تن به بازی آمریکا نمی‌دهیم

سخنگوی دولت: دولت آمریکا تا امروز از برداشتن کوتاه‌ترین گام برای اعتمادسازی خودداری کرده است.

شهروندآنلاین- سخنگوی دولت معتقد است سیاست فشار حداکثری امروز شکست خورده و برای آمریکا راهی جز بازگشت به برجام نمانده است. «اقدام خلاف انتظار ایران پنجره‌های فرصت را به سرعت می‌بندد.» علی ربیعی به عنوان میهمان در ابتدای نشست خبری خود از موضع ایران درباره پیشنهاد سه کشور اروپایی برای برگزاری نشست ۴+۱ با مشارکت آمریکا گفت. «منتظر اقدام عملی آمریکا هستیم و دولت آقای بایدن نمی‌تواند با اجرای سیاست ترامپ، توقع نتیجه متفاوت داشته باشد.»
به گفته ربیعی پیش از هر مذاکره‌ای باید نسبت به صداقت آمریکا در جدیت بازگشت به توافقات مطابق نص برجام مطمئن شویم و تنها معیار گام‌های عملی آمریکاست. «ما از هر اقدامی از سوی اعضای باقیمانده در برجام برای سوق‌دادن آمریکا در رسیدن ایران به چنین اطمینانی استقبال می‌کنیم. ما به دیپلماسی به‌عنوان تنها راه‌حل خروج از بن‌بستی که آمریکا ایجاد کرده، پایبند هستیم.»

«توقف اجرای پروتکل الحاقی براساس قانون مصوب مجلس، اقدامی توازن‌بخش برمبنای بند ۳۶ برجام بود که به یک طرف حق می‌دهد در صورت عدم پایبندی طرف‌های دیگر به تعهدات، متقابلا تعهداتش را به‌‌طور جزئی یا کلی متوقف کند. ما هم در همین چارچوب عمل کردیم.»

فرآیند دیپلماتیک موثر به حسن‌نیت حداقلی نیاز دارد

سخنگوی دولت بر این باور است که آغاز یک فرآیند دیپلماتیک موثر به ‌حداقلی از حسن‌نیت نیاز دارد که آمریکا مطابق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکنون از آن سرباز زده است. «منتظر اقدام آمریکا هستیم و دولت آقای بایدن نمی‌تواند سیاست ترامپ را اجرا کند و توقع نتیجه متفاوت داشته باشند.»

به باور او اولین قدم آمریکا اعلام بازگشت به برجام و انجام تعهداتش است. «ایران در بالاترین سطح اعلام کرد پس از اجرای تعهدات آمریکا، همه اقدامات جبرانی خود را متوقف می‌کند.»

سخنگوی دولت در این نشست در واکنش به پیش‌نویس قطعنامه ضدایرانی و نشست پیش‌روی شورای حکام آژانس گفت: «توقف اجرای پروتکل الحاقی براساس قانون مصوب مجلس، اقدامی توازن‌بخش برمبنای بند ۳۶ برجام بود که به یک طرف حق می‌دهد در صورت عدم پایبندی طرف‌های دیگر به تعهدات، متقابلا تعهداتش را به‌‌طور جزئی یا کلی متوقف کند. ما هم در همین چارچوب عمل کردیم.»

ربیعی گفت در صورت ازسرگیری تعهدات سایر طرف‌ها، به سرعت و بدون فوت وقت تمامی تعهدات خود از جمله اجرای کامل پروتکل الحاقی را از سر خواهیم گرفت. «توافق اخیر صورت‌گرفته بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای نشان‌دهنده حسن‌نیت ایران و ثبات قدم ما برای اطمینان‌بخشیدن به جامعه بین‌المللی درباره تعهد خدشه‌ناپذیر ما در صلح‌آمیزبودن فعالیت‌های هسته‌ای است.»

وزارت بهداشت موتاسیون یا جهش ایرانی کرونا را تأیید نمی‌کند

به گفته سخنگوی دولت موضوع واکسن در ارتباط با تضمین سلامت در برابر کروناست. تزریق و نوبت‌بندی آن یک امر اجتماعی است. همه باید احساس عدالت کنند و احساسی که هیچ تبعیضی در این زمینه نیست. «بر این اساس سند ملی واکسیناسیون کرونا را نوشتیم که این سند در دو جلسه ستاد ملی بحث شد و قطعا چیزی خلاف این سند توسط وزارت بهداشت عمل نخواهد شد.»  ربیعی معتقد است واژه موتاسیون ایرانی یا جهش ایرانی ویروس کرونا که به نقل از نایب رئیس مجلس منتشر شده، درست نیست و صحت ندارد. «تا امروز از میان گونه‌هایی که با مبدأ انگلیس، آفریقای جنوبی، برزیل و کالیفرنیا وجود دارند، صرفا کرونای انگلیسی در ایران مشاهده شده است.»

