هدف: رفع مشکلات مردم

خط تولید صافی دیالیز در شرکت سها افتتاح شد

هفت دهه از آغاز فعالیت شرکت داروسازی سها می‌گذرد. در طول این سال‌ها این شرکت از تجهیزات پزشکی گرفته تا دارو و ماسک و دیگر امکانات لازم پزشکی را تولید می‌کند.
تولیدات این شرکت علاوه بر داروخانه‌های ایران، در داروخانه‌های دیگر کشورها هم به‌چشم می‌خورد. از جمله داروخانه‌های غنا و دیگر کشورها که ایران در آن مراکز درمانی و توانبخشی دایر کرده است.
افتتاح خط تولید صافی دیالیز بهانه‌ای شد برای سر زدن به شرکت سها یک و 2 و 3 و نگاهی به بررسی خطوط تولید این شرکت.

کارمندان و نیروهای خط تولید از راه می‌رسند. لباس‌های مخصوص خط تولید را تن می‌کنند و پاپوش‌هایشان را در دو مرحله باید عوض کنند تا هیچ پرز و آلودگی‌ای همراهشان به بخش تولید اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی نیاید.

پشت دستگاه‌های پرس می‌نشینند و خط تولید به حرکت در می‌آید. گروهی به بررسی اقلام تولید شده مشغول هستند و برخی هم مراحل ساخت و تکمیل این اقلام را پیش می‌برند. جعبه‌ها یکی‌یکی از سرنگ و صافی‌های دیالیز و سرم و تجهیزات پزشکی دیگر پر می‌شود.

خط تولید قطعات ست دیالیز در شرکت سها یک افتتاح شده است و اقلام تازه‌ای به تجهیزاتی که در این شرکت تولید می‌شد، اضافه شده.

دکتر «علیرضا عسگری» رئیس سازمان تدارکات پزشکی می‌گوید: «تولید برخی محصولات، یونیک است. شاید به لحاظ اقتصادی کمتر کسی به فکر تولید محصولات دیالیز برای بیماران بیفتد. ولی ما مفتخریم که با تولید ست دیالیز وابستگی خود به خارج از کشور را کم کرده‌ایم.»

نزدیک به 70 سال از افتتاح شرکت داروسازی سها می‌گذرد و این شرکت در طول 7 دهه عمر خود اقلام دارویی و بهداشتی مختلفی مثل انواع دارو، سرنگ و تجهیزات پزشکی، ماسک، و… را به تولید رسانده.

دکتر عسگری می‌گوید: «با حمایت‌های دکتر همتی دو اتفاق خوب تا پایان سال هم خواهد افتاد؛ وارد کردن دستگاه دیالیز و اضافه کردن محصولات جدید به سبد تولید سازمان تدارکات پزشکی که با این دو اتفاق خوب وابستگی‌مان به خارج از کشور کاهش پیدا می‌کند.»

 

بازار رقابت را در دست بگیریم

صافی‌های دیالیز که به تازگی خط تولیدشان، راه خود را در ساختمان سها یک باز کرده است، از دستگاه‌های پرس بیرون می‌آیند. یکی‌یکی مراحل تکمیل را پشت سر می‌گذارند و در نهایت بعد از آخرین مرحله، بسته‌بندی می‌شوند.

ما باید بتوانیم کارهای خاص در کشور انجام دهیم. ما به دنبال امتیاز و سود نیستیم بلکه هدف، رفع مشکلات مردم است. اقلامی در تجهیزات پزشکی هستند که شرکت‌های دیگر به سراغ تولیدشان نمی‌روند. ما باید این اقلام را برای نیاز درمانی کشور تولید کنیم.

به همین منظور باید صف را تقویت کنیم تا دیگر بخش‌ها هم با همین روند تقویت شده و تولیدات بیشتری رقم بخورد

به همین منظور باید صف را تقویت کنیم تا دیگر بخش‌ها هم با همین روند تقویت شده و تولیدات بیشتری رقم بخورد

در کنار خط تولید، دستگاهی برای تست کیفیت این صافی‌های دیالیز هم به چشم می‌خورد که نمونه‌های تصادفی روی آن چیده شده.

دکتر همتی، رئیس جمعیت هلال احمر که برای افتتاح این خط تولید جدید و بازدید از شرکت داروسازی سها آمده می‌گوید: «هلال احمر باید کار یونیک انجام دهد یا کار باکیفیت و بدون نقص تولید کند تا در بازار رقابتی هم حرفی برای گفتن داشته باشیم.

