قطعنامه‌ ضدایرانی؛ اقدامی که دیپلماسی انتظارش را ندارد

نشست شورای حکام آژانس آغاز به کار کرد

وزیر امور خارجه کشورمان پیش از آغاز نشست شورای حکام، با اشاره به تلاش برای صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام آژانس گفت: اروپایی‌ها حرکت غلطی را با حمایت از آمریکا در شورای حکام شروع کرده‌اند، فکر می‌کنیم این حرکت باعث به هم ریخته‌شدن شرایط خواهد شد.

شهروند آنلاین: نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با حضور ۳۵ کشور عضو این شورا درحالی آغاز به کار کرد که موضوع ایران و برجام در کانون توجه این نشست قرار دارد. این نشست به صورت مجازی و به اصطلاح پشت درهای بسته برگزار خواهد شد.

نشست درحالی برگزار می‌شود که رسانه‌های غربی خبر داده‌اند آمریکا درصدد است قطعنامه‌ای ضدایرانی در نشست پیش‌روی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران ارایه کند. منابع خبری گزارش دادند که دیپلمات‌های آمریکایی پنجشنبه گذشته پیش‌نویس قطعنامه‌ای را توزیع کردند که اعتراض آمریکا را علیه تصمیم ایران برای توقف اقدامات داوطلبانه تحت برجام تشریح می‌کند و از ایران می‌خواهد به‌طور کامل با بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند. ایران بیست‌وهفتم بهمن‌ماه گذشته در چارچوب اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها نامه توقف اجرای اقدامات داوطلبانه تحت برجام را تحویل آژانس داد. براساس بند ۶ این قانون دولت موظف شد تا پنجم اسفندماه، دسترسی‌های نظارتی فراتر از پروتکل الحاقی تحت برجام را متوقف کند. ایران طبق موعد مقرر اراده جدی خود را برای اجرای قانون اقدام راهبردی به نمایش گذاشت و اعلام کرد که تنها درصورت لغو تحریم‌ها، تدابیر جبرانی تحت برجام برگشت‌پذیر خواهد بود.

آژانس انرژی اتمی: بازرسی فنی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران نباید قربانی بده و بستان سیاسی شود

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست خبری با رسانه‌های شرکت کرده و گفت: «هرگونه محدودیت یا توقف راستی‌آزمایی فعالیت‌های ایران، بر گزارش اجرای تعهدات این کشور اثر می‌گذارد.»

گروسی با اشاره به توافق هشت روز گذشته با ایران اظهار داشت که اعتبار این توافق ۹۰روز و حدود سه‌ماه است و با طرف ایرانی توافق کردیم که بررسی‌ها و دسترسی‌ها در این مدت ادامه داشته باشد ولی توقف نظارت بر ایران، پیگیری اجرای تعهدات این کشور را دشوار می‌کند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار این شد که بازرسی‌های فنی آژانس قربانی بده و بستان‌های سیاسی نشود؛ چراکه به گفته او، خروج ایران از پروتکل الحاقی یک شکست و نقصان قابل توجه است و امکان بالای رصد آنچه را که در ایران رخ می‌دهد، از میان برده است.

گروسی ابراز امیدواری کرد که پس از دوره کوتاه‌مدت توافق شده با ایران نیز هر گامی درخصوص این کشور باید بر مبنای حفظ تداوم نظارت فنی آژانس بر تأسیسات اتمی این کشور باشد چراکه بدون نظارت‌های فنی آژانس هیچ اقدامی، مبنای ایمن و مطمئنی ندارد. او همچنین خاطرنشان کرد که آژانس با وجود تهدیدهای احتمالی برای لغو این توافق تنها به اعلام‌های رسمی توسط ایران توجه خواهد کرد.

گروسی در ادامه این نشست رسانه‌ای حصول توافق فنی موقت میان آژانس با ایران را در شرایط ابراز تمایل آمریکا به بازگشت به برجام، فرصتی برای دیپلماسی عنوان و گفت که امیدوار است در این فرصت کوتاه این اتفاق بیفتد؛ هر چند که به‌زعم او شاید ۹۰روز فرصت کوتاهی برای رخداد این مهم باشد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین در مورد احتمال صدور قطعنامه‌ شورای حکام علیه اقدام‌های اخیر ایران نیز گفت که به ‌نظر او صدور قطعنامه در حوزه اختیارات کشورهای عضو است ولی به نظر می‌رسد که اعضا تمایل دارند با هدف حفظ بازرسی فنی آژانس گفت‌وگوهای سازنده‌ای با ایران داشته باشند.

او همچنین در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا اقدام‌های اخیر ایران ازجمله افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم، مسیر برنامه هسته‌ای این کشور را به سمت ساخت سلاح هسته‌ای منحرف کرده یا خیر، گفت که تاکنون برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز بوده است.

یک حرکت غلط باعث به هم ریخته‌شدن شرایط خواهد شد

وزیر امور خارجه کشورمان پیش از آغاز نشست شورای حکام، با اشاره به تلاش برای صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام آژانس گفت: «اروپایی‌ها حرکت غلطی را با حمایت از آمریکا در شورای حکام شروع کرده‌اند، فکر می‌کنیم این حرکت باعث به هم ریخته‌شدن شرایط خواهد شد.»

ظریف تأکید کرد: «به‌هم‌ریختگی شرایط کنونی را از طریق سفیر ایران در وین به همه اعضای شورای حکام شرایط توضیح داده‌ایم، امیدواریم عقل غلبه کند و اگر چنین نشود، راهکارهایی داریم.»

پیشتر علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران هم گفته بود: «درصورتی که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به اقدام ایران مبنی بر توقف پروتکل الحاقی قطعنامه‌ای را علیه کشورمان صادر کنند، ایران واکنش مناسبی را خواهد داشت و در این راستا نامه‌ای هم ارسال شده است.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.