آخر هفته پرکار سرخپوشان نجاتگر

گزارش «شهروند» از مأموریت‌های سخت امدادگران هلال‌احمر در نقاط مختلف کشور

سرخپوشان هلال‌احمر آخر هفته پرکاری را گذراندند. آنها نه‌تنها دو شب سخت را در سی‌سخت داشتند، بلکه در کنار امدادرسانی به این مناطق زلزله‌زده، در نقاط مختلف کشور هم دست از نجات و امدادرسانی برنداشتند. از هفت نقطه دیگر کشور مأموریت‌های پرخطری، نجاتگران را به صحنه‌های حادثه کشاند. امدادگران از شرق و غرب راهی صحنه‌های حادثه شدند و به مردم خدمت کردند. انفجار، برف و کولاک، خانه‌های آوارشده و تصادف همان حوادثی است که نیروهای امدادی را شبانه‌روز به مأموریت‌های سخت و پرخطر فرستاد. 

انفجار دیگ بخار در بابل بود که ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه صبح روز پنجشنبه نیروهای امدادی را به صحنه کشاند. تیم‌های امدادی هلال‌احمر بابل در امدادرسانی به آسیب‌دیدگان این حادثه مشارکت کردند.

این حادثه در مجتمع تولید خوراک آبزیان شمال در روستای چمازکلا در محور قائمشهر به بابل رخ داد. بلافاصله پس از وقوع این انفجار نیروهای هلال‌احمر وارد عمل شدند. تیم‌های امدادی جمعیت هلال‌احمر شهرستان بابل با حضور در محل حادثه عملیات را آغاز کردند.

3 کشته و 3 زخمی

غلامعلی فخاری، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر مازندران با اشاره به اعلام گزارش این حادثه جمعیت هلال‌احمر بابل در این‌باره توضیح داد: «دو تیم مجهز و مجرب امدادی با تجهیزات کامل جهت امدادرسانی به حادثه‌دیدگان به محل حادثه اعزام شدند. با توجه به ریزش بخش‌هایی از ساختمان کارخانه مزبور، تیم‌های امدادی هلال‌احمر نسبت به آواربرداری اقدام کردند. آنها اجساد ۳نفر از جانباختگان این حادثه را از زیر آوار خارج کردند. این حادثه تلخ، سه مصدوم نیز در پی داشت. آنها به بیمارستان شهیدبهشتی منتقل شدند. حال یکی از مصدومان نامساعد بوده و در بخش مراقبت‌های ویژه اورژانس تحت مراقبت و درمان است.»

180 خودروی گرفتار در برف و کولاک

این درحالی است که در چهار‌محال‌وبختیاری نیز امدادگران به دل برف و کولاک زدند و گرفتارشدگان را نجات دادند. آنها به 180 خودرو گرفتار در برف و کولاک طی 24ساعت گذشته امدادرسانی کردند.

با آغاز بارش سنگین برف و کولاک در جاده‌های مواصلاتی شهرستان کوهرنگ با تلاش امدادگران جمعیت هلال‌احمر این شهرستان به بیش از 180 خودروی گرفتار در گردنه‌های شهرستان کوهرنگ امدادرسانی شد.

مأموریت 25 امدادگر

ایرج کیانی بروجنی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر چهارمحال‌وبختیاری ضمن اعلام این خبر، گفت: «25 امدادگر و نیروی کادر در قالب 6 تیم عملیاتی با استفاده از 6 دستگاه آمبولانس و خودروی کمک‌دار در محورهای مواصلاتی شهرستان کوهرنگ به امدادرسانی به 180 خودروی گرفتار در برف و کولاک پرداختند. با آغاز بارش باران و برف و کولاک در سطح استان به‌خصوص شهرستان کوهرنگ امدادگران و نجاتگران این جمعیت به حالت آماده‌باش درآمدند. آنها اقدام به امدارسانی به متأثران از بارش‌ها درمحورهای مواصلاتی کردند. طی شبانه‌روز گذشته، 30 خانوار گرفتار در برف و کولاک امدادرسانی و اقلامی از قبیل پتو، بسته مواد غذایی و نایلون بین آسیب‌دیدگان و متأثران از برف و کولاک توزیع شد.»

