Covax، تلاش برای واکسیناسیون جهانی و موانع پیش رو

تلاش برای واکسیناسیون جهانی در حال انجام است اما نابرابری‌های چشمگیر همچنان وجود دارد

عملیات تأمین میلیاردها دوز واکسن کرونا برای کشورهای فقیرتر تحت ابتکار Covax آغاز شده است، با ورود صدها هزار دوز واکسن به کشور آفریقای غربی غنا، اما در حالی که کشورهای ثروتمند بیشتر واکسن‌های موجود را خریداری می‌کنند، نابرابری‌های چشمگیر همچنان وجود دارد. Covax (کوواکس) شکل گرفته است تا کشورهای فقیرتر که برای خرید واکسن ویروس کرونا در بازار آزاد تلاش می‌کنند، بتوانند آن را به‌ صورت رایگان تهیه کنند. مقامات این ابتکار را بزرگ‌ترین عملیات تدارک و تهیه واکسن در طول تاریخ می‌نامند، اما نابرابری‌ها همچنان گزنده است.

فرشته کیانی- شهروندآنلاین: برنامه مشترک جهانی که مدت‌ها در انتظار آن بودیم و برای عدالت در دسترسی به واکسن طراحی شد، آغاز شده است، با ورود صدها هزار دوز واکسن به کشور آفریقای غربی غنا؛ اولین محموله از دو میلیارد دوزی که سامان‌دهندگان این برنامه امیدوارند امسال در سراسر جهان توزیع کنند.

این ابتکار معروف به Covax (کوواکس) ایجاد شده است تا کشورهای فقیرتر که برای خرید واکسن ویروس کرونا در بازار آزاد تلاش می‌کنند، بتوانند آن را به ‌صورت رایگان تهیه کنند.

مقامات گفتند این بزرگ‌ترین عملیات تدارک و تهیه واکسن در طول تاریخ است، اما نابرابری‌ها همچنان ناخوشایند است. با وجود وعده‌های میلیاردها دلار بودجه از سوی کشورهای ثروتمند، Covax  هنوز 23 میلیارد دلار شکاف بودجه دارد!

برنامه مشترک جهانی که برای عدالت در دسترسی به واکسن طراحی شد، آغاز شده است، با ورود صدها هزار دوز واکسن به کشور آفریقای غربی غنا. این ابتکار، معروف به Covax (کوواکس) ایجاد شده است تا کشورهای فقیرتر که برای خرید واکسن ویروس کرونا در بازار آزاد تلاش می‌کنند، بتوانند آن را به‌ صورت رایگان تهیه کنند

در حالی که کشورهای ثروتمندتر موفق شده‌اند مقادیر فراوانی واکسن‌ خریداری و میلیون‌ها نفر را واکسینه کنند -ازجمله بیش از 44 میلیون آمریکایی و حدود 18 میلیون انگلیسی- کشورهای فقیرتر از این کشورها عقب مانده‌اند.

تا هفته گذشته، بیش از 130 کشور هنوز یک نفر را هم واکسینه نکرده بودند!

رئیس سازمان بهداشت جهانی روز سه‌شنبه گفت کشورهای ثروتمند با تلاش برای تهیه واکسن‌های بیشتر برای خود،  Covax را تضعیف و همه‌گیری را طولانی می‌کنند. دکتر تدروس آدهانوم گبریسوس گفت: «این مسأله مربوط به امور خیریه نیست. این مسأله اپیدمیولوژی است.»

بسیاری از 92 کشوری که واجد شرایط دریافت واکسن رایگان تحت برنامه Covax هستند، در آفریقا قرار دارند؛ جایی که نوع جدیدی از ویروس اولین‌بار در آفریقای جنوبی یافت شد و در حال گسترش در میان جمعیتی است که ممکن است سال‌ها دسترسی گسترده‌ای به واکسن نداشته باشند. ظهور انواع جدید ویروس کرونا خطر کم‌ اثر بودن واکسن‌های موجود را در پی خواهد داشت.

