بهترین روش در موضوع برجام، مسیر ۱+۵ است

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: به صراحت آمادگی خود را برای تعامل با ایران در چارچوب ۱+۵ اعلام کرده‌ایم

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: ما از پاسخ ایران که میانجیگری اروپا در مورد مذاکرات هسته‌ای را رد کرد، ناامید شدیم. به صراحت آمادگی خود را برای تعامل با ایران در چارچوب ۱+۵ اعلام کرده‌ایم. بهترین روش برای ایالات متحده و ایران در موضوع توافق هسته‌ای، مسیر ۱+۵ است.

شهروند آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: «دولت بایدن پیام مشخصی به عربستان سعودی فرستاده و ویژگی‌های روابط مورد نظر با این کشور را مشخص کرده است.»

او درباره یمن نیز، گفت: «نماینده آمریکا در یمن به امید پایان‌دادن به درگیری‌ها از نزدیک در منطقه فعالیت می‌کند.»

پرایس اضافه کرد: «بایدن بر لزوم توقف فروش تسلیحات تهاجمی به عربستان که برای عملیات در یمن از آنها استفاده می‌کند، تأکید کرد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده گفت: «ما می‌خواهیم توانایی عربستان سعودی در دفاع از خود در برابر حملات خارجی را تضمین کنیم.»

او یادآور شد: «ما باید اطمینان حاصل کنیم که ترور خاشقچی دیگر تکرار نخواهد شد. در گزارش‌های خود، اطلاعاتی را در مورد نقض حقوق مدافعان حقوق بشر و روزنامه‌نگاران در عربستان سعودی، ارایه خواهیم کرد.»

او افزود: «اقدامات لازم را به منظور اعمال محدودیت برای ورود 76 سعودی درگیر در قتل خاشقچی انجام خواهیم داد. ما از عربستان سعودی می‌خواهیم یگان واکنش سریع وابسته به گارد سلطنتی را منحل کند.»

پرایس گفت: «باید اقداماتی مانند دورکردن منطقه از جنگ با ایران و همچنین پیگری صلح با اسراییل انجام شود.»

او اظهار امیدواری کرد که روابط با عربستان سعودی را در مسیر درست قرار دهیم و نگرانی‌های كنگره را برطرف کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: «مشاركت ما با عربستان سعودی در حال انجام روند تعدیل مجدد است و نه تحریم. ما رهبران کشورهایی را که با آنها اختلاف‌نظر داریم یا با آنها مشکلی نداریم، تحریم نمی‌کنیم. ما به تعهد خود برای ایستادن در کنار عربستان سعودی برای دفاع از خود در برابر حملات حوثی‌ها تأکید می‌کنیم.»

او در ادامه افزود: «باز تنظیم روابط با عربستان سعودی بر اساس منافع ما و همچنین ارزش‌های ماست. یگان واکنش سریع وابسته به گارد سلطنتی سعودی را در محدوده تحریم‌های قانون ماگینتسکی طبقه‌بندی كردیم.»

پرایس یادآور شد: «گزارش اداره امنیت ملی درباره خاشقچی جدید نیست. ما متعهد به انتشار گزارش كشته‌شدن خاشقچی هستیم و از اینکه به اصل شفافیت متعهد بوده‌ایم، از کسی عذرخواهی نمی‌كنیم.»

او درباره مواضع اخیر واشینگتن افزود: «همتای رئیس‌جمهوری آمریکا در عربستان، ملک سلمان است و ما بر این اساس تعامل خواهیم کرد. شاهزاده محمد بن‌سلمان، همتای وزیر دفاع آمریکاست.»

او در بخش دیگری از سخنان خود افزود: «حملات حوثی‌ها به عربستان سعودی و حملات مداوم آنها علیه غیرنظامیان از نظر ما غیرقابل پذیرش است اما حفظ تحریم‌ها علیه حوثی‌ها، رنج 80درصد مردم یمن را که تحت سلطه آنها زندگی می‌کنند، تشدید می‌کند. ما باید پایان‌دادن به رفتارهای حوثی‌ها و پایان‌دادن به رنج‌های مردم یمن را تضمین کنیم. ما درحال بررسی روش‌هایی برای اعمال فشار بیشتر بر رهبری حوثی‌ها هستیم و باید اطمینان حاصل شود که اقدامات آنها متوقف می‌شود.»

سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا درباره مسائل اسراییل و فلسطین با بیان اینکه موضع ما تغییری نکرده است، گفت: «ما اسراییل را تشویق می‌کنیم که از اقدامات یک‌جانبه‌ای که به نتیجه رساندن راه‌حل دو کشور(فلسطین-اسراییل) را دشوار می‌کند، اجتناب کند. ما می‌خواهیم به همه فلسطینیان از جمله پناهندگان کمک کنیم.»

ند پرایس درباره مخالفت ایران با حضور در نشستی غیررسمی به همراه کشورهای اروپایی و آمریکا گفت: «ما از پاسخ ایران که میانجیگری اروپا در مورد مذاکرات هسته‌ای را رد کرد، ناامید شدیم. ما به اینکه ایران نباید سلاح یا بمب هسته‌ای به دست آورد، کاملا متعهد هستیم.»

او افزود: «به صراحت آمادگی خود را برای تعامل با ایران در چارچوب 1+5 اعلام کرده‌ایم. بهترین روش برای ایالات متحده و ایران در موضوع توافق هسته‌ای، مسیر 1+5 است.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.