روحانی: حافظ و سعدی، مولانا و فردوسی کهنه نمی‌شوند

کتاب، منشأ تحولات علمی و اجتماعی

روحانی :مگر کتاب حافظ و سعدی کهنه می‌شود، مگر شعرهای مولانا کهنه می‌شود، اینها هیچ‌گاه کهنه نمی‌شوند و هر چقدر که می‌گذرد زنده‌تر و آشکارتر می‌شوند. یک اثر نفیس که از تراوش مغز و اندیشه یک عالم بزرگ و یک آگاه بزرگ تبدیل به یک نوشته و یک کتاب شود، عمر جاودانه پیدا می‌کند و به این زودی‌ها از بین نمی‌رود. مگر شاهنامه فردوسی از بین رفته است یا از بین می‌رود، شاهنامه فردوسی برای همیشه خواهد بود

شهروندآنلاین: برگزیدگان و شایستگان تقدیر سی‌وهشتمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست‌وهشتمین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، در مراسمی در مجموعه سعدآباد، با حضور رئیس‌جمهوری معرفی شدند.

دکتر روحانی، رئیس‌جمهوری با بیان اینکه منشأ بسیاری از تحولات بزرگ دنیا در حقیقت به نظری برمی‌گردد که در یک کتابی مکتوب و نقد شده است، افزود: «اندیشه‌ای که از تراوش ذهن یک عالم بزرگ تبدیل به یک کتاب شود، عمر جاودانه می‌یابد.»

او با ابراز خرسندی از اینکه با وجود محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری کرونا، توانسته در این مراسم حضور پیدا کند، گفت: «اگر کتاب نبود، ارتباط ما با دنیای گذشته تقریبا قطع می‌شد. اگر کتاب نبود، سلسله علوم و آگاهی‌های تاریخی ما وجود نداشتند و این خسارت بزرگی برای بشریت بود.»

روحانی ادامه داد: «مگر کتاب حافظ و سعدی کهنه می‌شود، مگر شعرهای مولانا کهنه می‌شود، اینها هیچ‌گاه کهنه نمی‌شوند و هر چقدر که می‌گذرد زنده‌تر و آشکارتر می‌شوند. یک اثر نفیس که از تراوش مغز و اندیشه یک عالم بزرگ و یک آگاه بزرگ تبدیل به یک نوشته و یک کتاب شود، عمر جاودانه پیدا می‌کند و به این زودی‌ها از بین نمی‌رود. مگر شاهنامه فردوسی از بین رفته است یا از بین می‌رود، شاهنامه فردوسی برای همیشه خواهد بود.»

او گفت: «همه اینها کتاب‌هایی ماندگارند. کتابی که با فطرت، هدایت انسان و با امروز و فردای انسان سروکار دارد هیچ‌گاه از بین نمی‌رود. اگر کتابی است که شما آن را برای امروز نوشتید که به درد فردا نخورد، فردا  کسی آن کتاب را نمی‌خواند، اما اگر یک کتاب، کتاب هدایت انسان است، این کتاب در هر مقطعی می‌تواند به صحنه بیاید.»

رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه امروز، نوع جدیدی از کتاب و کتابت به اسم فضای مجازی ایجاد شده است، تأکید کرد: «بدون شک یکی از اختراعات بزرگ و تأثیرگذار بشر در عصر حاضر همین فضای مجازی است، فضای مجازی تحول شگرفی در دنیا ایجاد کرده و پایه و اساسی برای پیشرفت‌ در دیگر حوزه‌هاست.»

حسن روحانی ادامه داد: «کتاب‌ها نه‌تنها حامل تحولات علمی هستند، بلکه حامل تحولات اجتماعی نیز هستند؛ به عنوان مثال خود تحولات اجتماعی در دوره مشروطه با کتاب آغاز شد و کتاب مرحوم نائینی در ایجاد آن حرکت بزرگ بسیار موثر و تعیین‌کننده بود. خود نهضت و انقلاب اسلامی نیز با اعلامیه‌های مکتوب یک مرجع تقلید آغاز شد و پیش رفت و فقه و تحول فقه شیعه نیز مرهون کتابت است.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.