سفرهای نوروزی در گرو موج چهارم کرونا

تعطیلات نوروزی در پیش است و صحبت‌های زیادی در خصوص سفرهای نوروزی مطرح می‌شود اما موضوعی که مطرح است این است که هنوز مجوز قطعی برای سفرهای نوروزی صادر نشده و همه صحبت‌ها و سناریوها بر پایه احتمالات است.

حسن روحانی، رئیس جمهوری چند روز پیش و پس از گزارش طرح قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره سفرهای نوروزی، از مردم مصرانه خواست با رعایت دقیق و مستمر دستورالعمل‌های بهداشتی، مانعِ آغاز موج جدیدی از ویروس کرونا در کشور و در نتیجه تحمیل یک سلسله محدودیت‌ها در رفت‌وآمدها نشوند.

گفته‌های رئیس جمهوری نشان می‌دهد که هنوز طرح سفرهای نوروزی در ستاد ملی کرونا تصویب و تأیید نشده است.

محمود واعظی نیز توضیح داد که  بناست تا جایی که ممکن است سختگیری‌ها ادامه پیدا کند و اگر مردم، ستادهای استانی و استانداری‌ها کمک کردند و وضعیت در پایان اسفند مناسب باشد، ممکن است سازوکار جدیدی برای تعطیلات نوروز اتخاذ شود تا مردم که در یک سال گذشته سفر نرفته‌اند، از این فرصت استفاده بهتری ببرند.

علی اصغر مونسان نیز در این خصوص گفته خوشبختانه پروتکل‌های دقیق بهداشتی در حوزه گردشگری رعایت می‌شود. وزارت بهداشت درباره سفرهای مدیریت‌شده که تحت نظارت ما انجام می‌شود نگرانی ندارد. آنچه مورد نگرانی آنهاست سفرهای انبوهی است که خارج از ضابطه و بدون مدیریت درحال انجام است. یعنی اینکه هرکسی با ماشین خود به سفر می‌رود و معلوم هم نیست در کجا اقامت می‌کند. این موجب نگرانی است. البته اگر افراد با ماشین شخصی سفر بروند اما در مراکز اقامتی تحت نظارت ما اقامت کنند این نیز قابل قبول است و نگرانی در این خصوص کمتر است.

ولی تیموری، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز چندی پیش از متقاعد شدن ستاد ملی کرونا درباره برقراری سفرهای نوروزی و مدل‌هایی برای سفر که در این ستاد مورد توافق قرار گرفته سخن گفته که از آن برداشت شده بود این ستاد مجوز سفرهای نوروزی را هرچند مشروط، صادر کرده است.

تیموری گفته بود: «به‌دلیل ناپایدار بودن شرایط کشور به واسطه شیوع کرونا، سفرهای نوروزی همچون سال گذشته با محدودیت‌هایی مواجه است، اما وزارت گردشگری با تشریح و تبیین برنامه‌ها و تمهیدات به‌عمل‌ آمده و با معرفی دو راهکار سبز برای سفرهای ایمن، اعضای ستاد را برای انجام سفرها در قالب تورهای مسافرتی و نیز با رزرو مراکز اقامتی شامل هتل‌ها، مهمانپذیرها و بوم‌گردی‌های دارای مجوز از سوی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی متقاعد کرد.»

این درحالی است که علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی کرونا تاکید کرده رفع محدودیت‌ها و برقراری سفر در تعطیلات نوروزی مشروط به این است که تا پایان سال، شرایط مناسب نگه داشته شود. تیموری، معاون گردشگری قبلا تأیید کرده بود که برقراری سفرهای نوروزی به حاد نشدن ویروس کرونا در کشور مشروط شده است، هرچند که این ستاد مصوبه‌هایی در ارتباط با ممنوعیت سفر به شهرهای قرمز و نارنجی در تعطیلات نوروز دارد و سفر به نقاط دیگر کشور را به ارایه «رزرو اقامتگاه» منوط کرده است.

در حقیقت، ستاد ملی کرونا نسبت به مدل‌های پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای سفرهای نوروزی توجیه و متقاعد شده اما همچنان شیوه مدیریت سفرهای انبوه شخصی که هر سال در تعطیلات نوروز رخ می‌دهد محل پرسش و ابهام است. طبق گزارش‌های مرکز آمار در بهار سال ۹۸ از مجموع ۱۰۲ میلیون سفری که انجام شده حدود ۵۴ درصد بدون اقامت شبانه و ۴۶ درصد با اقامت شبانه بوده که حدود ۶۰ درصد سفرهایی که اقامت شبانه داشته، به انگیزه دیدار دوستان و بستگان انجام شده است.

همه این گزینه‌ها و احتمالات درحالی روی میز ستاد کروناست که وزارت بهداشت چند روزی است، زنگ خطر خیز موج چهارم کرونا در کشور را به صدا درآورده است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.