نظر مجمع درباره «پالرمو» و CFT تا 20 روز دیگر اعلام می‌شود

دولت: بعد از رفع تحریم ما نباید یک خودتحریمی داشته باشیم

FATF در دنیا به‌عنوان یک روال عادی مطرح شده است، یعنی تقریبا غیر از دو، سه کشور تمام کشورهای دنیا به FATF پیوستند. بنابراین، اینکه ما خودمان بخواهیم خودمان را منزوی کنیم، کار درستی نیست.

شهروندآنلاین: در شرایط کنونی مجمع تشخیص مصلحت نظام با چالش تصمیم‌گیری در رابطه با سرنوشت لوایح الحاق به کنوانسیون‌های پالرمو و CFT مواجه و به‌ دنبال سناریوی بهینه در باب این کنوانسیون‌هاست. در همین راستا رئیس‌کل بانک مرکزی در رابطه با جلسه با مجمع تشخیص پیرامون بررسی لوایح «پالرمو» و «سی‌اف‌تی» گفت: «این موضوع جزو ضرورت‌های بانکی بوده و تصمیم‌گیری برای آن خیلی هم دیر شده است.»

«عبدالناصر همتی»، رئیس‌کل بانک مرکزی در رابطه با جلسه  مجمع تشخیص پیرامون بررسی لوایح «پالرمو» و «سی‌اف‌تی» گفت: «به همراه وزیر اقتصاد، وزیر امور خارجه، وزیر نفت و معاون حقوقی دولت در جلسه حضور یافتیم و حرف‌هایمان را مطرح کردیم و دلایل و ضرورت‌های تصویب این کنوانسیون را عنوان کردیم. به نظر من تصویب این لوایح به نفع کشور است؛ مجمع تشخیص باید تصمیم بگیرد، منتظر تصمیم مجمع می‌مانیم.»

او ادامه داد: «همه سوالات مجمع تشخیص را پاسخ دادیم، فضای مجمع را منفی ندیدم، ان‌شاءالله پس از دیدگاه‌هایی که ارایه و استدلال‌هایی که مطرح شد، مجمع تصمیم خوبی بگیرد. این موضوع جزو ضرورت‌های بانکی بوده و تصمیم‌گیری برای آن خیلی هم دیر شده است.»

کار کمیسیون مشترک مجمع درباره پالرمو و CFT پایان یافت

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «پایان اسفند نظر مجمع درباره «پالرمو» و CFT  اعلام می‌شود.» دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از پایان کار کمیسیون مشترک مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره پالرمو و CFT خبر داد و گفت: «پیشنهادات کمیسیون برای طرح در صحن مجمع تشخیص آماده شد.» محسن رضایی در حساب توییتری خود نوشت: «پنج نماینده دولت در جلسه دیروز کمیسیون مشترک مجمع تشخیص حضور یافتند. محمدجواد ظریف، بیژن زنگنه، فرهاد دژپسند، عبدالناصر همتی و لعیا جنیدی در این جلسه استدلال‌های خود و دولت را مطرح کردند.»

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: «کار کمیسیون مشترک درباره پالرمو و CFT پایان یافت و پیشنهادات برای طرح در صحن مجمع تشخیص آماده شد.»

دولت و مجمع برایFATF جلسه خوبی داشتند

واعظی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در جلسه‌ای که میان دولت و مجمع تشخیص در ارتباط با FATF برگزار شده، چه موضوعاتی مطرح شده است؟ گفت: «الان که شرایط بین‌المللی تغییر کرده است و امید دیگران و کشورهای مختلفی که با ما تماس می‌گیرند، برای بعد از تحریم و چگونگی ادامه و توسعه همکاری‌هاست.»

او گفت: «این دو لایحه مربوط به FATF که در مجمع تشخیص مصلحت نظام است، خیلی اهمیت دارد، زیرا بعد از رفع تحریم ما نباید یک خودتحریمی داشته باشیم تا مانع روابط بانکی‌مان شود.»

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری تأکید کرد: «FATF در دنیا به‌عنوان یک روال عادی مطرح شده است، یعنی تقریبا غیر از دو، سه کشور تمام کشورهای دنیا به FATF پیوستند. بنابراین، اینکه ما خودمان بخواهیم خودمان را منزوی کنیم، کار درستی نیست.»

او افزود: «ما آنقدر این موضوع را مسأله مهمی برای آینده روابط خارجی و بانکی می‌دانیم که حاضریم همه‌جوره وقت بگذاریم و همکاری و روشنگری کنیم تا زودتر مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصمیم برسد و امیدواریم تصمیمی باشد که با توجه به شرایطی که امروز وجود دارد، به اقتصاد کشور کمک کنند.»

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری تصریح کرد: «الان همه مردم فهمیدند که دولت لوایح FATF را تصویب و مجلس دهم هم آن را مصوب کرده است و از شورای نگهبان هم عبور کرده و امروز در مجمع تشخیص مصلحت نظام است. امروز چشم همه مردم به مجمع تشخیص است تا یک تصمیمی بگیرد که بعدها اگر مشکلی پیش آمد، خودش پاسخگو باشد.»

واعظی در ارتباط با پیشنهاد رئیس‌جمهوری به مجمع مبنی بر اینکه اطلاعات مربوط به راه‌های دور زدن تحریم را به FATF نمی‌دهیم، گفت: «یکسری فعالیت‌ها وجود دارد که در داخل کشور انجام می‌دهید و امنیت آن را هم حفظ می‌کنید، اما یکسری روابط خارجی وجود دارد که همه دنیا با هم انجام می‌دهند، ازجمله ایران. وقتی بانک ما با یک بانک خارجی کار می‌کند، نیاز است که در حد نرم بین‌المللی بتوانند با هم کار کنند. امروز هم این کار در یک حدی انجام می‌شود.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.