واکسن‌های دو مرحله ای

سخنگوی سازمان غذا و دارو: ممکن است برای ادامه ایمنی‌زایی این واکسن‌ها به دوز یادآور نیاز باشد

شهروندآنلاین- همه واکسن‌های موجود در دنیا بیش از هفت یا هشت‌ماه مصونیت دارند. سخنگوی سازمان غذا و دارو معتقد است برای قضاوت درباره مدت زمان ایمنی‌زایی و مصونیت پس از تزریق واکسن‌های کرونا زود است. به گفته کیانوش جهانپور، در مورد همه واکسن‌های کرونای موجود در دنیا تصور ایمنی و مصونیت بیش از چندماه وجود ندارد. «قضاوت در این مورد هنوز زود است و نمی‌توان اظهار‌نظر قطعی در این مورد داشت.» جهان‍پور با اشاره به اینکه هیچ مطالعه‌ای در مورد مدت‌زمان ایمنی‌زایی واکسن‌های کرونا که در یکی دوماه اخیر تزریق شده‌اند انجام نشده، می‌گوید: «هیچ‌کس نمی‌تواند اظهارنظر قطعی درباره مدت زمان ایمنی‌زایی این واکسن‌ها داشته باشد. همه پیش‌بینی‌ها درباره مدت زمان مصونیت و ایمنی‌زایی واکسن‌های کرونا در حد حدس و گمان است.»

«هیچ‌کس نمی‌تواند اظهارنظر قطعی درباره مدت زمان ایمنی‌زایی این واکسن‌ها داشته باشد. همه پیش‌بینی‌ها درباره مدت زمان مصونیت و ایمنی‌زایی واکسن های کرونا در حد حدس و گمان است.»

او معتقد است میزان اثربخشی و ایمنی‌زایی واکسن اسپوتنیک وی روسیه برای افراد بالای 65سال حدود 92درصد برآورده شده. «امیدواریم سایر واکسن‌هایی که وزارت بهداشت تأیید کرده و به آنها مجوز مصرف اضطراری داده، مدت زمان قابل توجهی ایمنی ایجاد کنند اما ممکن است برای ادامه ایمنی‌زایی این واکسن‌ها به دوز یادآور نیاز باشد.» به گفته جهانپور، فقط واکسن‌هایی به کشور وارد می‌شوند که از کمیسیون تشخیص صلاحیت دارو و مواد بیولوژیک سازمان غذا و دارو مجوز داشته باشند. «اولین آنها واکسن اسپوتنیک وی بود که تاکنون دو محموله این واکسن شامل یک محموله ۲۰هزار تایی و یک محموله ۱۰۰هزار تایی وارد کشور شده است. بعد از آن مجوز مصرف اضطراری برای سه واکسن دیگر شامل واکسن کوواکسین ساخت موسسه باهارات بیوتک هند، واکسن آسترازنکا- آکسفورد تولیدی R-pharm روسیه و واکسن آسترازنکا- آکسفورد ساخت شرکت SKBio کره‌جنوبی را صادر کرد. آخرین واکسن خارجی که سازمان غذا و دارو برای آن مجوز مصرف اضطراری در ایران صادر کرده، واکسن شرکت سینوفارم چین است.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.