آمریکا در آرزوی نشست غیررسمی ۱+۵ با ایران

بایدن: ما آماده هستیم که با ۱+۵ درمورد فعالیت هسته‌ای ایران، وارد تعامل شویم

«جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: «ما آماده هستیم که با 1+5 درمورد فعالیت هسته‌ای ایران، وارد تعامل شویم و باید با اروپایی‌ها ببینیم درمورد ایران چگونه پیش برویم.»

شهروند آنلاین: جو بایدن روز جمعه با حضور مجازی در کنفرانس امنیتی مونیخ همراه با آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و امانوئل مکرون رئیس‎‌جمهوری فرانسه، این مطلب را مطرح کرد.

او در بخشی ازسخنرانی خود با اشاره به برنامه هسته‌ای ایران گفت: «ما آماده تعامل دوباره در چارچوب ۱+۵ در خصوص برنامه هسته‌ای ایران هستیم».

بایدن در ادامه با طرح ادعاهایی علیه ایران گفت: «باید با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران در سراسر خاورمیانه مقابله کنیم و در این مسیر من با شریکان اروپایی و سایر شریکانمان همکاری نزدیکی خواهم داشت».

رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه سخنانش گفت: «چهارسال گذشته، سال‌های دشواری بودند. اما اروپا و ایالات متحده باید با اعتماد یک‌بار دیگر رهبری امور را به دست بگیرند. باید با کمک اتحادیه اروپا با چالش‌ها مقابله کرده و آینده‌هایمان را تضمین کنیم. می‌دانم که می‌توانیم این کار را انجام بدهیم».

بلینکن: نشست غیررسمی ۱+۵ با ایران مسیر را برای دیپلماسی باز می‌کند

همچنین آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز جمعه اول اسفند گفته است که آمریکا قصد دارد در نشست غیررسمی گروه ۱+۵ با ایران شرکت کند و چنین نشستی نخستین گام‌ها برای بازکردن مسیر دیپلماسی برای حل مسأله هسته‌ای ایران خواهد بود.

آنتونی بلینکن در گفت‌وگو با بخش انگلیسی بی‌بی‌سی، در خصوص توافق حاصل‌شده در نشست مجازی با سه کشور اروپایی درباره ایران گفت: «نتیجه این مذاکرات این بود که آمریکا و اروپا اکنون بار دیگر همسو هستند و به دنبال اهداف متفاوتی نیستند و این مهم است که ما اکنون اهداف مشترکی داریم.»

آنتونی بلینکن در این مصاحبه بار دیگر به اظهارات و موضع جو بایدن رئیس‌جمهوری جدید آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران اشاره کرد و گفت: «بر اساس این رویکرد، اگر جمهوری اسلامی ایران به اجرای کامل تعهدات خود در چارچوب توافق هسته‌ای بازگردد، آمریکا نیز همین کار را خواهد کرد.»

او در ادامه تصریح کرد: «پس از احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام، ما با همکاری شرکای خود به دنبال مستحکم‌تر و طولانی‌ترکردن این توافق خواهیم بود. سپس مقابله با اقدامات و مسائلی مانند فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه و برنامه موشک‌های بالستیک این کشور را پیگیری خواهیم کرد.»

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه گفت: «آنچه من در گفت‌و گو با همتایان اروپایی متوجه شدم این است که ما الان کاملا با یکدیگر همسو هستیم.»

آنتونی بلینکن تأکید کرد: «ما اکنون دعوتنامه اتحادیه اروپا را برای شرکت در نشست غیررسمی کمیسیون مشترک توافق هسته‌ای با ایران را دریافت کرده‌ایم و قرار است که سه کشور اروپایی به همراه روسیه و چین و همچنین ایران در آن حضور داشته باشند. ما هم قصد داریم در آن حضور داشته باشیم.»

او تصریح کرد: «اگر چنین نشستی برگزار شود، این نخستین گام جهت بازکردن مسیر دیپلماسی برای حل این مسأله خواهد بود.»

خبرنگاری بی‌بی‌سی در ادامه این مصاحبه از آنتونی بلینکن پرسید منتقدان معتقدند که اقدام آمریکا در پس‌گرفتن «مکانیسم ماشه در شورای امنیت سازمان ملل متحد» یک امتیازدهی پیشاپیش در برابر تهران بود؟

وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ گفت، هیچ امتیازدهی پیشاپیشی در کار نیست. ما در سال‌های اخیر سیاست موسوم به «فشار حداکثری» در قبال ایران را داشتیم که نه‌تنها نتیجه نداد، بلکه مشکلات را هم بدتر کرد.

او اضافه کرد: «ایران الان خیلی نزدیک به تولید مواد شکافت‌پذیر برای لازم برای ساخت سلاح اتمی که به آن زمان گریز گفته می‌شود که در زمان برجام (زمان گریز اتمی) یک‌سال بود، اکنون بنا بر گزارش‌های منتشرشده، تنها چندماه با آن فاصله دارند.»

سخنگوی کاخ سفید: قصد نداریم قبل از پیوستن به گفت‌وگوها در خصوص ایران تحریم‌ها را برداریم

از سوی دیگر به گزارش  رویترز، جن ساکی سخنگوی کاخ سفید جمعه‌شب در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد که دولت متبوعش قصد ندارد قبل از گفت‌وگوهای دیپلماتیک با متحدان اروپایی خود تحریم‌های خود علیه ایران را لغو کند.

سخنگوی کاخ سفید که با خبرنگاران همراه رئیس‌جمهوری آمریکا در سفر به ایالت میشیگان گفت‌وگو می‌کرد، در خصوص احتمال لغو تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران گفت: «هیچ برنامه‌ای برای برداشتن گام‌های بیشتر در خصوص ایران پیش از گفت‌وگوهای دیپلماتیک [با اروپا] وجود ندارد.»

او همچنین اعلام کرد که آمریکا پیشنهاد میانجیگری اروپا در مذاکرات با ایران برای احیای برجام را پذیرفته است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.