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر چهارمحال‌وبختیاری ادامه داد:   «180 خودروی گرفتار در برف و بوران در گردنه‌های شاه منصوری، چری و تاراز رهاسازی شد. با توجه به بارش‌ها در این شهرستان ادامه دارد. همین موضوع تردد در گردنه‌ها و محورهای ارتباطی را با کندی و اختلال روبه‌رو کرده است. رانندگانی که قصد عبور از این محورها را دارند، باید خودروهای خود را مجهز به زنجیرچرخ کنند.»

ریزش مرگبار آوار در کرمانشاه

در کرمانشاه نیز ریزش یک ساختمان متروکه در محله چوبی حادثه‌ساز شد. ساعت ۱۰و۵۲ دقیقه روز پنجشنبه بود که گزارش ریزش یک ساختمان متروکه در محله پل چوبی کرمانشاه به مرکز کنترل و هماهنگی عملیات هلال‌احمر استان کرمانشاه اعلام شد. بلافاصله چهار تیم عملیاتی شامل واکنش سریع، دو تیم سگ‌های زنده‌یاب و جست‌وجو و نجات شهری «آوار» به محل حادثه اعزام شدند. پس از رسیدن تیم‌های عملیاتی و ارزیابی‌های اولیه مشخص شد این حادثه منجر به جان‌باختن یک مرد و یک زن شده است‌. با همکاری عوامل آتش‌نشانی پیکرها از زیر آوار‌ها خارج و تحویل عوامل انتظامی شدند.

امدادرسانی در کولاک بروجرد

ریزش شدید برف باعث بسته‌شدن برخی از جاده‌های اصلی شهرستان بروجرد شد. امدادگران سه پایگاه امدادونجات جاده‌ای هلال‌احمر بروجرد در جاده‌های منتهی به اراک، خرم‌آباد و اشترینان کار امدادرسانی به ۳۰ خودروی گرفتار در برف را انجام دادند. در این راستا ۲۰ بسته غذایی ۱۲ساعته نیز بین در راه ماندگان توزیع شد. محمد کرمی، رئیس جمعیت هلال‌احمر بروجرد در این‌باره گفت: «هلال‌احمر بروجرد با سه پایگاه امداد جاده‌ای به صورت شبانه‌روزی در مواقع اضطراری و حوادث فعالیت دارد.»

روز پرکار هلال‌احمر همدان

در همدان نیز امدادگران هلال‌احمر روز پرکاری را پشت‌سر گذاشتند. طی ۲۴ساعت امدادرسانی به ۳۹۱نفر و ۷۵ خودروی سبک و سنگین از سوی سرخپوشان انجام شد. امدادرسانی به ۳۹۱ مورد به صورت انفرادی و ۹۸ مورد در قالب خانوار و رهاسازی ۷۵ خودرو سواری و یک اتوبوس ازجمله خدماتی است که هلال‌احمر همدان ارایه کرده است. در پی بارش سنگین برف، هلال‌احمر طی گشتزنی در محور همدان به ملایر حوالی گردنه زاغه متوجه شکستگی تیرهای چراغ برق و افتادن سیم‌های برق در عرض جاده شدند. این اتفاق باعث شده بود یک اتوبوس با کابل‌های برق برخورد کند. همین امر منجر به مسدودشدن جاده و آسیب‌دیدگی اتوبوس شده بود.

