میلیون میلیون دلار و جنجال و دعوا به پای پابلو پیکاسو

ماه‌های پیکاسویی دنیای هنر

پابلو پیکاسو در ماه‌های اخیر یکی از خبرسازترین و رسانه‌ای‌ترین هنرمندان جهان بوده و بارها و بارها در صدر اخبار رسانه‌های هنری و تیتر خبرگزاری‌ها شده است.

شهروندآنلاین: شاید به نظر باورکردنی نیاید ولی پابلو پیکاسو نقاش، مجسمه‌ساز، طراح صحنه و متخصص چاپ دستی و در کل یکی از بزرگ‌ترین و تأثیرگذارترین هنرمندان قرن بیستم که یکی از پایه‌گذاران مکتب کوبیسم قلمداد می‌شود، در ماه‌های اخیر یکی از خبرسازترین و رسانه‌ای‌ترین هنرمندان جهان بوده و بارها و بارها تیتر خبرگزاری‌ها شده است.

در ماه‌های اخیر نام پابلو پیکاسو را به چند بهانه در صدر اخبار رسانه‌های هنری شنیده‌ایم – که نشان از این دارد فضای غالب رسانه‌های هنری جهان در کنار اخبار زرد هنرمندان زرد به هنرمندان واقعی نیز نیم‌نگاهی دارد.

 خروج صلح از سازمان ملل

سال‌ها تابلوی «گوئرنیکا» در ورودی شورای امنیت سازمان ملل قرار داشت

همین دو روز پیش بود که خبر رسید نسخه بدل «گوئرنیکا» شاهکار ضد جنگ پابلو پیکاسو که به عنوان «نماد صلح قرن بیستم» شناخته می‌شود، به درخواست خاندان راکفلر پس از ۳۵ سال از ورودی ساختمان شورای امنیت سازمان ملل متحد برداشته شده است. این خبر را سخنگوی سازمان ملل ضمن تشکر از خاندان نامدار راکفلر برای امانت‌دادن این تابلوی ارزشمند برای بیش از ۳۵ سال اعلام کرد.

تابلوی گوئرنیکا

نسخه بدل «گوئرنیکا» که نسخه اصلی آن در موزه ملی مادرید نگهداری می‌شود، با نظارت خود پیکاسو در سال 1937 در جنوب فرانسه کشیده شده و از ۱۹۸۵ بیرون سالن نشست‌های شورای امنیت نصب شده بود. این تابلو که پس از امتناع پیکاسو از فروش نسخه اصل «گوئرنیکا» به خواست خانواده راکفلر برای خلق یک نسخه دیگر از آن کشیده شده؛ ماجرای بمباران شهر گوئرنیکا را در جریان جنگ‌های داخلی اسپانیا که در جریان آن صدها نفر جان خود را از دست دادند روایت می‌کند. نقاشی عجیبی که از نگاه کارشناسان هنر یکی از قدرتمندترین و اثرگذارترین نقاشی‌های ضد جنگ دنیاست.

چوب حراج بر دوران اوج هنرمند

تابلوی زنی با کلاه بنفش

پیکاسو البته یکی دو هفته پیش هم خبرساز شده بود. زمانی که اعلام شد یکی از تابلوهای قدیمی او به نام «زنی با کلاه بنفش» در حراج‌خانه بونامز نیویورک در میانه‌های بهار آینده چوب حراج خواهد خورد. نقاشی ارزشمندی که در سال ۱۹۳۷ خلق شد و پس از سی سال نگهداری در یک مجموعه خصوصی قرار است بعد از نمایش در سن‌فرانسیسکو، لس‌آنجلس، پاریس و هنگ‌کنگ با برآورد 10 تا 15 میلیون دلار در ساختمان مرکزی حراج‌خانه بونامز حراج شود.

پابلو پیکاسو «زنی با کلاه بنفش» را در همان دوران خلق تابلوی ضد جنگ «گوئرنیکا» خلق کرده است که یکی از پربارترین دوره‌های حرفه‌ای این هنرمند قلمداد می‌شود.

تابلوی زنی روی صندلی

حراج تابلوی «زنی نشسته روی صندلی» دیگر رخدادی است که در ماه‌های اخیر نام پیکاسو را به صدر اخبار آورده. تابلویی که در زمان اشغال پاریس به دست سربازان نازی خلق شده و یکی از چند تابلوی آن دوران است که «دورا مار»، زن هنرمندی که پیکاسو عاشقش بود، را به تصویر کشیده است. این تابلو در مهرماه در حراجی هنر قرن بیستم کریستیز در نیویورک بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون دلار چکش خورد. پیش از این، در همین حراجی تابلوی «زن نشسته در لباس آبی» نیز به قیمت ۴۵ میلیون دلار به فروش رفته بود.

خداحافظ پیکاسو

اما خبر دیگر اینکه با اعلام منتفی‌شدن راه‌اندازی بزرگ‌ترین موزه از مجموعه آثار «پابلو پیکاسو» در جنوب فرانسه دوستداران و علاقه‌مندان این هنرمند یکی از بزرگ‌ترین امیدواری‌های خود را برای سال جاری از دست داده‌اند.

قرار بود در جنوب فرانسه موزه‌ای با اختصاص به پیکاسو و ژاکلین روک همسر دومش ویترینی برای بزرگ‌ترین کلکسیون آثار این نقاش اسپانیایی باشد و حدود یک هزار نقاشی این هنرمند پرآوازه به نمایش بگذارد. کارشناسان لغو این طرح را که از نظر وسعت قرار بود از مجموع موزه‌های پیکاسو در پاریس، آنتیب، بارسلونا و مالاگا بزرگ‌تر باشد، به دلیل مشکلاتی می‌دانند که بر سر توافق فروش مکان نمایش آثار با مقامات محلی به وجود آمد.

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.