جزیره خودمختار فوتبال ایران

تصمیمات جدید هیأت‌رئیسه فدراسیون، دست خارجی‌ها را به‌طور کامل از فوتبال کشور کوتاه می‌کند

قانون ممنوعیت باشگاه‌های لیگ‌برتری از عقد قرارداد با بازیکنان و مربیان خارجی جدید از سوی هیأت‌رئیسه سازمان لیگ در روزهای اخیر سروصدای زیادی در محافل ورزشی به راه انداخته است. بسیاری از جامعه فوتبال با این تصمیم موافق هستند و بخش قابل توجهی نیز انتقاداتی جدی به این طرح وارد کرده‌اند. به‌طور مثال بسیاری از کارشناسان موافق بر این باور هستند که در این وضع بسیار بد اقتصادی به وجود آمده در فوتبال کشور این محدودیت جلوی دلالی و بازشدن پرونده‌های دیگر در نهادهای بین‌المللی علیه فوتبال ایران را می‌گیرد. مخالفان اما بر این باور بوده‌اند که تصویب چنین طرحی عملا باعث افزایش چشمگیر قرارداد بازیکنان داخلی و تورم اقتصادی در فوتبال کشور خواهد شد. با وجود این، اراده جدی مسئولان این بود که طرح مورد نظر به تصویب برسد و دیروز با برگزاری جلسه هیأت‌رئیسه فدراسیون این اتفاق رخ داد. با وجود این، در روزهای اخیر چند نکته بسیار مهم درباره این پرونده وجود داشته که کمتر درباره آن حرف زده شده است.

قرارداد ریالی با خارجی‌ها تصویب نشد
مطابق بررسی‌های خبرنگار «شهروند» موضوع تصمیم‌گیری و ارایه نظر مشورتی درباره قانون ممنوعیت قرارداد با بازیکنان و مربیان خارجی توسط حیدر بهاروند رئیس سازمان لیگ به اعضای هیأت‌رئیسه این مجموعه در جلسه اخیر ارایه شده است. در این رابطه گفته می‌شود که نهادهای نظارتی،‌ دولتی و البته وزارت ورزش هم موافق این اتفاق بسیار مهم بوده‌اند و پیشنهاد از بیرون از فوتبال به مسئولان برای تصمیم‌گیری ارایه شده است. به همین ترتیب اعضای هیأت‌رئیسه سازمان لیگ نکات مثبت و منفی این طرح را بررسی و سپس این قانون را تصویب و برای تصمیم‌گیری نهایی به هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال ابلاغ می‌کنند. البته این پیشنهاد که به جای اجرای قانون ممنوعیت جذب بازیکن خارجی‌، باشگاه‌های ایرانی موظف شوند با خارجی‌ها قرارداد ریالی به امضا برسانند و تبصره‌های این‌چنینی در سیستم قراردادی گنجانده شود تا دیگر مشکلات نوسانات ارز باعث افزایش قرارداد بازیکنان و مربیان خارجی نشود، مورد تأیید اعضای هیأت‌رئیسه لیگ و فدراسیون قرار نگرفت.

گزارش‌های دلالی، عامل اصلی ممنوعیت خارجی‌ها
شاید برای بسیاری این سوال به وجود بیاید که چرا مسئولان سازمان لیگ قبل از اینکه قانون رسمی شود، خبر آن را رسانه‌ای کردند. پیگیری‌های «شهروند» نشان می‌‌دهد که گزارش‌های بسیار مهمی درباره فعالیت‌های یک جریان دلالی برای انعقاد قرارداد باشگاه‌‌ها با چند بازیکن خارجی به دست مسئولان می‌رسد و برای اینکه این مذاکرات به انعقاد قرارداد کتبی تعهدآور برای باشگاه‌ها منجر نشود،‌ مسئولان تصمیم می‌گیرند که بلافاصله خبر را رسانه‌ای کنند تا باشگاه‌ها تا اطلاع ثانوی و زمانی که هیأت‌رئیسه فدراسیون تصمیم نهایی را در این رابطه اتخاذ خواهد کرد، هیچ قراردادی با بازیکن و مربی خارجی حدید امضا نکنند. به این ترتیب مذاکره برخی باشگاه‌‌ها با بازیکنان خارجی شاغل در لیگ‌برتر هم به بن‌بست خورد. به هرصورت سازمان لیگ فوتبال ایران هم به صورت رسمی اعلام کرد که فوتبال کشور حدود ۴۵‌میلیون دلار بدهی دارد و پرونده این بدهی‌ها در فیفاست. این بدهی مربوط به فدراسیون و اکثر باشگاه‌هاست.
علی‌نژاد: تحریم‌ها عامل اصلی است
دیروز مهدی علی‌نژاد، معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش هم در مصاحبه‌ای به صورت رسمی اعلام کرد که بالاترین نهاد ورزشی درکشور هم از تصویب این قانون حمایت خواهد کرد. علی‌نژاد در این رابطه گفته است: «منع جذب مربی و بازیکن خارجی برای همه تیم‌های لیگ‌برتر فوتبال، تصمیم سازمان لیگ بوده و ما فقط این تصمیم را درخصوص استقلال و پرسپولیس گرفته بودیم. متأسفانه پرونده‌های زیادی علیه فوتبال ایران در فیفا وجود دارد و فکر می‌کنم این تصمیم، یک تصمیم عقلانی است تا مشکلات بیشتر نشود. بالارفتن قیمت ارز و افزایش تحریم‌ها نشان می‌دهد این تصمیم موقت، اقدام درستی است و من هم شخصا از آن حمایت می‌کنم. قرار نیست این تصمیم دایمی باشد، اما برای فصل آینده تصمیم خوبی است و اقدام مناسبی برای جلوگیری از اتلاف منابع کشور خواهد بود.»

