این زمین‌لرزه گسل اصلی دنا باشد. او در تبیین این موضوع گفت: «با این حال بررسی‌های تکمیلی به این مسأله کمک خواهد کرد. گسل دنا عملکردی ترکیبی شیب لغز از نوع معکوس و امتداد لغز دارد لذا ممکن است سازوکار کانونی این زمین‌لرزه کاملا خالص نباشد.»

او ضمن تأکید بر هوشیاری شهروندان ادامه داد: «برای این زمین‌لرزه یک پیش‌لرزه به ثبت رسیده و بیشترین شدت زمین‌لرزه بر اساس داده‌های اولیه در جنوب غربی کانون احساس شده است که این شرایط با توجه به احساس لرزش در فواصل دور از گسل در بخش شمال شرق کانون سطحی زمین‌لرزه، احتمال مورب لغزبودن حرکت گسل را بالاتر می‌برد. با این حال احتمال رخداد پس‌لرزه‌هایی با بزرگی ۴/۵ تا ۵ ریشتر برای این زمین‌لرزه وجود دارد که با توجه به شرایط ساختگاه محدوده کانون سطحی زمین‌لرزه به تشدید خرابی چندانی منجر نخواهد شد.»

او در پایان گفت: «با توجه به شرایط لرزه زمین ساختی منطقه احتمال پس‌لرزه متوسط با بزرگی ۴/۵ تا ۵ ریشتر بالاست. با این حال پیش‌بینی زمانی رخداد پس‌لرزه با بزرگی نزدیک به ۵ (حدبالای بازه مربوطه) برای ۶ ساعت آینده پایین- متوسط و برای ۲ تا ۵ روز آینده بالا و بسیار بالاست.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.