شتابان به سوی وضعیت قرمز

اعضای ستاد ملی کرونا در گفت‌وگو با «شهروند» هشدار دادند

یک‌سالی از شیوع کرونا در ایران می‌گذرد که دوباره آمارها روند صعودی به خود گرفته است. در یک هفته اخیر آمارهای مبتلایان قطعی کرونا به بیش از 8هزار نفر در روز رسیده است و آمارهای فوتی نیز گاهی مرز 90نفر در روز را سپری کرده‌اند.
این آمارها در حالی نگران‌کننده به نظر می‌رسند که شرایط تا اواسط بهمن‌ماه و قبل از ورود ویروس جهش‌یافته انگلیسی روند نزولی به خود گرفته بود اما بالارفتن آمارها سبب شد که مسئولان حوزه بهداشت به‌طور رسمی ورود به پیک چهارم را اعلام کردند.

ملیحه محمودخواه- این آمارها در حالی نگران‌کننده به نظر می‌رسند که شرایط تا اواسط بهمن‌ماه و قبل از ورود ویروس جهش‌یافته انگلیسی روند نزولی به خود گرفته بود اما بالارفتن آمارها سبب شد که مسئولان حوزه بهداشت به‌طور رسمی ورود به پیک چهارم را اعلام کردند.

خبر ورود به پیک چهارم ترس و دلهره را دوباره در جامعه رواج داده، زیرا تجربه پیک سوم و بالابودن آمار تلفات در پیک سوم کار را به جایی رساند که دولت از اوایل آذرماه ناچار شد محدودیت‌های تردد و ممنوعیت فعالیت برخی از مشاغل را اعمال کند.

کوچک‌شدن دایره قرنطینه پیک چهارم را نزدیک کرد

از اوایل دی، با توجه به اینکه آمارها کاهش پیدا کرده بود، دایره قرنطینه کوچک‌تر شد و بسیاری بار دیگر ترددها و فعالیت‌هایشان را از سر گرفتند. نتیجه مستقیم این اتفاقات را می‌توان روی نمودارهای شیوع ویروس در کشور دید.

اما از اوایل اسفندماه بار دیگر شرایط دگرگون شد. افزایش مراجعات سرپایی و بستری‌ها در بیمارستان‌ها و تکمیل ظرفیت آنها روزهای تلخ شیوع بیماری را در اسفندماه سال گذشته تداعی کرد.

بیمارستان‌ها شلوغ شده است

دکترحمید سوری، اپیدمویلوژیست و عضو ستاد کرونا در گفت‌وگو با «شهروند» می‌گوید: «مردم باز دیر به بیمارستان مراجعه می‌کنند و همین موضوع نگران‌کننده است و شرایط به‌گونه‌ای شده که سایر بخش‌ها برای بستری‌شدن بیماران کرونایی در حال تخلیه‌شدن است.»

او با تأکید بر اینکه ویروس جدید تغییر ماهیت داده و شرایط را کمی متفاوت کرده است، می‌گوید: «یکی از ویژگی‌های کرونای انگلیسی ابتلای افراد در سنین پایین است و این موضوع هم خانواده‌ها را نگران می‌کند و هم شرایط را برای کادر درمان سخت‌تر می‌کند، به همین دلیل باید بیش از گذشته پروتکل‌ها را رعایت کرد، زیرا درگیری کودکان با کرونا شرایط بسیار سخت‌تری را برای خانواده‌ها رقم می‌زند.»

افزایش 10درصدی بیماران در آی‌سی‌یو بیمارستان‌ها

عضو هیأت‌علمی دانشگاه شهیدبهشتی معتقد است که میزان بستری‌ها در بخش ‌آی‌سی‌یوی بیمارستان‌های وابسته به این دانشگاه حدود ۱۰درصد افزایش داشته و با وجود آنکه شرایط مانند سال گذشته نیست اما نباید عادی‌انگاری شود و شرایط مانند گذشته است.

این تنها هشدار یک مقام مسئول نیست و علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران، اعلام کرد که تنها در یک روز، ۲۸۰ بیمار جدید در بخش عادی کرونا و ۹۲ بیمار هم در بخش‌های ویژه بیمارستان‌های استان تهران بستری شده‌اند، که آمار نسبت به ماه‌های قبل جهش بالایی داشته است و اگر این روند ادامه پیدا کند، دوباره به وضعیت قرمز برمی‌گردیم.

تغییر در چسبندگی ویروس انگلیسی

مجید مختاری، عضو ستاد ملی کرونا نیز به «شهروند» می‌گوید: «جهشی که در انگلستان بر ویروس کرونا اتفاق افتاد، در قسمتی از ویروس بود که بیماری‌زایی (چسبندگی بیشتر ویروس به سلول‌های بدن) و کشندگی ویروس را افزایش داده است‌. به این ترتیب اگر یک فرد مبتلا به گونه قبلی کرونا (ویروس ووهان) می‌توانست بیماری خود را در بین ۱۰نفر به ۳نفر انتقال دهد، درصورت ابتلا به ویروس جدید می‌تواند ۸نفر را بیمار کند.

مختاری با تأکید بر اینکه 30درصد قدرت کشندگی ویروس کرونای انگلیسی بیشتر از ویروس قبلی است، تأکید می‌کند: «گفته می‌شود که ویروس انگلیسی بیشتر جوانان را درگیر می‌کند که این موضوع درست است اما به‌طور کلی شرایط را زیاد تغییر نمی‌دهد به این معنا که اگر به کل جامعه بیماران نگاه کنیم، درحال حاضر هم جوانان بیشترین آمار بستری‌ها در بیمارستان‌ها هستند و نکته درست در مورد این بیماری این است که بگوییم ویروس جهش‌یافته باعث نمود بیشتر درگیری علامت‌دار افراد جوان می‌شود؛ یعنی در نوع قبلی (ووهان) جوان مبتلا می‌شد و علامت نداشت، اما در نوع جهش‌یافته حتی ابتلای جوانان هم با بروز علایم آشکار می‌شود و منجر به بستری‌شدن آنها می‌شود و از آنجایی که مرگ‌ومیر بیماران هم تابعی از تعداد بستری‌شدگان است، برخی می‌گویند مرگ‌ومیر در جوانان افزایش یافته و این نشان‌دهنده اهمیت مراقبت از جوانان و کودکان است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.