کنارتان می‌مانیم

اعضای گروه‌های جهادی فعال در منطقه زلزله‌زده سی‌سخت با مردم عهد بسته‌اند

10 روز از زلزله سی‌سخت گذشت. 10 روز پر از استرس و دلهره و نگرانی، برای مردمی که خانه‌هایشان کامل نریخت اما ترک‌های بزرگ و کوچک نشسته بر قامت در و دیوارها دیگر دل خوشی برای ادامه زندگی مردم سی‌سخت باقی نگذاشته است. از همان ساعات اولیه وقوع زلزله بود که گروه‌های جهادی از گوشه‌وکنار یاسوج به سمت‌وسوی سی‌سخت روانه شدند. انگار دل‌شان تاب نیاورد تا فردا منتظر بمانند. اصلا ویژگی ذاتی‌شان همین است‎‏‎؛ حضور به‌موقع‏، سریع و بی‌معطلی برای کمک به مردم زلزله‌زده و حادثه‌دیده. اغلب‌شان جوانند اما تا دل‌تان بخواهد برای کار جهادی انگیزه و شوق دارند. برایشان فرقی نمی‌کند در سی‌سخت چه کاری انجام می‌دهند، یکی می‌نشیند و با مردم درددل می‌کند تا سنگ صبوری باشد برای دل‌های شکسته‌شان، یکی نان می‌پزد و دیگری همراه دوستانش غذای گرم برای مردم می‌پزد.

دل‌شان دریاست، کافیست «هل من ناصر ینصرنی» مردم را بشنوند، طاقت نمی‌آورند و راهی کمک می‌شوند. صحبت از گروه‌های جهادی است که این روزها از اقصی نقاط کشور و استان یاسوج، در سی‌سخت بساط مهربانی‌شان را پهن کرده‌اند. سید حامد موسوی فرمانده گروه جهادی عبادالرحمن است: «ساعت 10 شب بود که خبر زلزله به ما رسید. بی‌معطلی راهی سی‌سخت شدیم. فاصله سی‌سخت تا یاسوج حدود 25 دقیقه است. تمام این مسیر را که طی می‌کردیم صحنه زلزله‌های قبل جلوی چشمان‌مان رژه می‌رفت. از میزان تخریب‌ها یا کشته‌ها خبر نداشتیم. به محض رسیدن در منطقه شروع به گشتزنی کردیم. تنها خبر خوب در آن لحظات پر از استرس، ترس و وحشت، زنده‌بودن همه مردم سی‌سخت بود. البته این به معنای خوب‌بودن وضع شهر نبود. خانه‌های بسیاری در و دیوارشان ریخته بود. مردم در شهر آواره و سرگردان بودند. وضع‌ و احوال سالمندان و سالخوردگان در این میان از همه بدتر بود.»

محل اسکان اضطراری برای مردم از همان ساعات اولیه در شهر فراهم شده بود اما مردم حاضر به حضور در این اماکن نبودند:    «خوشبختانه در استان لرنشین ما مردم اعتماد خوبی به بچه‌های جهادی دارند به محض حضور جهادگران و اطمینان دادن به مردم، اهالی شهر حاضر شدند در چادرهای اسکان اضطراری ساکن شوند و جهادگران از خانه‌های آنها حفاظت و حراست کنند.»

نگهبانی از خانه‌های مردم

به گفته موسوی، مردم وقتی نگهبانی شبانه‌روزی جهادگران را از خانه‌های مخروبه‌شان دیدند، کمی آرام‌تر شدند: «مردم ترسیده بودند. آنها که خانه‌هایشان کاملا تخریب شده بود مجبور بودند یا در منازل نیمه تخریب‌شده قوم و خویش بمانند یا در اسکان‌های اضطراری که در هر دو مورد مشکل تأمین غذای گرم را داشتند. به همین منظور گروه‌های جهادی آستین بالا زدند و با راه‌اندازی آشپزخانه‌ها شروع به پخت غذای گرم برای مردم کردند.»

این‌ طور که او می‌گوید گروه جهادی عبادالرحمن روزانه 2‌هزار پرس غذا برای زلزله‌زدگان آماده می‌کنند: «این غذاها در دو وعده ناهار و شام میان مردم شهر توزیع می‌شود علاوه بر این با ایجاد ایستگاه صلواتی و توزیع چای میان مردم، از میهمانان ورودی به شهر هم پذیرایی کردیم.»

اعضای گروه جهادی عبادالرحمن پیش از این هم تجربه حضور در مناطق حادثه‌دیده را داشته‌اند. موسوی می‌گوید: «سیل در سیستان‌وبلوچستان و همچنین لرستان آخرین حوادثی بود که در قالب گروه جهادی برای خدمت به سیل‌زده‌ها حاضر شدیم.»

به گفته او، استان کهگیلویه‌وبویراحمد بیش از‌ هزار گروه جهادی دارد که 300 گروه آن همیشه فعال و آماده‌باش هستند: «گروه‌های جهادی استان امروز همه در کنار گروه‌های جهادی سایر استان‌ها مشغول خدمات‌رسانی به مردم سی‌سخت هستند، مردمی که تا چندی پیش از نبود چادر و محل اسکان در رنج بودند و امروز نیازشان به وسایل گرمایشی زیاد است. آنها چشم انتظارند تا با رسیدن مصالح ساختمانی مورد نیاز به شهر شاهد شروع عملیات ساخت خانه‌هایشان باشند.»