طبق یافته‌هایی که اخیراً مرکز کنترل بیماری نیجریه منتشر کرده است، حداقل از هر 5 نفر یک نفر در شهر لاگوس در نیجریه، ممکن است تا اکتبر سال گذشته به ویروس کرونا مبتلا شده باشد؛ میزانی بسیار بالاتر از آنچه سیستم نظارت ملی گزارش کرده است. تحقیقی در آکرای، پایتخت غنا، که در ماه نوامبر منتشر شد، یافته‌های مشابهی داشت. تحقیقی دیگر در زامبیا نشان داد که مرگ ناشناخته ناشی از کووید- 19 در پایتخت رایج است.

پروفسور سالاکو، مدیر کل انستیتوی تحقیقات پزشکی نیجریه گفت این مطالعات و سایر مطالعات می‌تواند نحوه تخصیص واکسن را برای کشورها به‌شدت تغییر دهد؛ به عنوان مثال کسانی که قبلا به ویروس مبتلا شده‌اند، ممکن است فقط به یک دوز از واکسن‌‌هایی نیاز داشته باشند که به‌ طور معمول دو دوز آنها تزریق می‌شود. صرفه‌جویی در هزینه‌ها، مانند این، اهمیت حیاتی دارد، زیرا کشورها نمی‌توانند با اتکا به برنامه Covax کل جمعیت خود را واکسینه کنند.

مدرسه‌ای که در آکرا، پایتخت غنا، ماه گذشته بازگشایی شد. این کشور 600 هزار دوز واکسن دریافت کرده است. Nipah Dennis/Agence France-Presse — Getty Images

انتظار می‌رود غنا، کشوری با بیش از 30 میلیون نفر جمعیت، به اندازه‌ای واکسن از Covax دریافت کند که  فقط حدود 20درصد از جمعیت خود را تا پایان سال 2021 پوشش دهد. این کشور مجبور خواهد شد جداگانه میلیون‌ها دوز واکسن دیگر بخرد.

هفته گذشته، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، گفت که توزیع واکسن «بسیار نابرابر و ناعادلانه» بوده است.

تدروس گفت کشورهای با درآمد بالا چنان پرشتاب و متجاوزانه برای گرفتن واکسن می‌کوشند که نه تنها به توانایی Covax در خرید دوزها آسیب می‌زنند، بلکه مانع اجرای معاملات Covax که قبلا انجام داده است، می‌شوند!

هفته گذشته، کشورهای ثروتمند و صنعتی معروف به گروه 7 (G7) اعلام کردند که همکاری خود را با دستگاه واکسیناسیون بین‌المللی تشدید می‌کنند و تعهدات کلی خود را به 7.5 میلیارد دلار رساندند. ازجمله تعهد جو بایدن برای کمک 4 میلیارد دلاری ایالات متحده و 1.2 میلیارد دلار از طرف آلمان، اما تدروس گفت این برنامه 23 میلیارد دلار از آنچه لازم است، عقب‌تر است.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، روز جمعه خواستار اقدام سریع‌تر شد و گفت اروپا و ایالات متحده باید حداکثر 5درصد از منابع واکسن خود را به کشورهای در حال توسعه ارسال کنند.

اما حتی اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، واکسیناسیون فقیرترین افراد جهان در سال جاری، مسأله و معضلی دلهره‌آور خواهد بود.

در برخی از کشورها، ممکن است در نتیجه شایعات دروغینی که در شبکه‌های اجتماعی و برنامه‌های پیام‌رسانی منتشر شده است، در برابر واکسیناسیون مقاومت شود.

برخی ادعا می‌کنند کووید-19 واقعی نیست و کمپین‌های واکسیناسیون فقط ترفندی غربی برای عقیم‌سازی آفریقایی‌هاست! برخی دیگر افرادی را نشان می‌دهند که ظاهرا پس از دریافت واکسن در حال سقوط هستند یا در یک مورد غیرعادی و افراط‌گرایانه، شخصی را نشان می‌دهند که به اسب تبدیل می‌شود!

