جنگل جایگزین نفت

ونیزی، بخشی کوچک با حدود هزار نفر جمعیت در ناحیه بورگونی فرانسه است. از آنجا که ونیزی در قلب نواحی جنگلی این منطقه قرار دارد، شهردار آن تصمیم گرفته تا سیستم حرارتی اماکن عمومی را از نفت به خرده چوب تغییر دهد. او می‌گوید: «اینجا، دنیایی قدیمی است که امروزه مدرنیزه شده. ما قدیم‌ها از چوب برای گرمایش استفاده می‌کردیم. امروز هم از چوب استفاده می‌کنیم، فقط تکنولوژی فوق پیشرفته شده است.»
این تغییر منبع انرژی از نفت به چوب، حتی با وجود هزینه راه‌اندازی و سرمایه‌گذاری، صرفه‌جویی مالی فراوان و اثرات محیط‌زیستی پایین‌تری به دنبال داشته است. تأسیسات گرمایشی جدید، هزینه‌های گرمایش را به بیش از نصف و تولید دی‌اکسیدکربن را تا 63 تن در سال کاهش می‎‌دهد. هزینه این تغییر حدود 277هزار یورو بوده که بخشی از آن توسط اتحادیه اروپا تأمین شده است.
خرده چوب، که به‌عنوان منبع سوخت در تأسیسات گرمایشی استفاده می‌شود، از 800 هکتار جنگلی تأمین می‌شود که تحت نظارت سازمان‌های محیط‌زیستی قرار دارد. این خرده‌چوب‌ها معمولا از محل ضایعات چوب، درختان مرده یا درختانی که به دلیل ایجاد خطر قطع شده‌اند، مثل آنهایی که در نزدیکی جاده قرار دارند، تامین می‌شود. نیاز سالانه شهرداری ونیزی حدود 80 تن خرده‌چوب است. معمولا چوب‌ها در زمستان بریده شده و سپس در بهار به قطعه‌های همگن خرد شده و انبار می‌شوند. این خرده‌چوب‌ها سه الی چهارماه باقی می‌مانند تا کامل خشک شده و سپس استفاده شوند.
این تغییر برای جامعه محلی ونیزی نیز سودآور بوده است، زیرا چوب توسط پیمانکاران محلی فرآوری شده و تولید اشتغال کرده است.
ضمنا خاکستر حاصل از سوختن خرده‌چوب‌ها در تولید کود استفاده می‌شود و درنتیجه آنچه از طبیعت گرفته شده، باز به طبیعت بازمی‌گردد.
منبع: Euronews
مترجم: مهرناز الماسی

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.