فعالیت ۴۲ نجاتگر

حمید عرفی‌یگانه، معاون امدادونجات جمعیت هلال‌احمر همدان درباره جزئیات مأموریت امدادگران گفت: «هلال‌احمر که تمام مدت روز پنجشنبه را به صورت میدانی در محورهای مواصلاتی استان حضور داشت، با نجاتگران همراه ضمن حضور بهنگام و پیشگیری از برق‌گرفتگی مسافران، به تردد خودروها کمک کرد. بازگشایی مسیر و روانسازی تردد خودروهای سبک و سنگین نیز را انجام داد. همچنین طی هماهنگی هلال‌احمر با اداره برق و پلیس راه‌محور مربوطه اتوبوس دیگری جایگزین شد. سرنشینان اتوبوس آسیب‌دیده که ۲۰نفر بودند، به یک اتوبوس دیگر انتقال داده شدند. همچنین نجاتگران ۷۵ خودرو سواری و باری را در محورهای مواصلاتی استان رهاسازی کردند. در بین تعدادی از در راه ماندگان بسته غذایی توزیع کردند. طی ۲۴ساعت گذشته، ۱۳ پایگاه بین‌شهری با ۱۵ خودرو آمبولانس و عملیاتی و ۴۲نفر نجاتگر پا به کار عملیاتی و پشتیبان در محورهای مواصلاتی استان فعال بوده‌اند.»

واژگونی سمند در کاشان با ۱۵ سرنشین

واژگونی خودرو سمند با ۱۵ سرنشین از دیگر حوادثی است که امدادگران کاشان را به صحنه حادثه کشاند. حادثه‌ای که حدفاصل دو عوارضی کاشان در آزادراه امیرکبیر مقابل مسکن مهر رخ داد. در این حادثه یک خودروی سمند واژگون شده بود. در این حادثه سه‌نفر از سرنشینان حادثه در دم جان خود را از دست دادند. مأموران امدادونجات هلال‌احمر بلافاصله به محل حادثه اعزام شدند. سیدمنصور میرابوطالبی، رئیس جمعیت هلال‌احمر کاشان با اشاره به اینکه، این خودرو سمند ۱۵ سرنشین داشت، گفت: «مصدومان تمام سرنشینان این خودرو از اتباع بودند. هشت‌نفر نیز در این حادثه مصدوم شدند. مصدومان با آمبولانس‌های مرکز اورژانس و هلال‌احمر کاشان به مراکز درمانی منتقل شدند. طبق شواهد موجود و به گفته سرنشینان، راننده این خودروی سمند بعد از واژگونی از محل حادثه گریخت.»

انفجار در کرمان و عملیات سخت

آخرین حادثه نیز در کرمان رخ داد. این‌بار باز هم انفجار و آوار یک خانه مسکونی، امدادگران هلال‌احمر را به محل حادثه کشاند. حادثه‌ای بامداد روز جمعه اول اسفندماه در خیابان شهید صیاد شیرازی، سرآسیاب فرسنگی، شهر کرمان رخ داد. نشتی گاز دلیل انفجار واحد مسکونی در کرمان بود.

این حادثه منجر به تخریب سه واحد مسکونی و کشته و مجروح‌شدن ۴نفر از ساکنان این منازل شد. آتش‌نشانی و اداره گاز درحال بررسی کامل برای دلیل این حادثه هستند. بر اثر این حادثه، دونفر کشته و دونفر مجروح شدند. دو خانم ۳۲ساله و ۴۰ساله مجروح شدند. یکی از آنها به دلیل سوختگی به بیمارستان شفا و دیگری به دلیل ترومای و آسیب بدنی به بیمارستان شهید باهنر کرمان منتقل شد.

کشته‌شدگان این حادثه یکی از آنها آقای ۴۰ساله و دیگری یک دختربچه حدود ۱۵ساله است.

خانه‌های تخریب‌شده در این انفجار همکف بوده و زمان زیادی از زمان ساخت آنها گذشته است. تعدادی از ساکنان خواب بودند و مشخص هست که در زمان حادثه متوجه نشده و فوت شدند.

قربانیان این حادثه پس از ۵ساعت تلاش آتش‌نشانان و امدادگران جمعیت هلال‌احمر از زیر آوار خارج شدند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.