سهام چقدر کمک حال خانواده فرزند متولدشده خواهد بود؟

اختصاص سهام یک‌میلیون تومانی به فرزندان متولد ‌سال ۱۴۰۰

برخی کارشناسان معتقدند ارایه تسهیلات مقطعی بی‌توجه به شرایط جامعه هدف دریافت‌کننده تسهیلات، نمی‌تواند گامی مهم در راستای افزایش جمعیت، ازدواج و باروری شود و برای رسیدن به چنین اهدافی باید به سمت مشوق‌های دایمی و مادام‌العمر حرکت کرد

شهروندآنلاین: نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه‌ سال 1400، با پیشنهاد محسن زنگنه، نماینده تربت‌حیدریه درخصوص الحاق یک بند درآمدی به ماده واحده این لایحه در راستای حمایت از جمعیت و خانواده موافقت کردند. مطابق ماده واحده الحاقی، دولت مکلف است به ازای هر فرزند که از ابتدای‌ سال 1400 متولد شود، 10‌میلیون ریال از محل یک‌درصد از یک‌دوازدهم هزینه‌های شرکت‌های دولتی را به صورت بلاعوض صرفا جهت خریداری واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری پذیرفته‌شده در بورس به سرپرست فرزند تخصیص دهد. آیین‌نامه اجرایی این بند توسط هیأت دولت تهیه و به تصویب مجلس شورای اسلامی می‌رسد. به عبارتی براساس این مصوبه امروز مجلس، هر نوزادی که در ‌سال ۱۴۰۰ به دنیا بیاید، سهامدار بورس است و یک‌میلیون تومان از سهام شرکت‌های دولتی را دارد.

تقلید از طرح شکست‌خورده «تأمین آتیه جوانان» محمود احمدی‌نژاد

براساس آمارهای ‌سال ۹۸، یک‌میلیون نوزاد در کشور متولد شده و اگر متولدان ‌سال ۱۴۰۰ هم در همین تعداد باشد، دولت باید‌ هزار‌میلیارد تومان از سهام برخی از شرکت‌های خود را به نوزادان تازه متولدشده بدهد.

این درحالی است که دولت روی فروش این شرکت‌ها حساب ویژه باز کرده است. بر این اساس، باید دید آیا این طرح اجرا می‌شود یا به سرنوشت طرح دولت دهم دچار می‌شود.

مرداد‌ سال ۸۹ محمود احمدی‌نژاد اعلام کرد به فرزندانی که در‌ سال ۸۹ و بعد از آن به دنیا آمده باشند، مبلغ یک‌میلیون تومان پرداخت می‌شود. براساس این طرح که طرح «تأمین آتیه جوانان» نام داشت، قرار بود دولت در ابتدای تولد هر نوزاد، یک‌میلیون تومان به حساب آنان واریز کند و بعد از آن تا ۱۸‌سال خانواده نوزاد، سالانه ۲۴۰‌هزار تومان و دولت مبلغ ۱۲۰‌هزار تومان به این حساب واریز کند تا این فرد بتواند بعد از ۱۸‌سال تسهیلات ۱۲۰‌میلیون تومانی مسکن بگیرد.

اما کمتر از یک‌سال بعد از آغاز اجرای این طرح مشخص شد که اجرای آن متوقف و موجودی حساب افرادی که پول به حساب آنها واریز شده، صفر شده است.

تندگویان: پیشنهادی که چاره درد رشد منفی جمعیت نیست

از حدود 6ماه قبل اخباری درباره طرح تشویقی مجلس مبنی بر ارایه سهام به فرزندان سوم‌ و چهارم به بعد خانواده‌ها تحت عنوان «سهام آیندگان» به گوش می‌رسید. طرحی که محمدمهدی تندگویان، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان آن را پیشنهادی مقطعی و وابسته به متغیرهای دیگر دانست که چاره درد رشد منفی جمعیت نیست.

تندگویان گفته بود: «سود و ضرر مشوقی مانند بورس و اینکه به‌طور دقیق در چه دوره‌ای امکان استفاده از آن وجود دارد، مشخص نیست.»

شهلا کاظمی‌پور: سهام تا چه میزان کمک احوال خانواده فرزند متولدشده خواهد بود؟

شهلا کاظمی‌پور، جمعیت‌شناس نیز درباره طرح «سهام آیندگان» مجلس نیز پیش از این گفته بود: «بورس طرح موفقی در ایران نیست، به‌خصوص در این اواخر که با شکست مواجه شده است، بنابراین به‌شخصه فکر نمی‌کنم بتواند در راستای فرزندآوری موفق عمل کند.»

به گفته کاظمی‌پور، اگرچه اختصاص سهام برای آینده فرزندان با فرض اینکه صد‌درصد نتیجه مثبت داشته باشد، می‌تواند موثر باشد اما نکته حایز اهمیت این است که این سهام تا چه میزان کمک احوال خانواده فرزند متولدشده خواهد بود؟ چراکه خانواده‌ها به علت مشکلات مالی که اکنون در زندگی دارند، بچه‌دار نمی‌شوند.

او همچنین این را هم گفته بود که تمام مردم تحصیلکرده نیستند و همگی دانش مربوط به بورس و سهام را ندارند که تشخیص دهند سهام چه میزان ارزش افزوده برایشان دارد.

مشوق‌هایی که اثر نمی‌کند!

برخی کارشناسان معتقدند ارایه تسهیلات مقطعی بی‌توجه به شرایط جامعه هدف دریافت‌کننده تسهیلات، نمی‌تواند گامی مهم در راستای افزایش جمعیت، ازدواج و باروری شود و برای رسیدن به چنین اهدافی باید به سمت مشوق‌های دایمی و مادام‌العمر حرکت کرد.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.