این موضوعی است که به رئیس سازمان تدارکات پزشکی تاکید می‌کنم و باید مدنظر داشته باشد. باید تولیدات بیشتری داشته باشیم، به این معنی که سهم خودمان را در بازار افزایش دهیم که بخشی از این کار به ایده‌پردازی و سرمایه‌گذاری برمی‌گردد. تولیداتی از قبل داشتیم که به لحاظ کیفی‌وکمی باید آن را ارتقا دهیم و نام خوب سها را بهتر و بیشتر از قبل ببینیم.»

از اقلام و تجهیزاتی می‌گوید که تولید آن صرفه اقتصادی ندارد و به همین دلیل شرکت‌های ساخت تجهیزات پزشکی به سراغ تولید آن نمی‌روند، اما این اقلام برای بیماران ضروری است و از اقلام اولیه تجهیزات پزشکی به‌شمار می‌رود.

رئیس جمعیت هلال احمر تولید این اقلام را برای رفع نیازهای کشور، وظیفه و مسئولیتی برای سازمان تدارکات پزشکی می‌داند. او می‌گوید: «ما باید بتوانیم کارهای خاص در کشور انجام دهیم. ما به دنبال امتیاز و سود نیستیم بلکه هدف، رفع مشکلات مردم است.

اقلامی در تجهیزات پزشکی هستند که شرکت‌های دیگر به سراغ تولیدشان نمی‌روند. ما باید این اقلام را برای نیاز درمانی کشور تولید کنیم. به همین منظور باید صف را تقویت کنیم تا دیگر بخش‌ها هم با همین روند تقویت شده و تولیدات بیشتری رقم بخورد.»

رئیس جمعیت از فراهم آمدن فرصت تولید و پخش دارو و تجهیزات پزشکی در شرکت سها به صورت همزمان می‌گوید که کمتر شرکتی از آن برخوردار است. همین موضوع لزوم ارتقای تولید و توزیع محصولات در این شرکت را تقویت می‌کند: «سها یکی از معدود شرکت‌های کشور است که چرخه تولید و پخش را به صورت همزمان در اختیار دارد.

به همین منظور باید بخش‌های مختلف تولید و توزیع محصولات درمانی از جمله شرکت سها را ارتقا داده و تقویت کنیم. ارتباط خوب میان معاونت درمان و سازمان تدارکات پزشکی می‌تواند به انجام این روند به بهترین شکل کمک کند. ما هم از این همگرایی حمایت می‌کنیم.»

تولید برخط

دستگاه تولید برخط دارو که بسته‌بندی خودکار قرص را انجام می‌دهد هم به تازگی در شرکت سها دو افتتاح شد؛ ساختمانی که در طبقات آن داروهای مختلفی از جمله مسکن‌ها تولید می‌شوند.

دستگاه‌های میکس و ترکیب دارو از پشت شیشه‌های اتاق‌های قرنطینه به‌چشم می‌خورند. داروهای ساخته شده در آزمایشگاه بررسی می‌شوند تا بهترین کیفیت از هر برند دارو به دست بیاید. نحوه تجزیه داروها در معده، کیفیت و میزان اثرگذاری دارو و … در این آزمایشگاه بررسی می‌شود تا با رفع مشکلات، بهترین ترکیب ممکن از هر دارو به دست بیاید.

رئیس سازمان تدارکات پزشکی می‌گوید: «ما برای حفظ شرکت‌های تابعه سازمان تدارکات پزشکی، مهم‌ترین راه نجات را همبستگی و پیوند میان شرکت‌ها می‌دانیم. طوری که همچون بازوان تقویت‌کننده یکدیگر عمل کنند، نه به صورت رقابتی.

تا با هم‌افزایی این شرکت‌ها نتایج بهتری حاصل شود. پیرو سفر اخیر دکتر همتی به مراکز درمانی خارج از کشور ما متوجه شدیم بازار تضمین شده‌ای در زمینه‌ دارو، در خارج از کشور داریم. بنابراین ما همه‌ نیاز بازار داخلی را در زمینه دارو تأمین و مازاد دارو را به خارج از کشور صادر می‌کنیم.»

با حضور رئیس جمعیت هلال احمر نخستین خط تولید قطعات ست دیالیز با پلیمر Pvc افزایش ظرفیت خط تولید محفظه‌های بی‌کربنات سدیم و تولید کارتریج Sodry خاص دستگاه‌های دیالیز EDEMSA و JMS افتتاح شد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.