در این راستا بانک مرکزی توافقاتی با کره‌جنوبی و عراق در مورد نحوه استفاده از منابع و مقاصدی که باید منتقل شوند، انجام داده است.» ربیعی از تفاهم با کره‌جنوبی گفت. از دستور پرداخت یک میلیارد دلار به بانک کره هم خبر داد. «در حال عملیاتی‌شدن است.»

تفاهم با کره برای پرداخت یک‌میلیارد دلار از پول ایران

سخنگوی دولت در این نشست از آزادسازی پول‌های مسدودشده گفت. به گفته ربیعی آزادسازی منابعی که با فشارهای غیرقانونی دولت آمریکا در کشورهایی مانند کره‌جنوبی، عراق و ژاپن مسدود شده، توسط بانک مرکزی و وزارت امور خارجه در حال پیگیری است. «این پیگیری‌ها در روزهای اخیر سرعت بیشتری گرفته و تمایل کشورها برای همکاری بیشتر شده و گشایش‌های خوبی هم به وجود آمده است.» سخنگوی دولت ادامه داد: «در این راستا بانک مرکزی توافقاتی با کره‌جنوبی و عراق در مورد نحوه استفاده از منابع و مقاصدی که باید منتقل شوند، انجام داده است.» ربیعی از تفاهم با کره‌جنوبی گفت. از دستور پرداخت یک میلیارد دلار به بانک کره هم خبر داد. «در حال عملیاتی‌شدن است.»

ارجاع لوایح مرتبط با FATF به مجلس موضوعیت ندارد

سخنگوی دولت از تشکیل چهار جلسه بین نمایندگان دولت در بالاترین سطح خبر داد.«سه وزیر اقتصاد، امور خارجه و نفت به همراه معاون حقوقی رئیس‌جمهوری و رئیس کل بانک مرکزی در جلسات مجمع شرکت کرده و ابعاد زیان‌بار عدم تصویب این لایحه را مورد بحث قرار داده‌اند.»

او با بیان اینکه قرار شده نظرهای جمع‌بندی‌شده براساس ابهامات مجمع، توسط وزیر امور اقتصادی و دارایی تدوین و ارایه شده و در اختیار مجمع قرار گیرد، گفت: «از اینکه شرایطی ایجاد شد تا همکاران ما در دولت بتوانند نظرات خود را بیان کنند، از مجمع تشخیص مصلحت سپاسگزاریم و همه ما امیدواریم تصمیمی اتخاذ شود که منافع ملی و زندگی اقتصادی مردم را تضمین کند.»

ربیعی ادامه داد: «این اظهارات را در رسانه‌ها دیدم و اطلاعی ندارم. اما با توجه به اینکه موضوع از طریق مقام معظم رهبری به مجمع ارجاع شده و ایشان با تمدید زمان بررسی هم موافقت کرده‌اند و این لوایح در مجلس قبل تصویب شده است، ارجاع به مجلس و هر گونه بحث جدید موضوعیتی ندارد. اجازه دهید ابعاد این قضیه باز شود و دوستان در رسانه‌ها کار کارشناسی کنند تا به تصمیم مناسب برسیم.»

در جلسه روز شنبه، سفرهای نوروزی تعیین تکلیف می‌شوند

به گفته سخنگوی دولت کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا جلساتی با وزارت بهداشت در قرارگاه برگزار کردند و کارها آماده شده و روز شنبه در جلسه آتی ستاد ملی مقابله با کرونا سفرهای نوروزی تعیین تکلیف می‌شود، البته براساس طرح هوشمند حتما شهرهای قرمز و نارنجی با محدودیت سفر مواجه خواهند شد. «همچنین در این جلسه درخصوص نحوه سفر و اقامت و حضور در مناطق پرجمعیت و تفرجگاه‌ها و نقاط تاریخی و زیارتی، تصمیم‌گیری شده و مشخص خواهد شد. روز شنبه تصمیم نهایی‌شده را همکاران من اعلام خواهند کرد.»

