عید ۱۴۰۰ مانند سال ۹۹ است، حتی سخت‌تر

روحانی: مجبوریم محدودیت‌ها و اقدامات تنبیهی را ادامه دهیم

روحانی ابراز امیدواری کرد با تلاش و اقدامات هماهنگ و کمک بخش‌های مختلف از وزارت بهداشت، هلال‌احمر و نیروهای مسلح و همچنین کمک‌های مردم با اجرای همه پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی انجام می‌دهند، شرایط بهتری داشته باشیم و سریع‌تر بر این ویروس فائق شویم

شهروند آنلاین: حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: «این روزها یک مقدار روزهای حساس‌تری برای ما نسبت به چندماه پیش است، چون مردم ما در جنب‌وجوش هستند. پس روزهایی است که تماس‌ها یک مقداری بیشتر است و فاصله‌گذاری شاید کمتر رعایت شود و یکی دو هفته بعد آثارش را خواهیم دید. همه ما می‌خواهیم شب عید، شب آرامی برای مردم باشد.»

رئیس‌جمهوری تأکید کرد: «اگر شرایط عادی باشد و موج چهارم هم اتفاق نیفتد، بازهم عید امسال مانند عید پارسال است و شرایط ما سخت‌تر هم شده است. شرایط ما در هفته‌های پیش‌رو با توجه به واکسیناسیون بهتر می‌شود.»

نکات مهم اظهارات رئیس‌جمهوری را در ادامه می‌خوانید؛

واکسن امروز مشابه ماسک در روزهای ابتدایی است.

مردم ما در این ۱۳ماه همکاری داشته‌اند و این ایام هم باید بیشتر مراقبت کنند و مراودات باید کمتر شود و مراعات‌ها هم افزایش یابد.

شرایط ما در هفته‌های پیش‌رو هم برای کادر درمان و هم برای افراد مسن و دارای بیماری زمینه‌ای بهتر خواهد شد. توان دولت برای خرید واکسن متمرکز است و هر مقدار که بتوانیم، واکسن را تهیه می‌کنیم.

شرایط فعلی یک امتحان بزرگی است برای همه دنیا. مصونیت واقعی زمانی آغاز می‌شود که در سراسر جهان همه مردم بتوانند از واکسن استفاده کنند. امروز واکسن شرایط خاصی دارد؛ اولا آثار واکسن‌ها برایمان مشخص نیست. اینکه تا چه زمانی و چه اندازه موثر است. آیا عوارض دارد یا خیر، هم در ابهام است. برخی هم در دنیا از زدن واکسن می‌ترسند به دلیل ابهاماتی که در دنیا وجود دارد، اما در شرایط فعلی ما راهی جز اجرای پروتکل و در کنارش واکسن نداریم. باید از واکسن استفاده شود. برای بسیاری از افراد مصونیت ایجاد می‌کند.

ما در شرایط فعلی باید بیش از سابق از مرزها مراقبت کنیم. دیدیم یکی از استان‌های ما- خوزستان- با یک پیک عجیبی روبه‌رو شد. در هیچ استانی شهر قرمز نداریم. فقط برخی شهرهای استان خوزستان قرمز است و اگر رعایت نکنیم، به استان‌های همجوار سرایت می‌کند.

برای انجام واکسیناسیون ماه‌ها زمان لازم داریم. ممکن است 6ماه طول بکشد تا همه واکسن بزنند. در این مدت چاره رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به‌عنوان اصل اساسی است. همان اصولی که قبلا مورد تأکید ما بوده است؛ یعنی اقدامات بهداشتی، امکانات پایشی و تست تشخیصی که باید روزانه افزایش پیدا کند و به جای بستری‌شدن بیمار با شرایط سرپایی درمان شود.

ناچار هستیم محدودیت‌ها را تا ماه‌ها، سال آینده، شاید کل سال آینده ادامه دهیم. اقدامات تنبیهی هم لازم است. البته دولت همچنان خودش را موظف می‌داند هم بستر الکترونیکی را افزایش دهد و هم در کنار همه اقدامات بهداشتی و درمانی امکانات حمایتی را افزایش دهد. اقدامات حمایتی مثل پرداخت وام‌ها، ارایه مهلت‌ها، کمک دولتی به کسب‌وکارها.

سال آینده اگر شرایط همین شرایط باشد، باز هم نیازمند هستیم اقدامات حمایتی خود را نسبت به مردم انجام دهیم. ان‌شاءالله با کمک همه مثل وزارت بهداشت، نیروهای مسلح، سازمان هلال‌احمر و کمک مردم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بتوانیم بر این ویروس فائق شویم.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.