سفارش می‌گیرند ما را بکوبند!

مسعود ده‌نمکی به حاشیه‌های بی‌پایان سریال دادستان پاسخ می‌دهد

«دادستان» به واسطه حواشی پرتعدادی که به وجود آورده، در یکی، دو هفته اخیر نامی پرتکرار در فضای مجازی بوده است.

شهروندآنلاین: سریال «دادستان» این روزها بسیار پرحاشیه شده است. سریالی که از نظر منتقدان و روزنامه‌نگاران مستقل به خاطر ضعف‌ها و کمبودهای پرشمارش یکی از آثار ضعیف تلویزیون در سال‌های اخیر قلمداد می‌شود؛ اما مسعود ده‌نمکی و رسانه‌های نزدیک به او و طیف فکری که نمایندگی‌اش می‌کند، با انواع و اقسام تعریف‌ها و تمجیدها و حتی حاشیه‌سازی‌های کنترل‌شده سعی دارند آن را اثری بحث‌انگیز و جنجالی- و در صدر فهرست سریال‌های روز تلویزیون بنمایانند.

حواشی سریال «دادستان» دستمایه اصلی مدافعان این سریال در روزهای اخیر بوده- و ده‌نمکی تلاش کرده با صحبت درباره این حواشی، از جمله ممنوع‌التصویری یازده ساله سحر قریشی و بازگشت او به تلویزیون در «دادستان» نام سریالش را در فضای مجازی و رسانه‌ها زنده نگه دارد.

در مسیر ده‌نمکی

ده‌نمکی سریال «دادستان» را از نظر مضمونی ادامه بقیه آثارش عنوان می‌کند: «سریالی در همان فضای مبتنی بر فاصله طبقاتی و فساد- که قبلا در مستند «فقر و فحشا» و سریال «دارا و ندار» و البته فیلم سینمایی «رسوایی» ۱ و۲ به تصویر کشیده شده، اما با این تفاوت که حالا این بار در «دادستان» که در قالب یک مینی‌سریال پلیسی اکشن تولید شده، مضمون مطالبه‌گری و عدالت‌خواهی با نگاهی جدید به پدیده نفوذ پیوند خورده است.»

مسیر تأثیرگذاری

مسعود ده‌نمکی استقبال مردم و مخاطبان تلویزیون از سریال «دادستان» را باورنکردنی و شگفت‌انگیز عنوان می‌کند: «الحمدالله در جامعه می‌بینیم که سریال به شدت مورد استقبال قرار گرفته و طبقات اجتماعی مختلف «دادستان» را تماشا می‌کنند و نیز شاهد واکنش‌های متفاوتی نیز در فضای مجازی هستیم- که نشان از تأثیرگذاری سریال می‌کند.»

پنهان پشت دیوار شعار

«دادستان» در چند وقت اخیر با انتقادات زیادی مواجه بوده- از جمله اینکه گفته می‌شود سریال به شدت شعاری است و مضامین دلخواهش را به شکلی گل‌درشت به مخاطبان انتقال می‌دهد. ده‌نمکی اما برای این انتقادات پاسخ‌هایی دارد: «آنهایی که می‌گویند این سریال شعاری است، در واقع پشت این حرف قایم شده‌اند و نقدها را به خودشان می‌گیرند. در حقیقت آدم‌هایی که این حرف را می‌زنند، بعضی‌شان خودشان بخشی از قصه رانت در جامعه هستند و خود من آنها را می‌شناسم. برخی از این مخالفان نیز سفارش گرفته‌اند تا به سریال ضربه بزنند و انتقاد کنند.»

ده‌نمکی اتهام شعاری‌بودن را در مورد سریال «دادستان» وارد نمی‌داند: «زمانی که ما درباره عدالت‌خواهی و مطالبه‌گری سریال می‌سازیم، دیالوگ‌ها هم خودبه‌‌خود به این سمت می‌روند و به نظر من این شعارزدگی نیست. اینجا دعوای گفتمان‌ها با همدیگر است. در واقع آقای کاسبی نماینده یک گفتمان و تفکر است. آنها شعارهایی برای خودشان دارند. در این سریال شخصیت‌ها براساس گفتمان آنها شکل گرفته.»

ممنوع‌الکاری سحر قریشی

مسعود ده‌نمکی درباره بازگشت سحر قریشی به تلویزیون بعد ۱۱ سال ممنوع‌التصویری هم می‌گوید که این امر به نفوذ او ربطی ندارد و یک روند عادی بوده است: «مشکل خانم قریشی حل شده بود که اجازه بازی در سریال «دادستان» به ایشان داده شد. این اتفاق در سریال‌های دیگر هم رخ می‌دهد و بارها دیده‌ایم که برخی از بازیگران بعد از محدودیتی که گذرانده‌اند، دوباره به تلویزیون بازگشته‌اند- و این موضوع ربطی به مسعود ده‌نمکی ندارد.

بودجه ناچیز دادستان

کارگردان فیلم‌هایی مانند «اخراجی‌ها»، «معراجی‌ها» و «رسوایی» درباره این شایعه که گفته می‌شود بودجه سریال «دادستان» نسبت به کارهای دیگر تلویزیون به مراتب بالاتر بوده؛ می‌گوید: ««دادستان» سومین سریالی است که برای تلویزیون ساخته‌ام و این را باید بگویم که فکر می‌کنم همیشه پایین‌ترین تراز را در سریال‌هایم بهمان داده‌اند. اینجا در مورد «دادستان» هم همین ماجرا بوده. این را هم باید اضافه کنم که برآورد بودجه یک سریال به تهیه‌کننده ربط دارد و نه کارگردان- و تازه سازمان صداوسیما هم باید آن را تصویب کند. اما به هر حال بد نیست کسانی که این نظرها را می‌دهند، اسنادش را هم منتشر کنند یا اینکه بودجه سریال‌های دیگر از جمله سریال‌های قبلی خودم را با سریال «دادستان» مقایسه کنند.»

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.