۱۲ ساعت خودمراقبتی زنان و ۵ ساعت کارکردن مردان ایرانی

انتشار نتایج عجیب طرح آمارگیری گذران وقت در نقاط شهری کشوری

نتایج طرح آمارگیری گذران وقت که به‌‌تازگی منتشر شده است، نکات مهمی را درباره کارهایی که گروه‌های سنی مختلف ایرانی‌ در طول یک شبانه‌روز از خوردن و خوابیدن تا وظایف شغلی و چرخیدن در فضای مجازی انجام می‌دهند، نشان می‌دهد.

شهروندآنلاین: مطابق با نتایج طرح آمارگیری گذران وقت پاییز و زمستان ۹۸ و بهار و تابستان ۹۹ مرکز آمار ایران، مردان پانزده ساله به بالا پس از فعالیت‌های رسیدگی و خودمراقبتی، بیشترین وقت خود را با متوسط زمان چهار ساعت و ۵۹ دقیقه صرف اشتغال و فعالیت‌های مربوط به دستمزد می‌کنند.

همچنین سومین فعالیتی که مردان ۱۵ ساله به بالا وقت خود را صرف آن می‌کنند معطوف به فرهنگ، فراغت، رسانه‌های گروهی، تمرینات ورزشی  و فعالیت‌های تفریحی با چهار ساعت و ۳۵ دقیقه می‌شود.

سهم مردان از دقایقی که صرف اعضای خانواده می‌کنند؟ از سوی دیگر، این مردان به طور متوسط تنها یک ساعت و ۲۷ دقیقه از شبانه‌روز را صرف آداب و رسوم دینی، معاشرت و ارتباط، تنها ۵۳ دقیقه صرف خدمات خانگی بدون مزد برای اعضای خانواده نظیر تهیه غذا و نگهداری از حیوان خانگی، نگهداری از منزل، ۲۲ دقیقه صرف یادگیری، ۱۲ دقیقه صرف خدمات مراقبتی بدون مزد برای اعضای خانواده نظیر مراقبت از کودکان و اعضای خانواده، ۳ دقیقه صرف تولید کالا برای استفاده خود مانند ماهیگیری و کشاورزی و تنها ۲ دقیقه را صرف کار داوطلبانه بدون مزد می‌کنند.

و اما زنان در طول شبانه‌روز چه می‌کنند؟ زنان ۱۵ ساله به بالا نیز بیشترین وقت خود را در یک شبانه‌روز صرف رسیدگی و خودمراقبتی نظیر خواب، خوردن و آشامیدن با متوسط زمان ۱۱ ساعت و ۴۱ دقیقه می‌کنند. پس از رسیدگی و خودمراقبتی بیشترین فعالیتی که زنان در یک شبانه‌روز مشغول آن هستند معطوف به خدمات خانگی بدون مزد برای اعضا خانواده نظیر تهیه غذا و نگهداری از منزل با چهار ساعت و ۴۶ دقیقه می‌شود.

همچنین فرهنگ، فراغت، رسانه‌های گروهی و تمرین‌های ورزشی نیز سومین فعالیتی است که زنان به طور متوسط ۳ ساعت و ۳ دقیقه زمان در طول شبانه‌روز صرف آن می‌کنند.

از سوی دیگر این زنان به طور متوسط یک ساعت و ۴۴ دقیقه از شبانه‌روز را صرف معاشرت و ارتباط و آداب و رسوم دینی، ۳۸ دقیقه صرف اشتغال و خدمات‌مراقبتی بدون مزد برای اعضا خانواده، ۲۳ دقیقه صرف یادگیری، ۵ دقیقه صرف تولید کالا برای استفاده خود نظیر کشاورزی و ۲ دقیقه صرف کار داوطلبانه بدون مزد می‌کنند.

سومین دوره آماری طرح آمارگیری گذران وقت در پاییز و زمستان ۹۸ و بهار و تابستان ۹۹ در نقاط شهری کشوری اجرا شد و نتایج فوق معطوف به دوره یک ساله 98-99 است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.