آیا بیت‌کوین در بازارهای اصلی پذیرفته می‌شود یا در آستانه فروریزی است؟

ورود سرمایه‌گذاران نهادی باعث افزایش اعتماد به رمز ارزها شده است

گروه مشهور مالی و بانکی «سیتی» می‌گوید بیت‌کوین به «نقطه اوجش» رسیده و ممکن است روزی به «ارز انتخابی» تجارت بین‌المللی بدل شود

شهروند آنلاین: به گزارش  سی‌ان‌بی‌سی این نظر «گروه سیتی» در هنگامی اعلام می‌شود که شرکت‌هایی مانند تسلا و پی‌پال به استقبال بیت‌کوین رفته‌اند و بانک‌های مرکزی به دنبال صدور ارزهای دیجبتال خاص خودشان هستند.

گروه چشم‌اندازها و راه‌حل‌های ‌جهانی بانک سیتی در یادداشتی در روز دوشنبه نوشتند: «مجموعه‌ای از خطرات و موانع بر سر راه پیشرفت بیت‌کوین وجود دارد.»

«آینده بیت‌کوین هنوز نامعین است، اما تحولات در آینده نزدیک احتمالا تأثیرات قاطعی به جای خواهند گذاشت و این ارز دیجیتال یا از نقطه اوج پذیرش به وسیله بازارهای اصلی سرمایه خواهد گذاشت یا به‌طور فرضی دچار فروریزی خواهد شد.»

مشخصه این نقطه اوج تغییر لحن موسسه‌های مالی عمده درباره بیت‌کوین است. بسیاری از بانک‌ها به‌طور تاریخی از سرمایه دیجیتال پرهیز می‌کرده‌اند و دلیل‌شان این بوده که این ارزها ارزش ذاتی ندارند و جاروجنجال درباره آنها شبیه «جنون گل لاله» در قرن هفدهم است. در آن دوران قیمت پیاز گل لاله که تازه به اروپا آمده بود، به میزان فوق‌العاده‌ بالایی رسید و بعد این قیمت به‌طور ناگهانی سقوط کرد. جنون گل لاله در واقع نخستین حادثه حباب اقتصادی بود.

اما بالارفتن بسیار شدید قیمت بیت‌کوین در چندماه گذشته باعث شده است که بازیگران بزرگ وال‌استریت به ارزیابی مجدد این رمز ارز روی آورند. «بی‌ان‌وای ملون»، قدیمی‌ترین بانک آمریکا ماه پیش اعلام کرد که خدمات دالان‌داری (custody) برای بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال ارایه می‌دهد. در همین حال بانک جی‌پی‌مورگان اعلام کرد در حال بررسی جدی بیت‌کوین است.

بین‌کوین و سایر رمز ارزها اغلب دستخوش دورهای لگام‌گسیخته نوسان هستند. بیت‌کوین اخیرا فقط یک هفته پس از رسیدن به قیمت بی‌سابقه ۵۸هزار دلار دچار سقوط شد و بیش از ۱۰هزار دلار از قیمتش را از دست داد. با این حال بیت‌کوین هنوز قیمتی ۶۰درصد بیشتر از ابتدای سال میلادی جاری ۲۰۲۱ دارد و در ۱۲ماه گذشته قیمتش ۴۶۰درصد افزایش یافته است.

سرمایه‌گذاران در رمز ارزها می‌گویند آخرین نوسان قیمت بیت‌کوین مانند دوره‌های مشابه قبلی- از جمله در سال ۲۰۱۷ نیست که پس از رسیدن به قیمت حدود ۲۰هزار دلار در سال بعد ۸۰درصد ارزشش را از دست داد- چرا قیمت بیت‌کوین اکنون تحت‌تاأیر مشارکت فزاینده سرمایه‌گذاران نهادی است.

بیت‌کوین که در ابتدا به‌عنوان یک سیستم پرداخت دیجیتال برای دورزدن بانک‌ها و سایر واسطه‌های مالی به وجود آمده بود، اکنون میان سرمایه‌گذاران جریان اصلی به‌عنوان نوعی «طلای دیجیتال» که می‌تواند برای دادوستد تأمینی در برابر افزایش تورم به کار رود، جذابیت یافته است.

بر اساس یادداشت سیتی، بیت‌کوین پیش از اینکه در بازارهای اصلی سرمایه پذیرفته شود، باید بر چند مانع غلبه کند.

سیتی می‌گوید: «ورود سرمایه‌گذاران نهادی باعث افزایش اعتماد به رمز ارزها شده است، اما هنوز مشکلاتی مداوم وجود دارند که مانع بکارگیری گسترده آنها شده‌اند.»

ستی می‌افزاید: «از لحاظ سرمایه‌گذاران نهادی، این مانع شامل نگرانی درباره کارایی سرمایه، بیمه و دالان‌داری، امنیت و ملاحظات ESG (زیست‌محیطی، اجتماعی و حاکمیت شرکتی)‌ مربوط به استخراج بیت‌کوین می‌شوند. مسائل مربوط به امنیت هم درباره رمز ارزها رخ می‌دهد، اما هنگامی که با پرداخت‌های عادی مقایسه شوند، عملکردشان بهتر است.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.