هنرمندان هم قهرمان ملی هستند!

در نشست خبری هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران– مبارک عنوان شد

در نشست رسانه‌ای هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران- مبارک جزئیاتی درباره شیوه برگزاری این دوره از جشنواره و نحوه حمایت از گروه‌های نمایشی ارایه شد.

شهروندآنلاین: نشست رسانه‌ای هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران- مبارک برگزار شد. در این نشست رسانه‌ای که در تالار وحدت برگزار شد، مهدی حاجیان مدیر اجرایی جشنواره و محسن حسن‌زاده مدیر روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی جزئیاتی را درباره شیوه برگزاری این دوره از جشنواره و نحوه حمایت از گروه‌های نمایشی ارایه کردند.

جشنواره کرونایی

مهدی حاجیان با گرامی‌داشت یاد زنده‌یاد گلزار محمدی، دبیر جشنواره گفت: «امیدوارم بتوانیم با برگزاری رویدادی شایسته خاطره این هنرمند را زنده نگه داریم. امسال با توجه به شرایطی که بر جهان حاکم بود، راحت‌ترین و ساده‌ترین کاری که می‌توانستیم انجام دهیم برگزارنکردن جشنواره بود، اما برای همراهی با هنرمندانی که فعالیت‌هایشان دستخوش مشکلاتی شده است و به این دلیل که بسیاری از فعالیت‌های هنرمندان عروسکی به دوسالانه جشنواره نمایش عروسکی گره خورده، تصمیم به برگزاری جشنواره با استفاده حداکثری از امکانات فضای مجازی گرفتیم. اولویت اول و آخر ما صیانت از سلامت هنرمندان، گروه‌های نمایشی و مخاطبان بود و تمام برنامه‌ریزی‌هایمان را به این سمت سوق دادیم.»

مهدی حاجیان، دبیر اجرایی هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران- مبارک با اشاره به اینکه «امسال همه‌گیری کرونا و تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی و همچنین درگذشت گلزار محمدی باعث تعویق برگزاری این جشنواره شد» گفت: «به دلیل حفظ سلامت گروه‌های شرکت‌کننده و تماشاگران تصمیم گرفته شده این دوره از جشنواره در بستر فضای مجازی برگزار شود.»

جشنواره بانوان

حاجیان با اشاره به اینکه «در این دوره از جشنواره از دو چهره فعال نمایش عروسکی، ایرج محمدی و محمدحسن ابویی‌مهریزی، معلم خلاقی که در استان یزد در جهت ترویج نمایش عروسکی فعال است، تقدیر خواهد شد»؛ درباره استقبال هنرمندان از حضور در این دوره از جشنواره گفت: «در این دوره مجموعا 57 نمایش شرکت دارند که 29 اثر متعلق به تهران و 28 اثر متعلق به دیگر شهرهاست. در کل شاهد حضور ۱۶ استان در جشنواره هستیم و شهر کرج با سه اثر نمایشی بیشترین تعداد حضور را دارد. نکته مهم دیگر حضور چشمگیر بانوان هنرمند در این جشنواره است. در واقع 53درصد کارگردانان حاضر در جشنواره بانوان هنرمند هستند و البته در بخش‌های دیگر جشنواره هم حضور بانوان چشمگیر است.»

جشنواره 2 میلیارد تومانی

دبیر اجرایی جشنواره نمایش عروسکی از حمایت‌های کانون پرورش فکری، تئاتر شهر، بنیاد رودکی، شهرداری تهران و پلتفرم روستاوند نیز در همراهی با جشنواره قدردانی کرد.

او بودجه برگزاری این جشنواره را حدود 2 میلیارد تومان ذکر کرد و با ارایه توضیحاتی درباره پرداخت کمک‌هزینه به گروه‌های شرکت‌کننده در جشنواره خاطرنشان کرد: «این کمک‌هزینه متعلق به جشنواره است و به اجرای عمومی نمایش‌ها مربوط نمی‌شود و همه درآمد حاصل از فروش بلیت‌ها هم به گروه‌های نمایشی تعلق خواهد گرفت.»

مدیر اجرایی جشنواره در ادامه درباره پرداخت کمک‌هزینه به گروه‌های شرکت‌کننده در جشنواره گفت: «تلاش می‌کنیم پیش از برگزاری جشنواره تمام تعهدات مالی خود را به انجام برسانیم. تاکنون قسط اول پرداخت شده است و با همراهی انجمن هنرهای نمایشی و مرکز هنرهای نمایشی، کمک‌هزینه دیگری را برای ساخت عروسک در اختیار گروه‌ها قرار دادیم.»

جشنواره در تلویزیون

حاجیان ضمن اعلام خبر انتشار سه عنوان کتاب تخصصی همزمان با جشنواره گفت: «زنده‌یاد گلزار محمدی به موضوع پژوهش توجه ویژه‌ای داشت. به همین دلیل در این دوره از جشنواره با همراهی فهیمه میرزاحسینی کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی را به شکل مجازی برگزار کردیم- که این نشست‌ها ضبط شده و از طریق تلویزیون تئاتر ایران در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.» به گفته حاجیان، آثار جشنواره نمایش عروسکی در سایت تیوال، نمایش‌نت، هاشور و تلویزیون تئاتر ایران در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد که بخشی از این آثار به صورت رایگان و بخشی با قیمت بلیت 8 هزار تومان ارایه خواهد شد.

دبیر اجرایی جشنواره نمایش عروسکی درباره امکان پخش آثار جشنواره در تلویزیون گفت: «بسیاری از آثار این قابلیت را دارند، ولی این خیلی به همراهی صداوسیما وابسته است و ما آمادگی این کار را داریم. گفت‌وگوهایی میان آقای آشنا، مدیر مرکز هنرهای نمایشی و آقای شاه‌آبادی، معاون سیما انجام شده که امیدواریم به نتیجه برسد.»

گفتنی است که هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران- مبارک با یاد گلزار محمدی، دبیر فقید این جشنواره و با دبیری اجرایی مهدی حاجیان و بهره‌گیری از بسترهای فضای مجازی دهم تا هفدهم اسفند ماه برگزار می‌شود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.