رضا عطاران بعد از 13 سال به دنبال انتقام از تلویزیون!

سریال‌های جدید شبکه نمایش خانگی در رقابت با صداوسیما

ورود عطاران به عرصه سریال‌سازی در شبکه نمایش خانگی بی‌تردید گامی بلند در راستای به چالش کشیده‌شدن جایگاه صداوسیما در برنامه‌سازی و پر کردن اوقات فراغت بینندگان خواهد بود. اتفاقی که در ماه‌های اخیر با عرضه روزانه یک سریال در کنار برنامه‌های پرمخاطبی مانند «شب‌های مافیا» و «شام ایرانی» عملا رخ داده- و بی‌شک با ورود پرفروش‌ترین و پربیننده‌ترین بازیگر سال‌های اخیر سینما سرعت بیشتری خواهد گرفت.

شهروندآنلاین: در شرایطی که این روزها افزایش تعرفه اشتراک دو سرویس اصلی وی‌او‌دی فعال در ایران و البته درخواست آنها برای حذف سایت‌های دانلود فیلم حواشی و بحث‌های زیادی در فضای رسانه‌ای و مجازی کشور به وجود آورده است؛ خبر می‌رسد رضا عطاران، بازیگر و کارگردان محبوب سینما- تلویزیون نیز تصمیم به همکاری و سریال‌سازی برای یکی از این دو وی‌اودی گرفته است. موضوعی که می‌تواند نشان از تکمیل انحصار و سیطره این دو وی‌او‌دی در فضای رسانه‌ای کشور داشته باشد.

اولین سریال بعد از 13 سال

روز گذشته رسانه‌ها به نقل از روابط عمومی نماوا نوشتند که این سامانه میزبان اولین سریال رضا عطاران در شبکه نمایش خانگی خواهد شد. این سریال که برای پخش در سال ۱۴۰۰ تولید می‌شود، به صورت اختصاصی از پلتفرم نماوا پخش خواهد شد.

خبرگزاری صبا علاوه بر اشاره به اینکه این اولین سریال رضا عطاران، بازیگر و کارگردان محبوب بعد از گذشت ۱۳ سال از آخرین سریالش، «بزنگاه» خواهد بود، نوشته که اولین سریال رضا عطاران در شبکه خانگی که مانند دیگر آثار این بازیگر- کارگردان در ژانر کمدی ساخته می‌شود، به تهیه‌کنندگی سعید ملکان تولید خواهد شد.

تلویزیون در موضع ضعف

ورود عطاران به عرصه سریال‌سازی در شبکه نمایش خانگی بی‌تردید گامی بلند در راستای به چالش کشیده‌شدن جایگاه صداوسیما در برنامه‌سازی و پرکردن اوقات فراغت بینندگان خواهد بود. اتفاقی که در ماه‌های اخیر با عرضه روزانه یک سریال در کنار برنامه‌های پرمخاطبی مانند «شب‌های مافیا» و «شام ایرانی» عملا رخ داده- و بی‌شک با ورود پرفروش‌ترین و پربیننده‌ترین بازیگر سال‌های اخیر سینما سرعت بیشتری خواهد گرفت. در حقیقت در شرایطی که این روزها شاهد تولید و نمایش همزمان 10، 12 سریال در شبکه نمایش خانگی هستیم، به نظر می‌رسد این شبکه به‌ زودی از نظر شمار کلی بینندگان برنامه‌هایش بر صداوسیما غلبه کرده، یا حداقل اینکه آن را به چالش خواهد کشید. این یعنی که شبکه نمایش خانگی در ایران به دلایلی گوناگون عملا جای تلویزیون‌های خصوصی را گرفته و جایگاهی فراتر از جایگاه ذاتی شبکه‌ای که مردم باید برای تماشای برنامه‌هایش پول بپردازند، به دست آورده است.

توقعات فزاینده

در روزهایی که سریال «قورباغه» چه از نظر تعداد بینندگان و چه فضای انتقادی- رسانه‌ای جنجالی گوی سبقت را از دیگر تولیدات نمایشی ماه‌های اخیر گرفته و عملا پیشتاز بلامنازع رقابت جلب مخاطب و رضایت مخاطب قلمداد می‌شود؛ مروری گذرا بر تولیدات جدید شبکه نمایش خانگی (که سریال قطعا پربیننده رضا عطاران را هم شامل می‌شود) می‌تواند دشواری کار مدیران صداوسیما را در ماه‌های آتی برای حفظ جایگاه‌شان توضیح دهد. آن ‌هم در شرایطی که در ماه‌های اخیر سریالی مانند «آقازاده» توقع مخاطبان را از عبور از خطوط قرمز به نحو بارزی بالاتر برده و در کنار آن نیز برنامه‌های به ‌اصطلاح «فان» شبکه نمایش خانگی از قبیل تاک‌شوهایی مانند «همرفیق» و رئالیتی‌شوهایی مانند «شب‌های مافیا» و «شام ایرانی» تماشاگران را متوجه نقش آزادی نسبی در تولید برنامه‌های جذاب و مخاطب‌پسند کرده است.

