۶ میلیون و ۸۹۵هزار تومان

تعیین هزینه سبد معیشت کارگران

کمیته دستمزد شورای‌عالی کار هزینه ماهانه سبد معیشت کارگران را ۶ میلیون و ۸۹۵هزار تومان تعیین کرد

شهروند آنلاین: پنجمین نشست کمیته دستمزد شورای‌عالی کار که دیروز با حضور نمایندگان گروه کارگری، کارفرمایی و دولت در وزارت کار برگزار شده بود، با اعلام رقم ۶ میلیون و ۸۹۵هزار تومان به‌عنوان هزینه ماهانه سبد معیشت کارگران به پایان رسید.

بسیاری از کارشناسان و فعالان کارگری با تأکید بر اهمیت تعیین هزینه سبد معیشت به‌عنوان مبنای تعیین حداقل مزد کارگران ابراز امیدواری کرده بودند که در نشست امروز تکلیف رقم هزینه معیشت مشخص شود و شورای‌عالی کار هرچه سریع‌تر به بحث دستمزد ۱۴۰۰ ورود کند.

پیش از این نمایندگان کارگران در شورای‌عالی کار هزینه سبد معیشت کارگران را ۹میلیون تومان برآورد و اعلام کرده بودند که این رقم در کلانشهر‌هایی همچون تهران به ۱۱میلیون تومان می‌رسد، این درحالی بود که کارفرمایان به رقم ۸میلیون تومان معتقد بودند که در نهایت در جلسه امروز اعضای کمیته دستمزد پس از جمع‌بندی اعداد و ارقام، گزارش‌ها و جداول آماری روی این رقم به توافق رسیدند.

بنا به گفته مقامات کارگری رقم ۶ میلیون و ۸۹۵هزار تومان با برآورد صورت‌گرفته از سوی گروه کارگری فاصله بسیاری دارد و به رقم مورد نظر کارفرمایان هم نزدیک نیست، با این حال به نظر می‌رسد با توجه به زمان محدودی که برای تعیین حداقل دستمزد سال آینده کارگران باقی مانده، اعضای کمیته مزد روی این رقم به توافق رسیده و آن را پذیرفتند.

رقم ۶ میلیون و ۸۹۵هزار تومان به‌عنوان هزینه سبد معیشت کارگران درحالی از سوی کمیته دستمزد تعیین شده که بانک مرکزی مدتی قبل خط معیشت را ۱۰میلیون تومان اعلام کرده بود.

کمیته دستمزد شورای‌عالی کار سال گذشته هزینه سبد معیشت کارگران را ۴میلیون و ۹۶۰هزار تومان تعیین کرده بود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.