از «واکسیناسیون باد» تا «پیر» شدن برای واکسن!

در جهان کرونازده چه می‌گذرد؟

کووید-19 در جایی از جهان جوانان را پیر می‌کند در تمنای درمان! در جایی درمانش را با باد جایگزین می‌کنند! در جایی دیگر حقوق بشر را نقض می‌کند. در سرزمینی جان گوریل‌های کمیاب را به خطر می‌اندازد و در جایی دیگر از غم تنهایی‌اش باید به سگ‌های رباتیک پناه برد و خندید!

فرشته کیانی- شهروندآنلاین: ردپای کووید-19 در هر گوشه از جهان پیداست. در آمریکا از ترفند برای دریافت هر چه زودتر واکسن می‌شنویم؛ در برزیل از سرنگ‌های خالی. محققان در جایی دیگر خبر می‌دهند با سگ‌های رباتیک، ذهن‌آگاهی و خنده، درد تنهایی قرنطینه را تسکین دهید و در جای دیگر ویروس زندگی بومیان و گوریل‌های کمیاب را نشانه می‌گیرد.

آنان که لباس مبدل ‌پوشیدند تا واکسن کووید-19 بزنند!

بر اساس گزارش رسانه‌های محلی، دو زن 34 و 44 ساله اهل فلوریدا، برای اینکه خود را واجد شرایط دریافت واکسن کرونا نشان دهند، لباس «مادربزرگ‌ها» را پوشیدند!

WFTV، ایستگاه تلویزیونی وابسته به ABC در اورلاندو، گزارش داد که هر دو دارای کارت مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری بودند که نشان می‌دهد اولین دوز خود را دریافت کرده‌اند، اما از  دریافت دوز دوم ناکام شدند!

این گزارش به نقل از دکتر رائول پینو، مأمور بهداشت و درمان شهرستان اورنج، گفت: «نمی‌دانم که چگونه آنها اولین‌بار از شناسایی فرار کردند، اما آنها با دستکش، کلاه، عینک و کل چیزها آمده بودند!»

خبرنگار WFTV گفت که سن واقعی آنان بعدا آشکار شد. این دو زن به پلیس تحویل داده شدند. افسران گفتند که از آنها خواسته شد اخطارهای ارتکاب خلاف صادر کنند و دیگر اقدامی انجام نشده است!

بر اساس گزارش رسانه‌های محلی، دو زن 34 و 44 ساله اهل فلوریدا، برای اینکه خود را واجد شرایط دریافت واکسن کرونا نشان دهند، لباس «مادربزرگ‌ها» را پوشیدند! سن واقعی آنان بعدا آشکار شد. این دو زن به پلیس تحویل داده شدند.

«واکسیناسیون باد» در برزیل!

کارکنان خدمات بهداشتی برزیل متهم به تزریق واکسن کووید-19 با سرنگ‌های خالی شدند!

پلیس در حال بررسی ادعاهای به‌ اصطلاح «واکسیناسیون باد» در میان حدس و گمان‌ها درباره انگیزه‌های احتمالی است.

پلیس در برزیل با ادعاهایی مبنی بر واکسیناسیون جعلی و تزریق واکسن کووید-19 با سرنگ‌های خالی رو به‌رو است. متهمان کارکنان مراقبت‌های بهداشتی و پرستاران هستند.

مواردی که رسانه‌های محلی «واکسیناسیون باد» می‌نامند در چهار ایالت گزارش شده است که بر مصائب برنامه ایمن‌سازی لنگان و ناهماهنگ کشور افزوده است.

پلیس روز چهارشنبه انجام تحقیقات جنایی را اعلام کرد، در میان حدس و گمان‌ها مبنی بر اینکه پرستاران یا از نظریه‌پردازان توطئه «آنتی واکسر» بوده‌اند یا خواسته‌اند واکسن‌ها را به جیب بزنند تا در بازار سیاه بفروشند!