«14میلیون دانش‌آموز، یک میلیون معلم، چهار میلیون دانشجو و طلبه و حدود 200  هزار استاد دانشگاه امسال از دولت یارانه آموزشی گرفتند و همه این سیاست‌ها برای توسعه عدالت در جامعه و رعایت جیب مردم در هزینه‌های اینترنت بوده است.»

سیاستگذاری پیرامون اینترنت نیازمند یک جامعه‌نگری و آینده‌نگری است

ربیعی درباره مصوبات اخیر مجلس برای تعرفه‌های اینترنت و نگرانی‌های ایجادشده درخصوص گرانی آن گفت: «آنچه من مشاهده کردم چندبار در این مصوبات تغییر ایجاد شد. یک‌بار درباره منابع درآمدی که کجا هزینه شود، بحث شد که ظاهرا از آن چشم‌پوشی شد و در خبرها دیدم که برگشتی به کمیسیون تلفیق داشته باشد.» او ادامه داد: «اطمینان‌دادن به سرمایه‌گذار و ضمانت سرمایه‌گذاری در ایران موضوع بسیار مهمی است. یکی از مشکلات سرمایه‌گذار در ایران این است که ما احساس امنیت از تصمیم‌گیری‌های شما نداریم. اگر بخواهیم در ایران سرمایه‌گذاری کنیم، باید 15 تا 20 سال آینده خود را ببینیم. اساسا یکی از مشکلات جذب سرمایه‌گذاری ما چه خارجی و داخلی به هم خوردن تعهدات دولت‌هاست. بنابراین سرمایه‌گذار باید احساس امنیت کند، اگر چنین اتفاقی نیفتد، توسعه در کشور متوقف خواهد شد.» به گفته سخنگوی دولت اپرتورهای ارتباطی در یک مدل بلندمدت ۱۵ساله با دولت قرار دارند و براساس این قرارداد؛ سالانه ۲۸درصد درآمد خود را به خزانه واریز می‌کنند و این به عنوان درآمدهای عمومی بودجه به حساب می‌آید. «چگونه و در یک تصمیم بدون مطالعه عمیق مصوب کنیم که این ۲۸درصد به ۳۸درصد اضافه شود؟ چه حرمتی برای سرمایه‌گذاری و قول‌های دولت‌ها قائل می‌شویم؟ بنابراین این خلاف سیاست‌های کلی نظام است.» به باور او از طرف دیگر این تصمیم‌گیری‌ها هزینه‌های قابل‌توجهی به مردم وارد خواهد کرد. این هزینه‌ها هم در افزایش قیمت اینترنت به مردم وارد می‌شود و هم در توقف توسعه و عقب‌ماندگی کشور در پیشرفت در حوزه ارتباطات سرمایه‌گذار جدید ورود پیدا نمی‌کند و از طرف دیگر دولت در این زمینه هیچ وقت دنبال افزایش قیمت نبوده و در همین چند ماه پیش در حمایت از وزارت ارتباطات برای برخورد با تخلف افزایش غیرقانونی قیمت اینترنت مصوبات قاطعی داد. «14میلیون دانش‌آموز، یک‌میلیون معلم، چهار میلیون دانشجو و طلبه و حدود 200  هزار استاد دانشگاه امسال از دولت یارانه آموزشی گرفتند و همه این سیاست‌ها برای توسعه عدالت در جامعه و رعایت جیب مردم در هزینه‌های اینترنت بوده است.» سخنگوی دولت بر این باور است کشورهای در حال توسعه که مطالعات آینده‌نگرانه دارند، به سمت کم‌کردن از هزینه استفاده از اینترنت حرکت کرده‌اند. حضور در تجارت و اقتصاد جهانی، اینترنت‌محور خواهد بود. حتی تأثیرگذاری فرهنگی و تولیدات فرهنگی با حضور قوی همگان در فضای مجازی موثر خواهد بود. «شکل‌گیری مشاغل جدید و تغییر شیفت مشاغل در این فضا خواهد بود. سیاست‌گذاری پیرامون اینترنت از جمله قیمت آن برای مصرف‌کننده نیازمند یک جامعه‌نگری و آینده‌نگری است، بنابراین گران‌نشدن اینترنت یک استراتژی درست است که ما امیدواریم همکاران ما در مجلس به این امور توجه داشته باشند.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.