 

تا ساخته‌شدن آخرین خانه در منطقه‌ایم

گروه جهادی «نجاح» به فرماندهی «عباس شفقیان» هم از دیگر گروه‌های جهادی فعال  در منطقه سی‌سخت است، جهادگرانی که می‌کوشند آرامش را به منطقه بازگردانند. به گفته شفقیان درست است زلزله سی‌سخت خوشبختانه تلفات جانی در منطقه به‌جا نگذاشته اما حال مردم این روزها خوب نیست: «متاسفانه وضع زندگی در سی‌سخت عادی و معمولی نیست. ضربه‌ای که زلزله به ساختمان‌ها وارد کرده مردم شهر را آواره و بی‌خانمان کرده و روزهای سختی را تجربه می‌کنند.»

گروه جهادی نجاح هم این روزها مشغول پخت‌وپز غذا برای زلزله‌زده‌ها هستند: «روزهای نخست با پخت 200 پرس غذا کار را شروع کردیم اما امروز این تعداد به روزانه 1200 پرس رسیده است.»

از همان ساعات نخست وقوع زلزله در منطقه حاضر شده‌اند: «به محض حضور در منطقه در یکی از مدارس شهر مستقر شدیم. برآوردهای اولیه از زلزله نشان داد که مردم در شرایط فعلی نیازمند غذا و کمک‌های اقتصادی و معیشتی هستند. با کمک گروه‌های امدادی کار توزیع وسایل معیشتی و بسته‌های حمایتی را در منطقه دنبال کردیم. درست است امروز همه زلزله‌زده‌های بی‌خانمان زیر چادرهای امدادی اسکان یافته‌اند اما دل‌نگرانی‌هایشان از وضع ساخت‌وساز خانه‌ها و برگشت دوباره به زندگی همچنان ادامه دارد.»

مردم امروز نیازمند وسایل گرمایشی در چادرهایی هستند که توسط هلال ‌احمر توزیع شده است و همه خیرین و نیکوکاران می‌توانند ما را در تأمین این ملزومات یاری کنند

درست است بخش عمده فعالیت‌هایشان امروز به پخت غذای گرم در منطقه خلاصه می‌شود اما آنها می‌کوشند تا در ساعات دیگر روز پای درددل اهالی سی‌سخت بنشینند و کمی آرام‌شان کنند: «اکثر شب‌ها به میان زلزله‌زده‌ها می‌رویم و سعی می‌کنیم کمی آرام‌شان کنیم . بچه‌های جهادی اهل وعده‌ووعید نیستند ما مرد عمل هستیم و به سی‌سختی‌های عزیز اطمینان داده‌ایم تا برگشت روزهای خوش سی‌سخت کنارشان باشیم.»

جهادگران چشم‌انتظار تحقق وعده مسئولان کشور برای تأمین مصالح ساختمانی هستند: «به محض رسیدن مصالح ساختمانی کار ساخت‌وساز خانه‌ها را شروع می‌کنیم و تا ساخته شدن آخرین خانه در منطقه می‌مانیم.»

 

روحانیون جهادگر پای کارند

روحانیون جهادگر هم این روزها در کنار مردم حضور دارند. حجت‌الاسلام سعید محمدی، مشاور جوان مدیرعامل استان و دبیر مجمع کانون طلاب در این‌باره می‌گوید: «در روزهای نخست کار امدادرسانی و توزیع بسته‌های معیشت به مردم را کنار دیگر امدادگران دنبال کردیم و چند روزیست که در قالب گروه‌های سحر حمایت‌های روحی و روانی را از زلزله‌زده‌ها دنبال می‌کنیم.»

حجت‌الاسلام محمدی از سال 84 به‌عنوان داوطلب امدادگر فعالیت‌های خود را در جمعیت هلال ‌احمر شروع کرده است: «مردم امروز نیازمند وسایل گرمایشی در چادرهایی هستند که توسط هلال ‌احمر توزیع شده است و همه خیرین و نیکوکاران می‌توانند ما را در تأمین این ملزومات یاری کنند.»

 

امدادگران همچنان در منطقه‌اند

در کنار گروه‌های جهادی، امدادگران جمعیت هلال ‌احمر همچنان در منطقه حاضرند بی‌هیچ چشمداشتی و تنها دغدغه‌شان برگشت آرامش به زندگی مردم است. عباس رستمی یکی از این امدادگران است: «زلزله سی‌سخت کشته نداشت اما مردم هراسان و دغدغه‌مندی دارند که این روزها زندگی خوبی را تجربه نمی‌کنند. با تلاش امدادگران، گروه‌های جهادی و اعضای تیم سحر کمی آرام شده‌اند اما آرامش واقعی وقتی به منطقه برمی‌گردد که ساخت‌وسازها آغاز شود.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.