کارلا دامینگس، متخصص اپیدمیولوژیک که برنامه ایمن‌سازی ملی برزیل را بین سال‌های 2011 و 2019 هماهنگ کرد، گفت: «ابتدا به نظر می‌رسید در یک مورد چنین اتفاقی افتاده است، اما بسیار نگران‌کننده است که ما این را در چندین مکان مشاهده می‌کنیم. یا آموزش این کارکنان بهداشتی ضعیف بوده یا این کار را با نیت بد انجام داده‌اند. در هر دو مورد پذیرفتنی نیست.»

پلیس ایالت ریو گفت اگر اتهام دزدی و اختلاس ثابت شود، مجازات آن تا 12 سال زندان خواهد بود.

برزیل زمانی به برنامه ایمن‌سازی مشهور در دنیا برای بیماری‌هایی مانند سرخک، فلج اطفال، آبله و کزاز مباهات می‌کرد، اما در تحویل و توزیع واکسن‌ کرونا با مشکلاتی روبه‌رو شده است.

بیش از 241 هزار برزیلی بر اثر کرونا جان باخته‌اند، اما جائر بولسونارو، رئیس‌جمهوری برزیل، بارها تأثیر واکسن در برابر این بیماری را زیر سوال برده، مذاکرات برای واردات واکسن و اقلام ضروری را کِش داده و گفته است واکسن نخواهد زد!

زن 89 ساله در ریو دو ژانیرو برزیل واکسن دریافت می‌کند. Photograph: Bruna Prado/AP

ذهن‌آگاهی، خنده و سگ‌های رباتیک حلال غم تنهایی در قرنطینه!

محققان دانشگاه کمبریج دریافته‌اند سگ‌های رباتیک، خنده‌درمانی و ذهن‌آگاهی (آگاه بودن از افکار، رفتار، هیجانات یا تمرکز به بهترین نحو روی مسائلی که قصد داریم آن را بررسی یا به آن توجه کنیم) می‌تواند به افراد کمک کند تا در طول همه‌گیری کووید-19 با تنهایی و انزوای اجتماعی کنار بیایند!

این تیم در دانشکده پزشکی دانشگاه کمبریج به سرپرستی دکتر کریستوفر ویلیامز 58  مطالعه موجود در مورد تنهایی و اقدامات و ابتکارات در این‌باره‌ را مرور کرد که ممکن است برای افرادی که در قرنطینه یا تحت اقدامات فاصله‌گذاری اجتماعی مربوط به همه‌گیری زندگی می‌کنند، مناسب باشد و به کار گرفته شود.

چند مطالعه از این تعداد، شامل ابتکاراتی برای مقابله با تنهایی و انزوا در خانه‌های سالمندان بود که احتمالا از قرنطینه به‌شدت آسیب می‌بینند. اقدامات موثر در این زمینه شامل دیدارهای هفتگی با سگ رباتیک تعاملی بود که به اندازه یک سگ واقعی در کاهش غم تنهایی موثر بود!

تحقیقی دیگر درباره جلسات هفتگی با رباتی تعاملی -که ساخت ژاپن است- به نام Paro است که تأثیر بسیاری بر کاستن از تنهایی داشت!

ویلیامز گفت ترکیبی از اقدامات آموزشی و روانشناختی -درک منبع مشکل و کاری که می‌توانید درباره آن انجام دهید- بسیار کارآمد به نظر می‌رسد.واکسن کووید-19

با سلفی، گوریل‌ها را به کووید-19 مبتلا نکنید!

بر اساس تحقیقات جدید، گردشگرانی که با گوریل‌های کوهستانی وحشی سلفی می‌گیرند، می‌توانند این جانوران از راسته نخستیان را در معرض خطر ابتلا به کووید-19 قرار دهند!

