سفر و نمایشگاه؛ آری یا خیر؟

در روزهایی که همه‌گیری از یک طرف عادی‌انگاری می‌شود و از طرفی هشدار پیک دوباره

برگزاری نمایشگاه امسال گردشگری و تبلیغ و تشویق به مسافرت، در شرایطی که تکلیف سفر در کشور به‌ویژه در تعطیلات نوروزی مشخص نیست، مخالفانی داشته و دارد.

شهروندآنلاین: وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی درحالی برگزاری نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی تهران را خوب و موفق ارزیابی کرده که استاندار تهران گفته است رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی درباره تجمع و تخلف این نمایشگاه بررسی لازم را انجام می‌دهند و قطعا با متخلفان برخورد خواهد شد. علی‌اصغر مونسان از سوی دیگر از توافق با ستاد ملی مقابله با کرونا برای سفرهای نوروزی می‌گوید؛ این در حالی است که سخنگوی این ستاد به مردم توصیه کرده است برای رزرو هتل، تور و بلیط سفرهای نوروزی فعلا اقدام نکنند.

 برگزاری نمایشگاه امسال گردشگری و تبلیغ و تشویق به مسافرت، در شرایطی که تکلیف سفر در کشور به‌ویژه در تعطیلات نوروزی مشخص نیست، مخالفانی داشته و دارد؛ در نمایشگاه امسال کشورهای خارجی غایب بودند و عملا عنوان بین‌المللی آن زیر سوال بود.

هتل‌ها و آژانس‌ها که هر سال فضایی از این نمایشگاه را به خود اختصاص می‌دادند، امسال به دلیل بلاتکلیفی سفر و ادامه برخی محدودیت‌های کرونا، حضور پررنگی نداشتند و اغلب غایب بودند.

فضای نمایشگاه نیز کوچک‌تر از هر سال بود و اداره‌های کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان‌ها و شهرداری‌ها از جمله حاضران اصلی نمایشگاه امسال محسوب می‌شدند که برخی از آنها هم نسبت به نتیجه این نمایشگاه و سفرهای نوروزی مردد بودند.

با این وجود، برخی موافق برپایی چنین نمایشگاهی بودند؛ چراکه همانند علی‌اصفر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی معتقدند باید «نشان دهیم بخش گردشگری کشور هنوز زنده و پویاست».

خسارت 22 هزار میلیاردی کرونا به صنعت گردشگری

مونسان در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه گفته بود شیوع ویروس کرونا تاکنون ٢٢هزار میلیارد تومان به صنعت گردشگری ایران خسارت وارد کرده، اما این بخش هنوز از پا ننشسته و زمین‌گیر نشده است.

مدیر شرکت مادر تخصصی ایرانگردی و جهانگردی که مجری نمایشگاه امسال بود، اظهار کرده مجوز برگزاری این نمایشگاه را از ستاد ملی کرونا گرفته است. با این حال ازدحام جمعیت در زمان افتتاح این نمایشگاه سبب شد استاندار تهران، هرچند با تأخیر واکنش نشان دهد.

انوشیروان محسنی‌بندپی گفته که در مورد تجمع و برخی تخلفات در رعایت پروتکل بهداشتی در نمایشگاه گردشگری اعلام شده که روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی بررسی لازم را انجام دهند. قطعا با متخلفان این نمایشگاه برخورد خواهد شد.

پیش‌تر استاندار تهران تأکید کرد بود در استان تهران نباید تجمعی شکل بگیرد و هیچ یک از اصناف و اتحادیه‌ها حتی حق برگزاری انتخابات سراسری ندارند. در همین راستا  امسال نمایشگاه بهاره برگزار نخواهد شد و شهروندان نیز در ایام پایانی سال ضمن رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی نباید برای خرید موجب شکل‌گیری تجمع بشوند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حاشیه بازدید از این نمایشگاه که قرار بود به نوعی سفر ایمن و هوشمند را تبلیغ کند، درباره سفرهای نوروزی نیز گفته است: «با ستاد ملی مقابله با کرونا و همچنین کمیته امنیتی ‌اجتماعی وزارت کشور با حضور دستگاه‌های مختلف، توافقاتی کردیم. در ستاد با حضور رئیس‌جمهوری توضیحات ارایه‌شده تصویب شد. بنابراین امیدوارم در همان چارچوبی که توافق کردیم، بتوانیم نوروز را برگزار کنیم و شاهد رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی  باشیم و بتوانیم سفر هوشمندانه و سالم را تحقق ببخشیم.»

جنگ با ویروس غیر قابل پیش‌بینی است

با وجود آنکه مقامات این وزارتخانه بارها از توافق با ستاد ملی کرونا برای برقراری بخشی از سفرها در تعطیلات نوروز سخن گفته‌اند، اما علیرضا رئیسی، سخنگوی این ستاد در تازه‌ترین اظهارنظر درباره سفرهای نوروزی گفته است: «با توجه به اینکه پیک بعدی بیماری ممکن است در فروردین‌ماه رخ دهد، سفرها می‌تواند پیک را بسیار شعله‌ور کند.»

 

معاون وزارت بهداشت برای همین به مردم توصیه کرده است: «فعلا اقدام به رزرو بلیت هواپیما، قطار و… برای نوروز ۱۴۰۰ نکنید، چون ما در یک جنگ غیرقابل پیش‌بینی با ویروس هستیم و تا زمانی که واکسیناسیون کافی انجام نشود، هر لحظه منتظر یک تغییر رفتار و جهش عجیب از سوی ویروس هستیم.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.