جام جهانی 2022 قطر، روی استخوان‌های مردگان

هفت ورزشگاه جدید، فرودگاه، هتل‎، اتوبان، جاده و ایستگاه مترو در اطراف دوحه برای میزبانی جام جهانی 2022 در قطر، که بار ساختن همه اینها بر دوش کارگران مهاجری است که از هند، پاکستان، نپال، بنگلادش، سری‌لانکا، کنیا و فیلیپین به سودای کار به قطر رفته‌اند.
قراردادهای کاری استثمارگرانه و با درآمد ناچیز این کارگران را، که از کشورهای فقیر به جست‌وجوی کار و لقمه‌ای نان به قطر آمده‌اند، به کار در آب و هوای داغ و خشن با حقوق انسانی محدود سوق می‌دهد. سیستم کاری نیز به آنها اجازه ترک کشور یا تعویض شغل بدون اجازه کارفرما را نمی‌دهد. بعضی از آنها حتی برای گرفتن این شغل پول پرداخت کرده و گذرنامه آنها در بدو ورود توسط کارفرما ضبط می‌شود. شرایط زندگی آنها نیز در تمام این سال‌ها بر کسی پوشیده نبوده است: خوابگاه‌های گروهی پرجمعیت، ساعات کاری طولانی، حقوقی که پرداخت نمی‌شود یا خیلی دیر پرداخت می‌شود.
و حالا بر طبق گزارشی جدید از روزنامه گاردین، بیش از 6هزار و500 کارگر مهاجر از سال 2010 و انتخاب قطر برای میزبانی جام جهانی جان خود را از دست داده‌اند. به دلیل گزارش‌های غیردقیق و پراکنده، مشکل بتوان گفت که چه تعداد از این مرگ‌ومیرها به‌طور مستقیم با پروژه جام جهانی در ارتباط هستند. فقط 37 مورد از این تعداد مستقیما با عنوان مرگ در هنگام کار نظیر صدمات ناشی از سقوط از ارتفاع، خفگی در اثر معلق ماندن و… درج شده‌ است.
اما 69درصد کل مرگ‌ها در بین کارگران آسیایی و 80درصد مرگ‌ها بین کارگران هندی با عنوان «مرگ در اثرعوامل طبیعی» یا «ایست قلبی»، بدون تحقیقات کافی یا کالبدشکافی برای کشف علت مرگ، ثبت شده‌اند. طی تحقیقات گاردین در سال 2019، گرمای شدید هوا در تابستان و گرمازدگی می‌تواند یکی از عوامل اصلی مرگ کارگران باشد.
و پشت تمام این آمار و ارقام، خانواده‌های مصیبت‌دیده‌ای هستند که بدون نان‌آور اصلی، گیج و سردرگم، به دنبال گرفتن غرامت و یافتن علت مرگ عزیزان‌شان هستند.
با اینکه از سال 2017 قطر تلاش کرده این شرایط را کمی بهتر کند و از سال 2020 قانون اجازه کارفرما را لغو کرده، اما همچنان دستمزدها پایین است و همچنان جام جهانی 2022 قطر بر قبرستان‌های این کارگران بنا می‌شود.
منبع: The Guardianو Fast Company
مترجم: مهرناز الماسی

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.