دانشمندان دانشگاه آکسفورد بروکس، انگلستان، صدها پست اینستاگرامی را بررسی کردند که در آنها افراد در کنار حیوانات در آفریقای شرقی دیده می‌شدند. آنان دریافتند که بیشتر گردشگران آنقدر به گوریل‌ها نزدیک هستند که ویروس‌ها و بیماری‌ها را به آنها انتقال دهند!

گاسپارد ون هام، نویسنده ارشد این تحقیق گفت: «خطر انتقال بیماری بین بازدیدکنندگان و گوریل‌ها بسیار نگران‌کننده است.»

بر اساس اطلاعات منتشرشده، گوریل‌های کوهستانی در فهرست گونه‌های در معرض خطر قرار گرفته‌اند و تخمین زده می‌شود یک هزار و 63 مورد از آنها در طبیعت باقی مانده‌اند.

آنها در جمهوری دموکراتیک کنگو (پارک ملی ویرونگا)، اوگاندا (پارک‌های ملی ملی بویند و گوریلا مگاهینگا) و رواندا (پارک ملی آتشفشان‌ها) زندگی می‌کنند.

محققان 858 عکس را در اینستاگرام از سال 2013 تا 2019 تحت دو هشتگ #gorillatrekking و #gorillatracking بررسی کردند و گفتند: از این تعداد، 86 درصد، افراد را در فاصله چهار متری (13.1 فوت) گوریل‌ها نشان می‌داد و در 25 مورد از این عکس‌ها گردشگران گوریل‌ها را لمس کردند!

محققان دریافتند گردشگران به اندازه کافی به این نخستیان شرق آفریقا نزدیک هستند تا انتقال بیماری را ممکن کنند!

مگدالنا سوونسون، مدرس انسان‌شناسی بیولوژیکی در دانشگاه آکسفورد بروکس گفت: «متوجه شدیم گردشگران هنگام دیدار با گوریل‌ها به‌ندرت از ماسک صورت استفاده می‌کنند و این انتقال بیماری بین افراد و گوریل‌ها را ممکن می‌کند!»

واکسن کووید-19
Andrew Walmsley www.awimages.net

همه‌گیری، متهم به نقض حقوق بشر!

افزایش زمین‌خواری، جنگل‌ها و حیات‌وحش را به خطر می‌اندازد، زیرا دولت‌ها معدن و کشاورزی را برای مقابله با تأثیر اقتصادی کووید-19 گسترش می‌دهند.

بر اساس گزارشی جدید، جوامع بومی در برخی از کشورهای پُرجنگل گرمسیری جهان در طول همه‌گیری کووید-19 با موجی از نقض حقوق بشر روبه‌رو شده‌اند!

تحقیقات سازمان مردم‌نهاد Forest People Program نشان داده است که معادن جدید، پروژه‌های زیربنایی و مزارع کشاورزی در برزیل، کلمبیا، جمهوری دموکراتیک کنگو (DRC)، اندونزی و پرو موجب محاصره زمین و خشونت علیه بومیان شده است! زیرا دولت‌ها به دنبال احیای اقتصادهای آسیب‌دیده از همه‌گیری هستند.

طبق گزارش این NGO، محققان دانشکده حقوق ییل و دانشکده حقوق در دانشگاه میدلسکس لندن، حمایت‌های اجتماعی و زیست‌محیطی از جوامع بومی در پنج کشور به نفع پروژه‌های جدید کنار گذاشته شده که  منجر به افزایش خشونت و جنگل‌زدایی در سرزمین‌های بومی و اطراف آن شده است.

جیمز سیلک، استاد در زمینه حقوق بشر در دانشکده حقوق ییل و از نویسندگان این گزارش گفت: «مردم بومی شاهد سلب حقوق خود هستند، زیرا زمین‌هایی که مدت‌هاست خانه آنها بوده است از آنان گرفته می‌شود.

واکسن کووید-19
Photograph: Johan Wildhagen/Forest Peoples Programme

منبع: گاردین

اینجااینجااینجااینجا -اینجا کلیک کنید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.