آوانس بینندگان به شبکه نمایش خانگی

اما نکته مهم و جالب این است ‌که حتی سریال‌های ظاهرا ضعیف و شکست‌خورده شبکه نمایش خانگی در حال حاضر نیز از نظر جلب رضایت مخاطب موقعیت خوبی دارند. مثلا «خوب، بد، جلف: رادیواکتیو» که آشکارا در رسیدن به جذابیت کمیک دو فیلم اول این مجموعه ناتوان بوده، اما در چهار قسمت آغازین با استقبال حداکثری مخاطبان مواجه شده و از نظر رضایت مخاطبان نیز، هنوز بیشتر بینندگان بر این باورند که در ادامه این سریال به اصطلاح راه خواهد افتاد و موقعیت‌های جذاب نمایشی و کمدی در آن قسمت به قسمت بیشتر خواهد شد. آوانسی که تماشاگران بر پایه سابقه پیمان قاسم‌خانی به این سریال می‌دهند- و جالب این‌ است که به رغم رایگان‌بودن برنامه‌ها، کارگردانان سریال‌های تلویزیون از آن بی‌بهره‌اند و مثلا شاهدیم که از همان اولین یا دومین قسمت سریال «دادستان» مسعود ده‌نمکی آماج حملات گوناگون مخاطبانی قرار گرفت که حجم و اندازه شعارهای این سریال ایدئولوژیک شعاری را نمی‌توانستند تاب بیاورند.

سریال «ملکه گدایان» نیز چنین وضعیتی دارد. جدیدترین سریال حسین سهیلی‌زاده بعد از «مانکن» که به رغم حضور بازیگرانی مانند پانته‌آ بهرام، رویا نونهالی، محمدرضا غفاری، رضا بهبودی، الهام کردا، باران کوثری و فرزاد فرزین در تکرار موفقیت «مانکن» ناتوان مانده- اما با این حال باز هم تساهل مخاطبان شامل حالش شده و سازندگان این سریال حتی در مواجهه با ناراضی‌ترین مخاطبان نیز شاهد حملاتی که سهیلی‌زاده از سریال‌های تلویزیونی خود به یاد دارد، نبوده‌اند!

امیدهای رفع سلطه

اما مرور آثاری که در مراحل مختلف تولید هستند، دشواری کار صداوسیما را در ماه‌های آتی آشکارتر می‌کند.

در حال حاضر «گیسو»ی منوچهر هادی که دنباله‌ای است بر یکی از کارهای موفق و پربیننده سازنده‌اش «عاشقانه» آخرین روزهای تولید را سپری می‌کند و احتمالا به زودی منتشر خواهد شد. سریالی با بازی محمدرضا گلزار، ساره بیات، هانیه توسلی، حسین یاری، هومن سیدی، بهاره رهنما و مسعود رایگان که گفته می‌شود به زودی وارد شبکه نمایش خانگی خواهد شد.

«جیران» حسن فتحی، کارگردان «شهرزاد» که به عنوان موفق‌ترین و بهترین سریال شبکه نمایش خانگی به شمار می‌آید نیز در راه است. سریالی با بازی پریناز ایزدیار، بهرام رادان، شبنم مقدمی، بابک حمیدیان و رعنا آزادی‌ور با داستانی واقعی درباره یکی از زنان ناصرالدین‌شاه که توقع می‌رود باعث اضافه‌شدن یک سریال پربیننده دیگر در کارنامه حسن فتحی شود.

«قبله عالم» ساخته حامد محمدی، کارگردان فیلم‌هایی چون «اکسیدان» و «چهارانگشت» دیگر سریالی است که زندگی ناصرالدین‌شاه، پادشاه قدرقدرت قاجار را به تصویر کشیده. این سریال که نگاهی طنز به دوران قاجار دارد و اتفاقات تاریخی دوران ناصرالدین‌شاه را به زبانی طنز روایت می‌کند؛ احتمالا یکی دیگر از پرمخاطب‌ترین سریال‌های ماه‌های آتی خواهد بود.

دومین سری از سریال «هیولا»ی مهران مدیری؛ «خاتون» تینا پاکروان- که به شکل عجیبی این سریال نیز به قصر ناصرالدین‌شاه وارد شده؛ مجموعه طنز «ناجور» به کارگردانی همایون اسعدیان و البته «مریخی‌ها»ی رامبد جوان با فیلمنامه‌ای از پیمان قاسم‌خانی دیگر امیدواری‌های شبکه نمایش خانگی برای رفع سیطره تلویزیون از فضای سریال‌سازی کشور هستند.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.