پرداختی‌های دردسرساز
بد نیست بدانید یکی دیگر از دلایل اصرار مسئولان رده بالای ورزش و فوتبال کشور برای اجراکردن این قانون در فصل بیستم لیگ‌برتر‌، مشکلات حقوقی به وجود آمده برای مدیران فوتبالی در نهادهای نظارتی است. درشرایط کنونی سیستم پرداخت به خارجی‌ها معمولا به صورت قاچاقی انجام می‌شود و با مشکلات بسیار زیادی همراه است. در واقع باید گفت که برای بسیاری از مدیران به خاطر رعایت‌نکردن قوانین معاملات ارزی و مکانیزم تبدیل ریال به ارز در نهادهای نظارتی پرونده‌های مختلفی باز شده و گویا تخلفاتی هم انجام شده است. به همین دلیل مسئولان اراده جدی برای اجرای این قانون در فوتبال کشور دارند. به همین دلیل است که هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال هم تصمیماتی جدی درباره ممنوعیت عقد قرارداد ارزی با بازیکنان ایرانی را هم در مصوبه خود قرار داد.

تصویب بند جنجالی در هیأت‌رئیسه
دیروز اما جلسه هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال برگزار شد و همان‌طور که انتظار می‌رفت، قانون ممنوعیت عقد قرارداد با بازیکنان خارجی به تصویب رسید. چهار بند ابتدایی مصوبه هیأت‌رئیسه اما به شرح زیر بود: «تصویب سقف نقل و انتقالات بازیکنان فوتبال در فصل آتی. ممنوعیت جذب بازیکن و مربی خارجی برای فصل آتی در کلیه باشگاه‌های کشور با توجه به دراختیارنداشتن منابع ارزی و محدودیت‌های نقل و انتقال ارز. ادامه قرارداد بازیکنان و مربیان خارجی که از فصول قبل با باشگاه‌ها قرارداد داشته‌اند، بلامانع است و درصورتی که قرارداد آنها به اتمام رسیده باشد، فقط با باشگاه فعلی خود می‌توانند تمدید کنند و با باشگاه ثالث دیگر نمی‌توانند تفاهم کنند، یا قراردادی به امضا برسانند. کلیه بازیکنان و مربیان داخلی بدون استثنا که دارای قرارداد ریالی با باشگاه خود هستند، می‌بایست در سایر آپشن‌های قرارداد نیز واحد پول ملی(ریال یا تومان) توافق و به تفاهم برسند و لاغیر.» بر همین اساس هر باشگاهی که بازیکن خارجی در فهرست خود دارد، تنها می‌تواند قرارداد او را تمدید کند و بازیکنان خارجی حاضر در فوتبال ایران نمی‌توانند حتی به سایر تیم‌ها ملحق شوند. بازیکنان و مربیان داخلی هم اجازه قراردادن آپشن‌های مالی ارزی در قرارداد خود ندارند که این موضوع یک اتفاق مهم به حساب می‌آید. باشگاه‌هایی مثل تراکتورسازی هم دیگر اجازه ندارند با بازیکنان بزرگ خود قرارداد ارزی امضا کنند و تمام قراردادها باید واحد پول تومان یا ریال داشته باشد. با این مصوبه قطعا اتفاقات پرسروصدایی در فوتبال کشور شاهد خواهیم بود. حال باید دید مسئولان چه تصمیمی درباره جلوگیری از افزایش قیمت قرارداد بازیکنان و نظارت روی عملکرد ایجنت‌ها و دلالان اتخاذ خواهند کرد.

سقف نقل و انتقالات گذاشته شد
فدراسیون فوتبال درباره تصویب سقف نقل و انتقالات بازیکنان فوتبال در فصل آتی شفاف‌سازی دقیقی نگرفته است. منتهی به نظر می‌رسد که با توجه به حذف سهمیه جذب بازیکن خارجی،‌ سهمیه جذب بازیکنان لیگ‌برتری برای باشگاه‌ها افزایش پیدا خواهد کرد. نکته قابل تأمل اینجاست که قانون منع جذب بازیکنان خارجی و افزایش سهمیه جذب بازیکنان لیگ‌برتری به نوعی به نفع دلالان و ایجنت‌های داخلی هم خواهد شد؛ چون درآمدزایی آنها از قراردادها افزایش چشمگیری خواهد داشت.

اردوهای خارجی لغو شد
آخرین خبر مهم درباره روابط فوتبال ایران با جهان هم مربوط به دستورالعمل سازمان بازرسی برای ممنوعیت برگزاری اردوهای خارجی تیم‌های لیگ‌برتری مربوط می‌شود که دیروز خبرش در رسانه‌ها منتشر شد. به این ترتیب در این اوضاع بحرانی، ‌هیچ‌یک از باشگاه‌های فوتبال ایران اجازه برگزاری اردوهای آماده‌سازی در هیچ کشور خارجی ندارند و اردوها باید در داخل کشور برگزار شود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.