آمارهای ترک خورده!

اختلاف نظر درباره سطح آسیب دیدگی خانه‌های زلزله‌زده سی سخت بالا گرفته است

این روزها «سی سخت» با یک علامت سوال بزرگ روبروست؛ سطح آسیب دیدگی خانه‌های زلزله‌زده در این شهر چقدر است؟ پاسخ های متفاوت به این پرسش به ظاهر ساده باعث گلایه مردمی شده که اکنون با برف و سرما و تخریب های ناشی از زلزله باید شب را به صبح و صبح را به شب بدوزند. ماجرا از آن جا آغاز شد که شبکه خبردر گزارشی اعلام کرد کمتر از 20تا30درصد خانه های سی سخت تخریب شده اند. این گزارش به سرعت با واکنش مردم منطقه روبرو شد و آنها مدعی شده اند درصد تخریب بسیار بیشتر از آن چیزی است که در صدا و سیما عنوان شده است.

آمارها اما از تنافض حکایت می کند؛سازمان اورژانس کشور اعلام کرده 50واحد مسکن دچار ترک خوردگی جزئی شده اند، در حالی که استاندار کهگیلویه گفته میزان تخریب منازل سی سخت ۱۰ تا ۱۰۰ درصد است. آمار 10درصدی تخریب کامل خانه های سی سخت که از زبان فرماندار دنا نقل شده را هم بگذارید در کنار این صحبت های روز شنبه وزیر راه در بازید از مناطق زلزله زده، گره آمار کورتر از قبل می شود:« ارزیابی‌ها ادامه دارد اما تا روز گذشته ۳۷۰۰ واحد خسارت‌دیده شناسایی شد که ۸۰۰ واحد به طور صددرصد آسیب دیده است و باید دوباره ساخته شود.»

کریم همتی،رئیس جمعیت هلال احمر که دیروز مهمان برنامه «سلام صبح بخیر» شبکه3 بود تلاش کرد کمی این گره را بگشاید. او با اشاره به اینکه برآورد اولیه از میزان خسارت به خانه های زلزله زده سی سخت حدود20تا30 درصد بود که این عدد درست نیست تاکید کرد:«چون ظاهرخانه ها سالم است اما در داخل ساختمان، سقف ریزش کرده و دیوارها ترک خورده است. مردم با این شرایط مایل به ادامه اسکان در خانه شان نیستند.»

از سوی دیگر علیرضا تابش، رئیس بنیاد مسکن هم اعلام کرده:« بر اساس ارزیابی گروه‌های اعزامی بنیاد مسکن به مناطق زلزله زده، تاکنون هزار واحد مسکونی خسارت دیده از زلزله در شهر و روستا داریم که نیاز به احداث مجدد دارد.»

وی تصریح کرد: مردم مناطق زلزله زده برای بازسازی خانه های آسیب دیده خود در زلزله نگرانی نداشته باشند و دولت با تمام امکانات در خدمت انها خواهد بود.

وی ادامه داد: سقف تسهیلات بلاعوض و بانکی برای خانه های آسیب دیده زلزله همانند تسهیلات در نظر گرفته برای حادثه سیل خوزستان خواهد بود و با افزایش قابل ملاحظه ای پرداخت می شود.

وی تاکید کرد: مسئولان دستگاه های اجرایی مختلف مانند کمیته امداد، ستاد فرمان اجرایی ،بنیاد مشتضعفان با کمک به بنیاد مسکن برای بازسازی خانه های زلزله زدگان در شهر سی سخت کهگیلویه و بویراحمد مشارکت می کنند.

تابش با قدردانی از صبر و حوصله مردم شهرستان دنا درباره اسکان موقت ساکنان خانه های آسیب دیده گفت: 20 میلیون تومان تسهیلات برای مالکان هر یک از واحدهای مسکونی پیش بینی شده می شود تا ساکنان در مدت زمان کمتر با استقرار در مکان مناسب برای بازسازی خانه های خود اماده شوند.

با این شرایط به نظر می رسد برای برآورد دقیق از میزان خسارت به خانه های زلزله زده کهگیلویه و بویراحمد باید منتظر گزارش جامع و دقیق گروه های ارزیاب ماند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.