وینفرد آدرا، بیست‌وهشت ساله، توسعه‌دهنده نرم‌افزار در منطقه ولتا در غنا گفت: «برخی شایعات از عوارض جانبی بسیار می‌گوید. من در مورد واکسن خیلی مطمئن نیستم. من نمی‌خواهم الان واکسن بزنم.»

تدروس آدهانوم گبریسوس، رئیس سازمان بهداشت جهانی، گفت کشورهای با درآمد بالا چنان پرشتاب و متجاوزانه برای گرفتن واکسن می‌کوشند که نه تنها به توانایی Covax در خرید دوزها آسیب می‌زنند، بلکه مانع اجرای معاملات Covax که قبلا انجام داده است، می‌شوند!

کشورهای فقیرتر، حداقل برای 20درصد از جمعیت خود، برای واکسن و دستگاه‌های تزریق تحت Covax  پولی پرداخت نمی‌کنند، اما آنها مجبورند هزینه‌های توزیع در مرزهای خود را پرداخت کنند.

بر اساس گفته صندوق کودکان سازمان ملل متحد، یونیسف، که برنامه‌ریزی کرده است همراه با سازمان بهداشت جهانی و سایر سازمان‌ها فعالیت خود را آغاز کند برای دریافت واکسن، کشورها باید برنامه‌هایی ارایه دهند که می‌گوید چه کسی را می‌خواهند ایمن‌سازی کنند، چگونه این کار را انجام می‌دهند و چگونه واکسیناسیون را کنترل می‌کنند. آنها همچنین مجبور به عقد قرارداد غرامت با سازنده واکسن شدند. سپس به آنها واکسن با فرمول مناسب تخصیص داده می‌شود.

بنجامین شرایبر، هماهنگ‌کننده یونیسف برای برنامه «کوواکس» گفت: «کشورها اولویت‌بندی نشدند.» چهار کشور واجد شرایطِ درخواست واکسن در برنامه Covax این درخواست را انجام ندادند: بوروندی، اریتره، ماداگاسکار و تانزانیا.

ماداگاسکار گفته است که به استفاده از داروهای گیاهی خود، که رئیس‌جمهوری تشویق می‌کند، ادامه خواهد داد.

تانزانیا از آوریل گذشته حتی یک مورد ابتلا به کووید-19 گزارش نکرده است و رئیس‌جمهوری این کشور اعلام کرده بود که همه‌گیری تمام شده است! -ادعایی که کارشناسان آن را بی‌معنی می‌دانند- اما او اخیراً تغییر رویه داده و از مردم خواسته است ماسک بزنند.

تا این هفته، تعداد واکسیناسیون‌ در آفریقا به هزاران، نَه میلیون‌ها، رسیده است. این وضعیت در شُرُف تغییر است، اما ارقام بسیار کمتر از حدی است که به آن نیاز است.

روز سه‌شنبه، سنگال کمپین واکسیناسیون خود را با 200 هزار دوز خریداری‌شده از چین آغاز کرد. روز چهارشنبه، 200 هزار دوز واکسن اهدایی چین به موزامبیک رسید.

نخستین محموله Covax با 600 هزار دوز  روز سه‌شنبه در هند بسته‌بندی و  برچسب‌گذاری و چهارشنبه به آکرا (پایتخت غنا) منتقل شد. این فقط یک درصد از جمعیت غنا را پوشش می‌دهد.

به گفته مقامات، غنا و همسایه آن ساحل عاج در روزهای آینده واکسیناسیون را آغاز می‌کنند.

هنریتا فور، مدیر اجرایی یونیسف، گفت: «امروز لحظه‌ای تاریخی است که ما به سختی برای آن برنامه‌ریزی و کار کرده‌ایم. در روزهای آینده، کارکنان خط مقدم مبارزه با کووید-19 شروع به دریافت واکسن می‌کنند و مرحله بعدی مبارزه با این بیماری آغاز خواهد شد.»

جعبه‌های واکسن Covishield هند در فرودگاه بمبئی در روز چهارشنبه برای توزیع از طریق برنامه Covax سازمان ملل. Indranil Mukherjee/Agence France-Presse — Getty Images

منبع: نیویورک تایمز

اینجا کلیک کنید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.