شب سخت امدادگران در سی سخت

بررسی آخرین وضعیت زلزله سی‌سخت با حضور دبیرکل جمعیت هلال احمر در منطقه زلزله زده

آخرین ساعت روز چهارشنبه بود که با زمین‌لرزه ۵.۶ ریشتری هراس زلزله جایگزین کرونا در دل اهالی سی‌سخت شد. به گزارش شهروندآنلاین حوالی ساعت ۲۲ زلزله‌ای بسیار شدید به قدرت ۵/۶ ریشتر در عمق ۱۰کیلومتری  شهرهای یاسوج و سی‌سخت در استان کهگیلویه‌وبویراحمد را لرزاند. بلافاصله پس از وقوع این زمین‌لرزه بادستور رئیس جمعیت هلال احمر ۴ استان به حالت آماده‌باش درآمدند و عملیات امدادی آغاز شد.

زلزله‌ بسیار شدید روز گذشته سی‌سخت باعث شد که بسیاری از شهروندان به دلیل هراس پس‌لرزه‌ها شب گذشته را در  خیابان‌ها سپری کنند، گزارشات ارسالی به شهروندآنلاین حکایت از آن داشت برخی سوار بر خودرو شدند و برخی نیز بوستان‌ها را انتخاب کردند. واکنش سریع دستگاه‌های امدادرسان ازجمله اورژانس، پلیس و جمعیت هلال احمر از نقاط قوت این رویداد بود. بنا به گفته منابع رسمی این زلزله خوشبختانه تلفات جانی نداشته است.

ارسال چادر امدادی بلافاصله پس از حادثه

به گزارش شهروندآنلاین جمعیت هلال احمر بر اساس وظیفه ذاتی خودش در لحظات نخست وقوع زلزله ۵.۶ ریشتری شب گذشته در کنار مردم زلزله‌زده حاضر شد و تلاش کرد در بحث امدادونجات، اسکان و تغذیه اضطراری بتواند وسایل رفاه و آسایش  متأثران از حادثه را فراهم کند.

به همین منظور دکتر کریم همتی، رئیس جمعیت هلال احمر، بلافاصله پس از وقوع حادثه دستور ارسال و توزیع چادرهای امدادی در میان آسیب‌دیدگان را صادر کرد‌. بازکردن بوستان‌ها و اماکن ورزشی برای اسکان احتمالی مردم و استقرار پلیس امنیت در بوستان‌ها و اماکن پرازدحام از دیگر اقدامات به موقع مسئولان بود.

دکتر کریم همتی، رئیس جمعیت هلال‌ احمر، در خصوص میزان خسارت جانی در کانون زلزله گفت: «براساس گزارش‌های دریافتی از مسئولان خانه‌های هلال در شهرستان دنا، شهر سی‌سخت و روستا‌های اطراف تا این لحظه گزارشی مبنی بر وجود تلفات انسانی اعلام نشده است.»

همتی در خصوص درمان مصدومان تصریح کرد: «بیشتر مصدومان سرپایی درمان و چندین نفر هم برای ادامه درمان به بیمارستان یاسوج اعزام شدند.»

رئیس جمعیت هلال احمر در خصوص ارسال محموله‌های امدادی به کانون زلزله گفت: «محموله‌های امدادی ازجمله چادر و دیگر اقلام امدادی در حال ارسال به شهر سی‌سخت است.»

همچنین در پی زلزله ۵.۶ ریشتری شهر سی‌سخت مرکز شهرستان دنا و یاسوج مرکز استان کهگیلویه‌وبویراحمد، دبیرکل جمعیت هلال احمر کشور از طریق تماس ویدیوکنفرانسی با سازمان امدادونجات و مدیرعامل جمعیت هلال احمر کهگیلویه‌وبویراحمد، آخرین وضعیت منطقه زلزله‌زده سی‌سخت و فرآیند امدادرسانی را مورد بررسی قرار داد.»

محمدحسن قوسیان‌مقدم، دبیرکل جمعیت هلال احمر کشور، با حضور در سالن مرکز کنترل و هماهنگی عملیات امدادونجات جمعیت هلال احمر فارس، از طریق تماس ویدیوکنفرانسی با سازمان امدادونجات و مدیرعامل جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد، آخرین وضعیت منطقه زلزله‌زده سی سخت و فرآیند امدادرسانی را بررسی کرد.

خدمت ادامه دارد

دبیرکل جمعیت هلال احمر در گزارشی به تشریح آخرین خدمات ارایه در مناطق زلزله پرداخت‌. حسن قوسیان‌مقدم با اشاره به وقوع زمین‌لرزه 5.6 ریشتری در استان کهگیلویه‌وبویراحمد گفت: «در پی وقوع این زمین‌لرزه در ساعت 22 و 5 دقیقه، ستاد مدیریت بحران در جمعیت هلال احمر تشکیل شد.»

او افزود: «در دقایق اولیه وقوع زمین‌لرزه 40 نیروی ارزیاب با بکارگیری 12 دستگاه خودرو از شهر یاسوج و استان اصفهان به منطقه اعزام شدند و بر اثر وقوع این زمین لرزه 147 روستا و یک شهر تحت تأثیر بودند.»

سخنگوی جمعیت هلال احمر با اشاره به ارزیابی‌های انجام‌شده از سوی تیم‌های ارزیاب این جمعیت، گفت: «121 روستا در استان کهگیلویه‌وبویراحمد و 26 روستا در استان اصفهان ارزیابی شدند و بر این اساس 24 هزار نفر در این روستاها متأثر از وقوع زمین‌لرزه بودند، تخریب بناها در شهرستان سی‌سخت و روستاهای اطراف بین 20 تا 40درصد برآورد شد.»

