جلسه غیر رسمی گروه ۱+۴ با حضور آمریکا و ایران برگزار می شود؟

عراقچی: مشغول بررسی پیشنهاد جوزپ بورل هستیم

عراقچی گفت: «مشغول بررسی پیشنهاد جوزپ بورل مبنی بر برگزاری جلسه غیر رسمی گروه ۱+۴ با حضور آمریکا و ایران هستیم و با شرکای خود از جمله روسیه و چین در حال رایزنی هستیم و در آینده به این پیشنهاد جواب خواهیم داد، هر چند که معتقدیم بازگشت آمریکا به برجام نیازی به جلسه ندارد و یگانه راه آن لغو تحریم‌هاست.»

شهروندآنلاین: «سیدعباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با حضور در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی و همچنین برجام پرداخت.

عراقچی گفت: «این تعبیر که بازرسان باید از ایران خارج شوند، تعبیر درستی نیست و تنها میزان بازرسی‌های آنها کاهش می‌یابد.»

او ادامه داد: «حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد توان نظارتی آژانس در اثر اجرای مصوبه مجلس کاهش می‌یابد. علیرغم اختلاف نظر بین دولت و مجلس، دولت مجری قانون است و در اجرای قانون نمی‌تواند تعلل کند. در قدم اول غنی‌سازی ۲۰درصد شروع شد و در قدم دوم اجرای پروتکل الحاقی و نظارت‌های فراتر که در برجام بوده، متوقف می‌شود.»

معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: «به نظر نمی‌آید تا پنجم اسفند ماه اقدامی در جهت لغو تحریم‌ها صورت بگیرد و ما اجرای پروتکل الحاقی را متوقف خواهیم کرد و این به معنای خروج از برجام نیست.»

او با تأکید بر اینکه توقف اجرای پروتکل الحاقی برگشت‌پذیر است، افزود: «به محض اینکه خواسته‌های ما در برجام و خواسته‌های مجلس تأمین شود، ما دوباره بازخواهیم گشت و هم اجرای پروتکل الحاقی و هم نظارت‌ها و هم بقیه تعهدات را انجام می‌دهیم.»

او با اشاره به اینکه پنجم اسفند ماه از برجام خارج نخواهیم شد و بازرسی‌ها هم متوقف نخواهد شد و توافق ایران و آژانس سر جای خود است، گفت: «راه برای بازگشت طرف‌های مقابل باز و راه‌حل مشکل از سوی ما بیان شده است و مقام‌های ما از جمله رهبر معظم انقلاب به صراحت فرمودند برای ما عمل مهم است و اگر آنها عمل کرده و ما راستی‌آزمایی کنیم، ما به تعهدات‌مان برمی‌گردیم.»

معاون سیاسی وزیر خارجه درباره اینکه آمریکا چه زمانی می‌تواند به برجام و جمع ۱+۵ برگردد، اظهار داشت: «در روزهای گذشته در ادبیات آمریکایی‌ها بعضا به ۱+۵ اشاره شد و حتی بایدن در صحبت خود گفت ما آماده مذاکره با ایران در قالب ۱+۵ هستیم. آنچه خطیب‌زاده تذکر داد و درست بود، این بود که ما الان چیزی به نام ۱+۵ نداریم و از می ۲۰۱۸ که آمریکا از برجام خارج شده، وجود ندارد و الان ۱+۴ است و فعلا آمریکایی‌ها حق ندارند به مفهوم ۱+۵ اشاره کنند، چون چنین قالبی وجود ندارد و اینکه آیا می‌توانند به این قالب برگردند؟ بله، می‌توانند به شرطی که تحریم‌ها را بردارند.»

معاون وزیر خارجه ایران تصریح کرد: «بازگشت آمریکا به برجام بدون برداشتن تحریم‌ها موضوعیت ندارد. از نظر ما وقتی آمریکا دوباره عضو برجام می‌شود و ۱+۴ وقتی به ۱+۵ تبدیل می‌شود که آمریکا تحریم‌های خود را برداشته و ما به وضعیت قبل از خروج آمریکا از برجام برگردیم.»

عراقچی درباره اظهارات بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بیان کرد: «الان آقای بورل اعلام کرده آمادگی دارد از اعضای فعلی برجام یعنی ۱+۴ و ایران برای یک جلسه غیررسمی و از آمریکا به عنوان میهمان برای تدوین نقشه راه آینده دعوت کند. چون با موضع ایران کاملا آشناست.»

او افزود: «ما در حال بررسی این پیشنهاد بورل هستیم و با بقیه دوستان و شرکای خود مثل چین و روسیه در حال مشورت هستیم، ولی علی‌الاصول تصور می‌کنیم بازگشت آمریکا به برجام و اجرای تعهداتش و لغو تحریم‌ها به مذاکره‌ای نیاز ندارد.»

این دیپلمات ارشد کشورمان خاطرنشان کرد: «ما به صورت اصولی نیاز به گفت‌وگو نداریم. ممکن است برخی گفت‌وگوهای فنی و ترتیبات عملیاتی نیاز باشد و تشکیلات بورل می‌توانند ترتیبات آن را بدهند. به صورت اصولی احتیاجی به گفت‌وگو نیست. ما در حال بررسی پیشنهاد بورل هستیم و بعد از بررسی اعلام می‌کنیم.»

معاون وزیر خارجه اظهار داشت: «اروپایی‌ها مدعی بودند ما تحریم‌های اتحادیه اروپا و اروپایی را برداشتیم و در عمل هم برداشته بودند، ولی ایران نمی‌توانست از امتیازات آن استفاده کند آن هم به خاطر غلبه سیستم آمریکا. شرکت‌های اروپایی با تحریم‌های اروپا مواجه نبودند، ولی از جریمه آمریکا نگران بودند. بارها به اروپایی‌ها گفته‌ام باید به فکر نقض حاکمیت خود توسط آمریکا باشند.»

عراقچی اضافه کرد: «سیستم مالی آمریکا غلبه‌ای بر سیستم‌های مالی اروپا و سیستم بین‌المللی دارد. این ادعای اروپا پذیرفتنی نیست. ما اسنپ بک را تا الان دو بار فعال کردیم، یک بار علیه آمریکا و یک بار علیه اروپا فعال کردیم و این دومی هنوز از نظر ما معتبر و در جریان است.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.