باگت فرانسوی در قلب یونسکو

روزانه حدود 6 میلیون نان باگت در فرانسه فروخته می‌شود و نان باگت مخلوطی از آرد گندم، آب، مایه خمیر، نمک و کمی مهارت همان‌قدر سمبل فرانسه است که برج ایفل. هم‌اکنون این نماد ممکن است به زودی در فهرست میراث فرهنگی یونسکو ثبت شود.
نانوایان می‌گویند که این نان سنتی‌پخت که برای دهه‌ها خرید آن از نانوایی محل نوعی آیین روزانه در زندگی فرانسویان بوده است، دارد از قفسه مغازه‌ها حذف و با نان‌های یخ‌زده در قفسه سوپرمارکت‌ها که در حجم انبوه تولید صنعتی می‌شوند جایگزین می‌شود.
پخت باگت سنتی فوت‌وفن‌های زیادی داشته و نیاز به مهارت، روش صحیح پخت در تنور و آرد باکیفیت بدون مواد افزودنی دارد.
انجمن صنفی نانوایان فرانسه درخواست داده تا باگت فرانسوی در فهرست میراث فرهنگی ناملموس یونسکو ثبت شود. باگت برای ثبت‌شدن در این فهرست رقیب دیگری نیز دارد، سقف‌های شیروانی‌پوش پاریس. وزیر فرهنگ فرانسه پیشنهاد خود را در ماه مارس به رئیس‌جمهوری ارایه خواهد داد. نانوایان می‌گویند که ثبت در فهرست یونسکو این روش پخت سنتی را که نسل به نسل منتقل شده حفظ خواهد کرد.
میراث فرهنگی ناملموس یونسکو سنت‌های شفاهی، هنرهای نمایشی، آداب و رسوم اجتماعی، آیین‌ها و روش‌های سنتی ساخت را به ثبت می‌رساند که هم‌اکنون نیز روش‌های باستانی پخت نان در ایران و قزاقستان جزوی از این فهرست است.
در سال 1993، دولت فرانسه فرمانی صادر کرد که بر اساس آن باگت فقط باید با چهار ماده اولیه کلاسیک پخته شده و پیش از پخت خمیر آن 15 الی 20 ساعت در دمایی بین 4 تا 6 درجه سانتیگراد تخمیر شود.
کسب‌وکار نانوایی‌های فرانسه در طول پاندمی کرونا آسیب فراوانی دیده و نانوایان فرانسه امیدوارند که ثبت باگت به آنها آرامش داده و نسل بعدی را به ادامه این سنت تشویق کند.
منبع: Reuters
مترجم: مهرناز الماسی

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.