به گفته او، برای اسکان اضطراری هموطنان متأثر از زمین‌لرزه علاوه بر تجهیزات امدادی موجود در استان در همان ساعات اولیه 500 دستگاه چادر از استان‌های فارس و اصفهان به منطقه ارسال شد. به علاوه سه کامیون تجهیزات شامل چادر امدادی و پتو از شهر یاسوج به سی‌سخت ارسال شد.

قوسیان‌مقدم تصریح کرد: «در یکی از سالن‌های ورزشی 60 دستگاه چادر امدادی برای اسکان اضطراری هموطنان متأثر از زمین‌لرزه بر پا شد اما مراجعه‌ای برای اسکان نداشت.»

بازدید میدانی از مناطق زلزله‌زده

دبیرکل جمعیت هلال احمر با حضور در مناطق زلزله زده تأکید کرد: «اقلام زیستی و غذایی مورد نیاز متأثران از زلزله در شهرستان سی‌سخت موجود است و امروز مجددا بازدید میدانی توسط تیم‌های عملیاتی و تیم‌های ارزیاب هلال احمر از مناطق متأثر از زمین لرزه انجام شده است.»

قوسیان‌مقدم یادآور شد: «نیروهای امدادی هلال احمر استان‌های خوزستان، فارس، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، بوشهر و کهگیلویه‌وبویراحمد در حالت آماده‌باش کامل قرار دارند.

راه ارتباطی یاسوج – سی‌سخت مسدود شد

رئیس‌پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد گفت: «در پی وقوع زمین‌لرزه به‌شدت ۵.۶ ریشتر چهارشنبه شب در شهر سی‌سخت محور یاسوج – سی‌سخت به دلیل ریزش کوه مسدود شد.»

سرهنگ بهنام ویسی‌پور اظهار داشت: «با توجه به ریزش کوه و مسدودشدن مسیر تردد تا اطلاع ثانویه از این محور ارتباطی ممنوع است.»

او بیان کرد: «با توجه به شدت زمین‌لرزه یکی از تونل‌های جاده ملی یاسوج – اصفهان نیز ریزش کرده و موجب مسدودشدن جاده شده است.»

ویسی‌پور افزود: «نیروهای راهداری از همان دقایق اولیه وقوع زلزله با استقرار امکانات در حال بازگشایی مسیرهای مسدود و دچار ریزش هستند. بر اساس اطلاعات مرکز مدیریت اطلاعات راه‌ها و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور، محور یاسوج – سی‌سخت صبح امروز، بازگشایی شد.»

زلزله موجب قطعی آب و برق و خسارت به منازل مسکونی ‌سی‌سخت شد

مدیرکل بحران استانداری کهگیلویه‌وبویراحمد گفت: «زلزله ساعت ۲۲ و ۵ دقیقه چهارشنبه شب در سی‌سخت سبب قطعی آب و برق و خسارت به منازل مسکونی این شهر شد.» محمد محمدی چهارشنبه شب در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: «بر اساس آخرین گزارش‌ها تاکنون خسارت‌هایی به منازل این شهر وارد شده است.»

مدیرکل بحران استانداری کهگیلویه‌وبویراحمد تصریح کرد: «بر اساس شدت و خرابی این زلزله حتما زخمی‌های زیادی در سی‌سخت خواهیم داشت. بنا به گزارشات ارسالی  زمین‌لرزه زلزله چهارشنبه شب با توجه به شدت بالای ۵ ریشتر موجب بروز خسارت مالی و تخریب سقف و دیوار خانه‌های مسکونی مردم شده است

وزیر بهداشت دستور آماده‌باش نیروهای اورژانس را صادر کرد

در پی گزارش مقدماتی وقوع زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵.۶ در مقیاس ریشتر در منطقه مرزی استان‌های اصفهان و کهگیلویه‌وبویراحمد، حوالی سی‌سخت، وزیر بهداشت به سازمان اورژانس کشور، دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌های مربوطه و سازمان غذا و دارو، دستور آماده‌باش، بررسی عاجل ابعاد واقعه و تأمین نیازهای احتمالی امدادی، بهداشتی و درمانی مناطق آسیب‌دیده را ابلاغ کرد.

با توجه به‌ اهمیت پیشگیری از کرونا ویروس  مسئولان از مردم خواسته‌اند ضمن رعایت الزامات و پروتکل‌های بهداشتی پیشگیری از کرونا، در ۴۸ ساعت آینده هوشیار باشند چون ممکن است زمین‌لرزه دیگری ثبت شود.

آذری جهرمی: وضعیت شبکه تلفن همراه در استان کهگیلویه‌وبویر احمد نرمال است

پس از زلزله شامگاه چهارشنبه در سی‌سخت از توابع استان کهگیلویه‌وبویراحمد محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: «وضعیت شبکه تلفن همراه در استان کهگیلویه‌وبویراحمد نرمال است و  صرفا به خاطر قطع برق، دو سایت همراه اول از مدار خارج شده است.»

هتل دال دنا به دلیل ریزش کوه تخریب شد

همچنین مجید صفایی، مدیرکل میراث فرهنگی کهگیلویه‌وبویر احمد، گفت: «مجتمع اقامتی و رفاهی دال دنا به دلیل نزدیک‌بودن با کوه دنا و احتمالا ریزش کوه متأسفانه دچار خسارت زیادی شده است.»

او افزود: «برخی دیگر از اردوگاه‌های گردشگری در شهر سی‌سخت دچار خسارت شده که تیم ارزیاب این اداره کل در حال ارزیابی است.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.