۲۵۰هزار دوز واکسن چینی کرونا در راه ایران

واکسیناسیون یک‌میلیون و ۳۰۰هزار نفر تا پایان سال

معاون وزیر بهداشت با تشریح اولویت‌بندی‌های واکسیناسیون کرونا در ایران گفت: هفته آینده ۲۵۰هزار دوز واکسن سینوفارم به دستمان می‌رسد، ۴.۲میلیون دوز واکسن آسترازنکا هم قول دادند در اسفند برسد که با این حساب می‌توانیم یک‌میلیون و ۳۰۰هزار نفری را که در سال‌جاری جزو اولویت ماست، واکسینه کنیم.

شهروند آنلاین: دکتر علیرضا رئیسی در جمع خبرنگاران درباره واکسیناسیون کرونا در کشور گفت: «واکسنی که به کشور وارد شد، اسپوتنیک وی روسیه است و یکی از سه واکسن برتر دنیا در حوزه اثربخشی است که پلتفرم آن مانند استرازنکا است، اما چون ار ادنو ویروس انسانی است، اثربخشی خوبی به میزان ۹۱.۶درصد دارد. اولین محموله در فاز یک به پرسنل آی‌سی‌یو داده می‌شود که ۳۶هزار نفر در فاز اول مشمول می‌شدند.»

واکسیناسیون کرونا با واکسن روسی، عارضه‌ای نداشته است

او افزود: «حالا با توجه به اینکه در وهله اول می‌توانستیم ۱۰هزار نفر را واکسینه کنیم، در همین ۳۶هزار نفر هم یک اولویت‌بندی انجام دادیم. به این صورت که افرادی که قبلا کرونا گرفته بودند، ۱۱هزار نفر بودند، از لیست خارج شدند و بعد هم بخش‌های ویژه‌ای را مدنظر قرار دادیم که محل ارجاع سایر آی‌سی‌یوهای استان بودند که بر همین اساس واکسن به همه استان‌ها فرستاده شد و بر اساس این‌اولویت انجام شد. حتی در استانی بوده که ۱۰۰ دوز واکسن رفت. در مرحله اول هیچ عارضه جدی گزارش نشده است. البته هر واکسنی عوارض کمی مانند تب، درد محل تزریق و… دارد اما عارضه جدی نداشت.»

فازبندی واکسیناسیون کرونا در کشور

او افزود: «در مرحله دوم ۱۰۰هزار واکسن اسپوتنیک وارد شد، حال ما بر اساس اولویت یک‌میلیون و ۳۰۰هزار نفر شامل کادر بهداشت و درمان، خانه سالمندان، جانبازان و معلولان به‌ویژه شیمیایی و تنفسی، مراکز نگهداری بیماران ‌مزمن، غسال‌ها، افراد سالمند دارای بیماری زمینه‌ای و… هستند. در فاز دوم افراد سالمند ۸۰سال به بالا، ۷۵سال به بالا و ۷۰سال به بالا و ۶۵سال به بالا و گروه ۱۶ تا ۶۴سالی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند، قرار دارند. فاز بعد مراکز تجمعی مانند زندان‌ها، پادگان‌ها، نیروهای نظامی و انتظامی و راننده‌ها و فاز چهار که عموم مردم هستند.

احتمال واکسیناسیون یک‌میلیون و ۳۰۰هزار نفر تا پایان سال

رئیسی گفت: «درحال حاضر ۱۰۰هزار دوز اسپوتنیک به دستمان رسیده و فکر می‌کنم در هفته آینده هم ۲۵۰هزار دوز واکسن سینوفارم به دستمان می‌رسد، ۴.۲میلیون دوز واکسن استرازنکا نیز به دستمان می‌رسد که قول دادند اجرا کنند و در اسفندماه به دستمان برسد. با این حساب یک جمع‌بندی کنیم، تقریبا قریب به ۴.۵میلیون دوز واکسن باید تا قبل از پایان سال به دست ما برسد که اگر این اتفاق بیفتد، قطعا می‌توانیم یک‌میلیون و ۳۰۰هزار نفری را که در سال‌جاری جزو اولویت‌مان است، واکسینه کنیم. البته همه اینها برنامه‌ریزی شده است.»

آخرین آمار کرونای انگلیسی

معاون بهداشت وزارت بهداشت در زمینه میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی گفت: «تاکنون ۲۱ مورد ویروس جهش‌یافته انگلیسی در کشور شناسایی شده در استان‌های تهران، البرز، قزوین و خوزستان. البته به احتمال زیاد در سایر استان‌ها هم در گردش باشد. از این تعداد تاکنون ۴نفر فوت کردند.»

او تأکید کرد: «فرض کنید ویروس انگلیسی هست، چه کار باید کرد؟ هیچ کار جدیدی لازم نیست انجام دهیم و فقط باید کیفیت کارهای قبلی را بالا بریم؛ یعنی رعایت دقیق‌تر و شدیدتر پروتکل‌ها. زیرا کسی که ویروس کرونای معمولی داشت، در یک جمع می‌توانست دو تا سه‌نفر را مبتلا کند اما اگر به ویروس انگلیسی مبتلا باشد، هفت تا ۱۰نفر همزمان مبتلا می‌شوند؛ زیرا قدرت سرایت بسیار بالاست. از طرفی اگر درست ماسک بزنید و فاصله را رعایت کرده و تهویه مناسب وجود داشته باشد، می‌توانیم پیشگیری کنیم.»

او گفت: «متأسفانه میزان رعایت پروتکل‌ها افت قابل توجهی داشته و در میانگین کشور ۱۴درصد افت پروتکل داریم، اما در برخی استان‌ها با شدت افت کرده است. مثلا برخی شهرهای خوزستان به زیر ۲۰درصد رسیده بود. در عین حال در قسمت‌های مختلف هر استان هم میزان رعایت فرق دارد. مثلا اگر رعایت پروتکل در تهران ۷۰درصد باشد، اما وقتی در مترو یا بازار می‌روید، یعنی پروتکلی رعایت نمی‌شود.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.