کیوسک، 27 فوریه

گاردین، نیویورک‌‌تایمز، واشینگتن‌پست

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار اهل عربستان سعودی و ماجرای قتل او تیتر یک هر سه روزنامه گاردین، نیویورک‌تایمز و واشینگتن‌پست را به خود اختصاص داده است. از آن گذشته، مکزیک و میانمار هم دیده شده‌اند.

گاردین

روزنامه گاردین تیتر یک خود را به جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار اهل عربستان سعودی و ماجرای قتل او اختصاص داده است: «آمریکا گزارش می‌دهد ولیعهد عربستان دستور قتل خاشقجی را داد». گزارش محرمانه نهادهای اطلاعاتی آمریکا می‌گوید که محمدبن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، فرمان قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار، را شخصا تأیید کرده بود.

این گزارش سال ۲۰۱۸ تهیه شده بود، اما دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، مانع انتشار عمومی آن شد. بر اساس این گزارش محمدبن‌سلمان نقشه‌ای را تأیید کرده بود که به موجب آن نیروهای اطلاعاتی این کشور مأمور بودند جمال خاشقچی را بگیرند یا از بین ببرند.

این نخستین‌بار است که آمریکا رسما محمدبن‌سلمان را به عنوان صادرکننده دستور قتل جمال خاشقچی معرفی می‌کند. ولیعهد عربستان بارها چنین اتهامی را رد کرده است.

همزمان وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده که چندین شهروند سعودی را در همین رابطه تحریم و از دریافت ویزای سفر به ایالات متحده محروم خواهد کرد؛ هر چند کاخ سفید بنا ندارد تحریمی برای محمدبن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، در نظر بگیرد. خاشقچی دوم اکتبر ۲۰۱۸ به کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرد و دیگر از آنجا زنده بیرون نیامد.

این روزنامه در صفحه نخست خود «شمیمه بیگم» را به تصویر کشیده است با این تیتر: «دادگاه عالی بریتانیا حکم داده است شمیمه بیگم نمی‌تواند به بریتانیا بازگردد».

شمیمه بیگم فوریه ۲۰۱۵ در پانزده سالگی به همراه دو دختر مدرسه‌ای دیگر در لندن، برای پیوستن به گروه داعش به سوریه سفر کردند. حالا براساس حکم دادگاه عالی بریتانیا، او اجازه ندارد برای رسیدگی به پرونده لغو تابعیتش به این کشور بازگردد. بیگم بیست‌ویک ساله در تلاش است با بازگشت به بریتانیا تصمیم وزارت کشور را که براساس آن تابعیت بریتانیایی او لغو شده، به چالش بکشد. وکلایش گفته‌اند او نمی‌تواند از اردوگاه پناهجویان در شمال سوریه که در حال حاضر در آنجا زندگی می‌کند، برای پس گرفتن تابعیتش دفاع کند.

در صفحه نخست مشاوران ارشد هم در انگلستان هشدار داده‌اند که قرنطینه و محدودیت‌ها را لغو نکنید.

همچنین این روزنامه به شاهزاده هری، نوه ملکه بریتانیا، هم پرداخته که گفته ما رفتیم، اما هرگز دور نشدیم.

نیویورک‌تایمز

روزنامه نیویورک‌تایمز جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، را روز جمعه در یک بانک غذا در شهر هیوستنِ تگزاس نشان می‌دهد. او برای مشاهده خسارات طوفان و بازدید از مرکز واکسیناسیون جمعی به تگزاس رفت.

این روزنامه هم تیتر یک خود را به جمال خاشقجی و بن سلمان اختصاص داده است: «ایالات متحده می‌گوید رهبر دِفاکتو [غیررسمی]ی سعودی قتل خاشقجی را پذیرفته است».

نیویورک‌تایمز به میانمار و حوادث آنجا هم توجه نشان داده با عکسی از معترضی در صفحه نخست با این عنوان «سرکوب در میانمار».  عکس معترضی از شهر ماندالی در میانمار را نشان می‌دهد: «معترضی روز جمعه در ماندالی مورد اصابت گلوله‌های لاستیکی قرار گرفت، جایی که نیروهای امنیتی به خشونت روی آوردند».

واشینگتن‌پست

روزنامه واشینگتن‌پست هم در صفحه نخست خود بر جمال خاشقچی متمرکز است: «با وجود یافته‌ها، هیچ مجازات مستقیمی برای شاهزاده سعودی وجود ندارد».

در صفحه نخست جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا و همسرش را در هیوستنِ تگزاس می‌بینیم، مشغول صحبت با سربازانی که به کار واکسیناسیون در یک مرکز پزشکی کمک می‌کنند. تیتر می‌گوید: «شاید تابستان خیلی مشقت‌بار نباشد». این روزنامه می‌گوید موارد ویروس کرونا ممکن است در بهار با انواع مختلف افزایش یابد. تابستان ممکن است شرایط عادی باشد. اما ویروس در اینجا می‌ماند.

واشینگتن‌پست به مکزیک و فقرای آن هم توجه کرده با این تیتر: «فقرای مکزیک اول می‌روند، برخلاف نظر علم». تیتر درباره واکسیناسیون در مکزیک است. این کشور ابتدا فقیرترین شهروندان خود را واکسینه می‌کند، برخلاف توصیه متخصصان بهداشت.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.